2011-03-18, 21:44
Medlem
Jag har p sistone brjat fundera om det fanns tattare i Hitlertyskland eller om de bara fanns i Sverige. Jag vet att det numera finns resandefolk i de flesta europeiska lnder men hur var det under nazismen i Tyskland? Rent logiskt kan jag rkna ut att det mste ha funnits tyskar som levde i samhllets utkant men jag vet inget skert om saken. Rknades de till zigenarna? Hur behandlades de? Om det fanns tattare i Hitlertyskland, vad kallades de i s fall? Och s vidare.
Citera
2011-03-19, 16:15
Medlem
Det finns zigenare i nstan alla europeiska lnder. Samma sak gllde under nazi tyskland.

Det Hitler gjorde var att han klassade zigenare som unter-menschen och skickade dom till koncentrationslger, frn alla lnder som nazi-tyskland kontrollerade.
220,000 - 1,500,000 sgs ha frintats d.

Idag lever det en halv miljon zigenare i tyskland, vilket r en tredjeplats efter spanien och rumnien.
Citera
2011-03-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaddoww
Det finns zigenare i nstan alla europeiska lnder. Samma sak gllde under nazi tyskland.

Det Hitler gjorde var att han klassade zigenare som unter-menschen och skickade dom till koncentrationslger, frn alla lnder som nazi-tyskland kontrollerade.
220,000 - 1,500,000 sgs ha frintats d.

Idag lever det en halv miljon zigenare i tyskland, vilket r en tredjeplats efter spanien och rumnien.
Nu tnkte jag i och fr sig ner p resandefolket n zigenare. Resandefolket, eller tattare om man s vill, r en annan folkgrupp n zigenare
Citera
2011-03-20, 09:24
Medlem
Det r en bra frga, och man skulle kunna spekulera.
Mina frsk r:
a) om de i all tysthet "togs hand om" och frsvann i de talrika konc.lgren, eller
b) om de anade vart vinden blste och sg till att ta jobb. Det blev ju en hgkonjunktur och arbetskraft behvdes. Armn utkades ocks. S den med ett tyskklingande namn och med ett europeiskt utseende hade ju hyggliga chanser, bara de sg till att inte stlla till det fr sig.
Vidare, de kunde vl frsvinna i alla flyktingstrmmarna. Tex. nr Polen uppstod efter 1:a vrldskriget s var det skert en del folktyskar boendes dr som valde att frska flytta in till Tyskland.
Nt snt.

Men fr att svara br man helt enkelt veta om frgan vht fanns. Dvs, fanns det resande och "tattare" i Tyskland innan 1933?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in