2011-03-18, 19:54
Medlem
galnekockens avatar
I takt med att vårt land får nya medborgare från fjärran länder, så händer det att livsmedelsindustrin ställer om en del av sin "gamla" linje till nya halvfabrikat. Eftersom jag är kock och kommer dagligen i kontakt med "nya" halvfabrikat, då till min frågeställning?

Om vi tänker köttbullar, falukorv, grillkorv mm. finns det något i ert tycke som slår originalet.

Idag kan du handla ovanstående praktiskt taget fläskfritt, och är det bra eller dåligt?

Märker man någon skillnad vid tillagning?

Lukt och smak, är det samma eller skiljer det sig?

Quorn och tofu, varför har inte det kommit längre i utveckling och det är fortfarande dyrt.

Quorn och tofu, är det framtiden istället för kött?

Ni som inte äter fläsk, tycker ni att utformningen av livsmedlet är tilltalande, och varför äter ni det. ( typ kycklingkorv, kycklingköttbullar mm.)

Tror ni att fläskfritt kommer att ta över utbudet på sikt. ( billigare med kyckling mm)
Senast redigerad av galnekocken 2011-03-18 kl. 19:58.
Citera
2011-03-18, 21:17
Medlem
yukikazes avatar
Om det finns en marknad så är det självklart att någon kommer försöka utnyttja den tillslut. Bara för att muslimer och judar vill ha fläskfritt så kommer det inte hindra människor att köpa fläsk.

Tofu är otroligt billigt, och ännu billigare att göra själv, så jag vet inte riktigt vad du får dina siffror ifrån, kanske om man köper ett dåligt paket på ica för 55kr.

Vad jag vet så hålls all tillverkning av qourn av ett brittisk företag i england, kan vara varför qourn är så dyrt, smakar inte vidare gott heller.
Citera
2011-03-19, 10:00
Medlem
galnekockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Om det finns en marknad så är det självklart att någon kommer försöka utnyttja den tillslut. Bara för att muslimer och judar vill ha fläskfritt så kommer det inte hindra människor att köpa fläsk.

Tofu är otroligt billigt, och ännu billigare att göra själv, så jag vet inte riktigt vad du får dina siffror ifrån, kanske om man köper ett dåligt paket på ica för 55kr.

Vad jag vet så hålls all tillverkning av qourn av ett brittisk företag i england, kan vara varför qourn är så dyrt, smakar inte vidare gott heller.
Det jag menar är nog att det på sikt kommer säkert att försvinna halv och hel fabrikat som innehåller fläsk och kanske ersättas med tex. kyckling om nu det slår väl ut. Det är i många fall billigare med blandning kyckling, nöt, men det är smaken jag är ute efter:
Smakar det lika och kan man vänja sig att äta tex korv som är gjord på kyckling, när man är van att äta med fläsk.

Jag menade qourn i första hand, det är som du säger ett brittiskt företag och det är dyrt. Jag har aldrig provat att göra tofu, men det ska jag prova, om jag hittar ett recept
Citera
2011-03-19, 10:36
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galnekocken
Det jag menar är nog att det på sikt kommer säkert att försvinna halv och hel fabrikat som innehåller fläsk och kanske ersättas med tex. kyckling om nu det slår väl ut. Det är i många fall billigare med blandning kyckling, nöt, men det är smaken jag är ute efter:
Smakar det lika och kan man vänja sig att äta tex korv som är gjord på kyckling, när man är van att äta med fläsk.

Jag menade qourn i första hand, det är som du säger ett brittiskt företag och det är dyrt. Jag har aldrig provat att göra tofu, men det ska jag prova, om jag hittar ett recept

Kycklingkorv har jag faktiskt inget emot, eller pålägg gjort på kyckling. Vilka halvfabrikat är det du tänker på?
Citera
2011-03-19, 11:41
Medlem
galnekockens avatar
Jag tänker mer på helfabrikat, där fläsket är ersatt med kyckling ( tar inte med lamm ) köttbullar, prinskorv, falukorv, grillburgare, Stekkorv, Kycklingpytt, Kycklingkassler mm. Listan kan göras lång, såg att ICA har tagit fram egna varor med just dessa produkter. I Sverige verkar det som fabrikanterna strävar åt att alla ska kunna äta av deras produkter, det är förståeligt eftersom det finns pengar att tjäna. I och med att man byter ut råvaror så får man automatiskt en annan smak och konsistens, som jag tycker i många fall inte är goda, eller att de uppförs sig besynnerligt vid tillagning. Problemet är att fläsk innehåller mer fett, än tex kyckling och det tror jag är det som spökar. Sen idag är det också så att rökningen är ersatt av essenser, det är inte många produkter som verkligen är rökta och det påverkar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in