Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Ett virus kan som alla vet mutera sig och ändra egenskaper för att lura oss.Således måste väl även ett virus ha någon sorts intelligens?Bakterier blir sk mördarbakterier och imuna mot antibiotika efter en tid.Vad är det som styr denna anpassning?
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
éxakt den tankegången har jag haft. och det förbryllar mig. förmodligen finns det ett svar på det, de har receptorer som registrerar omgivningen, och bakterien anpassar sig därefter. men just själva aktiviteten och anpassningen, att den vet VAD som ska förändras, det är helt fantastiskt och obegripligt
Nej, nej, nej, nej, nej, nej! Det fungerar inte så. Inte alls! Detta beteende förklaras enkelt med hjälp av evolutionen. Bakterier och virus gör inga aktiva val att bli resistenta mot antibiotika eller kroppens skyddsmekanismer. Mutationer sker slumpmässigt, hela tiden, i alla gener, i alla levande varelser. Om mutationen ger upphov till en mer levnadsstark individ så kommer dessa gener att ha en större chans att leva vidare och föröka sig. De flesta mutationer ger dock en negativ effekt, men dessa gener dör snabbt ut och märks aldrig. Bakterier som lever i en antibiotikarik miljö angrips hela tiden och förhindras att dela sig. Om nu en av dessa bakterier muterar så att den kan motstå antibiotikan så kommer den snabbt att kunna dela på sig otaliga gånger och ge upphov till en infektion. Eftersom bakteriens polare inte tål antibiotika så kommer de endast att finnas i små mängder jämfört med sin motståndskraftige vän. Detta är vad som händer när vi säger att bakterien har muterat. Det har aldrig funnits någon superbakterie som känner av hoten och anpassat sina gener därefter, utan allt kan förklaras enkelt i ljuset av evolutionen.
Jag ber Er, återigen, läs några böcker om evolutionen, t.ex. av Richard Dawkins, så kommer Ni att förstå hur ALLT i naturen fungerar. Det behövs ingen skapare eller samlande kraft. ALLTING kan förklaras med hjälp av evolutionsläran.