2012-10-16, 17:40
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Varför heter delforument "Vetenskap & Humaniora"? Är humaniora ingen vetenskap? Man får uppfattningen av att humaniora på något sätt skulle stå utanför eller bredvid vetenskapen fast att humaniora faktiskt är en erkänd och etablerad vetenskap. Varför inte bara kort och gott kalla det för bara "Vetenskap"?
Det heter "Restauranger och matställen", är inte en restaurang ett matställe?
Citera
2012-10-16, 18:08
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva

"Matställen" kanske avser sådant som korvkiosker, små hål i väggen- hak och liknande?
Citera
2012-10-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Men ett matställe behöver inte nödvändigtvis vara en restaurang. En oinvigd person kan lätt tro att humaniora står bredvid vetenskap. Fast humaniora är i allra högsta grad en vetenskap. Varför inte kalla delforumet för "vetenskap & fysik", eller "vetenskap & biologi". Man får intrycket att naturvetenskapliga discipliner är mer vetenskapliga än humanistiska discipliner.
Citera
2012-10-18, 16:35
Medlem
NirvanAs avatar
Har flashback ändrat någonting visuellt?
Har alltid kört Grått och 95% sidbredd men nu "känns" det annorlunda?
Citera
2012-10-18, 16:40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har flashback ändrat någonting visuellt?
Har alltid kört Grått och 95% sidbredd men nu "känns" det annorlunda?
Kolla så du inte råkat zooma in i webbläsaren. Normalt sett återställer man med ctrl 0.
Citera
2012-10-18, 16:44
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Kolla så du inte råkat zooma in i webbläsaren. Normalt sett återställer man med ctrl 0.
Känns som det är nån ändring uppe till vänster:
"Flashback Forum > Om Flashback > Flashback
♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ "

Tror det har sett annorlunda ut, de har inte legat alldeles under "prenumerationer, heta ämnen, nya inlägg etc" har varit lite mellanrum där om jag inte minns fel(?)
Citera
2012-10-18, 16:58
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Känns som det är nån ändring uppe till vänster:
"Flashback Forum > Om Flashback > Flashback
♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ "

Tror det har sett annorlunda ut, de har inte legat alldeles under "prenumerationer, heta ämnen, nya inlägg etc" har varit lite mellanrum där om jag inte minns fel(?)
En knapp för faq har ju hamnat där upp men det var inte idag.
Kan det vara den som stör ordningen?
Citera
2012-10-18, 18:10
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Varför heter delforument "Vetenskap & Humaniora"? Är humaniora ingen vetenskap? Man får uppfattningen av att humaniora på något sätt skulle stå utanför eller bredvid vetenskapen fast att humaniora faktiskt är en erkänd och etablerad vetenskap. Varför inte bara kort och gott kalla det för bara "Vetenskap"?

En erkänd och etablerad vetenskap? Ett märkligt påstående. Bortsett från det så är alltför mycket av humaniora flum snarare än vetenskap.
Citera
2012-10-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
En erkänd och etablerad vetenskap? Ett märkligt påstående. Bortsett från det så är alltför mycket av humaniora flum snarare än vetenskap.

Jag lovar dig med största möjliga säkerhet att humaniora är en erkänd och etablerad vetenskap. Jag kan bomba dig med källor och citat men det hör inte hit. Att du nedvärderar den och kallar den för flum gör den inte mindre vetenskaplig.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-10-18 kl. 19:51.
Citera
2012-10-18, 19:56
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Jag lovar dig med största möjliga säkerhet att humaniora är en erkänd och etablerad vetenskap. Jag kan bomba dig med källor och citat men det hör inte hit. Att du nedvärderar den och kallar den för flum gör den inte mindre vetenskaplig.

Som du såg så fetade jag EN. Det finns ju inte en vetenskap som heter så. Det är ju en övergripande beteckning. Sedan kan man diskutera hur mycket inom humaniora som bedrivs enligt vetenskapliga principer. I Sverige handlar ju Universitet och alla dessa "högskolor" snarare om att torgföra åsikter och att inte alls följa vetenskapliga normer. Genus"vetenskap" är ju ett av de mer extrema exemplen.

I vilket fall så fungerar rubriken som den är och behöver inte förändras.
Citera
2012-10-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Som du såg så fetade jag EN. Det finns ju inte en vetenskap som heter så. Det är ju en övergripande beteckning. Sedan kan man diskutera hur mycket inom humaniora som bedrivs enligt vetenskapliga principer. I Sverige handlar ju Universitet och alla dessa "högskolor" snarare om att torgföra åsikter och att inte alls följa vetenskapliga normer. Genus"vetenskap" är ju ett av de mer extrema exemplen.

I vilket fall så fungerar rubriken som den är och behöver inte förändras.

Det finns ju heller inte en vetenskap som heter vetenskap om man ska följa ditt resonemang. Vetenskap är en övergripande beteckning där humaniora ingår under och inte bredvid.

Om du inte anser att humaniora bedrivs enligt vetenskapliga metoder så får du ta upp det med högskoleverket och vetenskapsrådet. De lyssnar säkert gärna på dina invändningar. Tills dess förblir humaniora en erkänd och etablerad vetenskap och jag inser inte varför man behöver särskilja på vetenskap & humaniora i avdelningsrubriken.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-10-18 kl. 20:12.
Citera
2012-10-18, 21:12
Medlem
SLEnejtacks avatar
Varför har https://www.flashback.org/u10439 en speciell titel. Avatarolog. Vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in