• 1
  • 2
2011-03-18, 21:51
Medlem
lol undrar om vilken dum folkslag har använt den som vapen. Den fastnar i kött och ben, tar en stund att hämta ut den. Dumt att använda i krig.
Den kanske använts till avrättning?
Senast redigerad av finkille 2011-03-18 kl. 21:56.
Citera
2011-03-18, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bopper
Är det inte en häcksax då?

Jag skulle gissa att det är något slags skrytsvärd, det lär inte ha använts i krig då det ser ganska otympligt ut.

Det tror jag med på, endast en prydnad.
Svärd.
Citera
2011-03-18, 22:07
Medlem
Aggrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nina2k
Tjenare jag undrar vad det är för slags vapen? ser ut som ett svärd men det har taggar? hur användes det och till vad?

Hittade vapnet i ett museum i Berlin.
http://static.apberget.se/images/p/g...43_450_600.jpg

Haha, har sett det svärdet irl på troligtviss samma museum i berlin det e rätt koolt men ganska värdelöst, fanns massa med coola vapen, svärd mm där. Nästan ett rekommenderat besök om man e bored i berlin. Står en luftvärns kanon i källarvåningen på museumet samt massa med Nazi Era crap.
Citera
2011-03-18, 23:54
Medlem
JointOfStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Det är inte helt ovanligt att de rika och mäktiga skaffade sig vapen som var till för uppvisning snarare än för praktiskt bruk. Svärdet på bilden får nog anses hamna i den kategorin. Har du förresten kollat muséets hemsida? Det kan finnas en katalog eller liknande där det berättas lite om vapnet. Talar du inte tyska så förse oss i alla fall med en länk. Alltid finns det någon som kan översätta

Edit: När jag tänkte efter lite kom jag fram till att du måste ha varit på Tyska Historiska Muséet. Och mycket riktigt...En sökning i katalogen gav följande:

Det är alltså ett tvåhandssvärd med sågfiskklinga från andra hälften av 1500-talet. Det är gjort av järn och "halsen" (dvs det du håller i) är i trä. Det är ungefär vad min skoltyska kan utläsa av ovanstående text.

ja, stämmer det du skrev så avfärdar det min teori om att det kan varit slidan till svärdet vi såg.
Min visst ser det ut så? jag tänker på skillnaden mellan skaftet och handtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in