• 2
  • 3
2004-09-17, 14:09
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag kanske borde glutta lite i darwins texter ja jag vet ju grunden i hans vetenskap men jag tänkte mer på de processer som formar oss, hur det ser ut på cellnivå till exempel, är allt kanske bara lyckosamma mutationer?

Inline hänvisade till Dawkins böcker, inte Darwin . Han har tagit upp just det du undrar över i några av sina verk. Här är två av dem som jag tycker beskriver existensiella/evolutionära frågor bäst.

The Selfish Gene
http://www.simonyi.ox.ac.uk/dawkins/.../selfish.shtml

The Blind Watchmaker
http://www.simonyi.ox.ac.uk/dawkins/...ks/blind.shtml
Citera
2004-09-18, 09:36
Medlem
tror personligen attdet finns mycket mer än vad vi med våra föga sinnen kan uppfatta.
Att vi inte kan förklara allt betyder inte att det måste "vara mirakel", men visst imponeras man utav naturens genuinitet. tycker dock att alla låser sig för mycket till Darwinsteorier och evolutions läran...
Man kan knappt i fråga sätta den utan att en mängd ateister angriper en.. men men
Citera
2004-09-18, 10:17
Bannlyst
Ett virus kan som alla vet mutera sig och ändra egenskaper för att lura oss.Således måste väl även ett virus ha någon sorts intelligens?Bakterier blir sk mördarbakterier och imuna mot antibiotika efter en tid.Vad är det som styr denna anpassning?
Citera
2004-09-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Ett virus kan som alla vet mutera sig och ändra egenskaper för att lura oss.Således måste väl även ett virus ha någon sorts intelligens?Bakterier blir sk mördarbakterier och imuna mot antibiotika efter en tid.Vad är det som styr denna anpassning?

éxakt den tankegången har jag haft. och det förbryllar mig. förmodligen finns det ett svar på det, de har receptorer som registrerar omgivningen, och bakterien anpassar sig därefter. men just själva aktiviteten och anpassningen, att den vet VAD som ska förändras, det är helt fantastiskt och obegripligt
Citera
2004-09-18, 18:16
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
éxakt den tankegången har jag haft. och det förbryllar mig. förmodligen finns det ett svar på det, de har receptorer som registrerar omgivningen, och bakterien anpassar sig därefter. men just själva aktiviteten och anpassningen, att den vet VAD som ska förändras, det är helt fantastiskt och obegripligt

Nej, nej, nej, nej, nej, nej! Det fungerar inte så. Inte alls! Detta beteende förklaras enkelt med hjälp av evolutionen. Bakterier och virus gör inga aktiva val att bli resistenta mot antibiotika eller kroppens skyddsmekanismer. Mutationer sker slumpmässigt, hela tiden, i alla gener, i alla levande varelser. Om mutationen ger upphov till en mer levnadsstark individ så kommer dessa gener att ha en större chans att leva vidare och föröka sig. De flesta mutationer ger dock en negativ effekt, men dessa gener dör snabbt ut och märks aldrig. Bakterier som lever i en antibiotikarik miljö angrips hela tiden och förhindras att dela sig. Om nu en av dessa bakterier muterar så att den kan motstå antibiotikan så kommer den snabbt att kunna dela på sig otaliga gånger och ge upphov till en infektion. Eftersom bakteriens polare inte tål antibiotika så kommer de endast att finnas i små mängder jämfört med sin motståndskraftige vän. Detta är vad som händer när vi säger att bakterien har muterat. Det har aldrig funnits någon superbakterie som känner av hoten och anpassat sina gener därefter, utan allt kan förklaras enkelt i ljuset av evolutionen.

Jag ber Er, återigen, läs några böcker om evolutionen, t.ex. av Richard Dawkins, så kommer Ni att förstå hur ALLT i naturen fungerar. Det behövs ingen skapare eller samlande kraft. ALLTING kan förklaras med hjälp av evolutionsläran.
Citera
2004-09-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
De flesta mutationer ger dock en negativ effekt, men dessa gener dör snabbt ut och märks aldrig.

Ska inte kapa tråden, men du som verkar påläst, vet nog att flera delar av det du skrev inte stämmer, men ska inte ta upp det här.

Jag håller mig oxå till naturen som "organism" inte att den styrs av något utomståend högre väsen. Fast kan inte säga annat än att jag föredrar det synsättet då, naturfolk med denna tro oftast brukar respektera, värdesätta och vörda naturen så mycket mer än tex kristendomen (inte alla, beror på tolkning) där vissa troende anser att naturen är skapad för att utnyttjas av mänskligheten.
Citera
2004-09-21, 16:58
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunke
Ska inte kapa tråden, men du som verkar påläst, vet nog att flera delar av det du skrev inte stämmer, men ska inte ta upp det här.

Jag vet att jag skrev en förenklad beskrivning av verkligheten, men jag skulle uppskatta om du kunde berätta exakt vad det var som var fel i min beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunke
Jag håller mig oxå till naturen som "organism" inte att den styrs av något utomståend högre väsen. Fast kan inte säga annat än att jag föredrar det synsättet då, naturfolk med denna tro oftast brukar respektera, värdesätta och vörda naturen så mycket mer än tex kristendomen (inte alla, beror på tolkning) där vissa troende anser att naturen är skapad för att utnyttjas av mänskligheten.

Jag ser inte naturen som en organism. Jag tror inte på något övernaturligt. Jag vördar djur och natur mer än de flesta. Man behöver inte tro på någon högre makt för att förundras över naturen.
Citera
2004-09-21, 17:58
Medlem
jks avatar
Låt oss säga såhär...
Med våra sinnen kan vi uppfatta "verkligheten", men inte hela verkligheten. Bakom det vi kan uppfatta finns faktorer som styrs av vissa mer eller mindre statiska mekanismer.
Vilken kunskap kan vi då ha om den "dolda" verkligheten (den vi inte direkt kan uppfattta med våra sinnen)? Jo, antingen kan vi gissa att det finns olika typer av krafter eller gudar eller "mekaniska andar" osv...
Vi kan å andra sidan försöka hitta metoder som gör att vi kan se hur vissa händelser påverkas av vissa faktorer och andra inte mm.
Evolutionsläran är en form av kunskap som bygger på en sådan metod. Det betyder inte att evolutionsläran är en absolut sanning. Vi kan uppfinna mer raffinerade metoder som bättre visar den bakomliggande verkligheten på så sätt komma närmare en bättre kunskap om verkligheten.

Jag tror alltså att ett systematiskt sökande efter kunskap är bättre än skrivbordsgissningar.
Citera
2004-09-22, 11:21
Medlem
jaha jovissts avatar
Vår, människans, förundrade häpnad över ett komplext universums ofattbara mysterier säger inget om hur komplext och märkvärdigt universum egentligen är, endast hur lågt stående vår egen fattningsförmåga är i förhållande till helheten.

Att evolutionen förefaller märklig är ett bevis på det, den är en naturlig och nödvändig(uppenbarligen) konsekvens av den naturens princip som verkar sträva efter enkelhet och energisnålhet.

Att arter utvecklas och dör ut är inte konstigare än att en spelkula som rullar i en skål till slut lägger sig till ro på botten i den efter att ha förvandlat sin lägesenergi till värme och mekaniska vågrörelser.

Vårt eget medvetande verkar vara en enkel sorterings- och planerings- funktion med det slutgiltiga syftet att mekaniskt förflytta en människokropp till framgångsrik reproduktion.

Ett mål som inte uppnås lika effektivt av alla individer, och där sker selektionen, eller utvecklingen om man så vill. De medvetanden som lyckas bäst att styra muskelmaskinen människan till framgånsrik reproduktion mångfaldigas i kopior.

Således är det inte säkert att alla "medvetanden" ser likadana ut eller tål att jämföras, då de har olika syften. Finns ingen uppgift för ett medvetande, uppstår heller inget medvetande.

Jag tror man ska börja tackla kunskapen om medvetande i andra kroppar än människan utifrån detta perspektiv om man verkligen vill förstå fenomenet och dess möjliga utbredning.

Det verkar rimligt att stater, städer, organisationer osv har medvetanden som fungerar målinriktat och utanför människan.
Citera
2004-09-22, 12:00
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Vår, människans, förundrade häpnad över ett komplext universums ofattbara mysterier säger inget om hur komplext och märkvärdigt universum egentligen är, endast hur lågt stående vår egen fattningsförmåga är i förhållande till helheten.

Att evolutionen förefaller märklig är ett bevis på det, den är en naturlig och nödvändig(uppenbarligen) konsekvens av den naturens princip som verkar sträva efter enkelhet och energisnålhet.

Att arter utvecklas och dör ut är inte konstigare än att en spelkula som rullar i en skål till slut lägger sig till ro på botten i den efter att ha förvandlat sin lägesenergi till värme och mekaniska vågrörelser.

Vårt eget medvetande verkar vara en enkel sorterings- och planerings- funktion med det slutgiltiga syftet att mekaniskt förflytta en människokropp till framgångsrik reproduktion.

Ett mål som inte uppnås lika effektivt av alla individer, och där sker selektionen, eller utvecklingen om man så vill. De medvetanden som lyckas bäst att styra muskelmaskinen människan till framgånsrik reproduktion mångfaldigas i kopior.

Således är det inte säkert att alla "medvetanden" ser likadana ut eller tål att jämföras, då de har olika syften. Finns ingen uppgift för ett medvetande, uppstår heller inget medvetande.

Jag tror man ska börja tackla kunskapen om medvetande i andra kroppar än människan utifrån detta perspektiv om man verkligen vill förstå fenomenet och dess möjliga utbredning.

Det verkar rimligt att stater, städer, organisationer osv har medvetanden som fungerar målinriktat och utanför människan.

Klockrent!

Jag gillar din idé om att stater, städer, organisationer skulle kunna sägas ha ett medvetande. Skulle vilja addera religioner och religiösa samfund till dessa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in