2011-03-18, 16:58
Medlem
Aritzos avatar
Min dator har dött..
Den är riktigt gammal men vill veta va jag kan göra innan jag slänger den.
Ifall jag kan få igång datorn igen så jag kan ta saker ur hårddisken.
Har viktiga grejer där.

Förut så börja fläkten låta som en jetplan dvs överhetta när jag använde mycket CPU och va inne på många saker samtidigt.
Till slut dog den och datorn stanna upp. När jag startar den så låter fläkten som jetplan och inget mer, dvs den går inte igång.

Hjälp, vad ska jag göra?
Byta ut fläkt?
Citera
2011-03-18, 17:02
Medlem
MLNWs avatar
Alltså, du säger att datorn inte startar med att fläkten går igång? Då startar den ju iallafall.

Skulle först och främst öppna upp och göra rent, ev byta kylarpasta för att sedan testa igen om det nu är värmen som är problemet.
Citera
2011-03-18, 17:28
Medlem
simon.bs avatar
Jag har haft samma problem med min nuvarande dator, men då var det grafikkortet som hade fått sig en smäll. Alla komponenter i datorn gick igång men skärmen förblev svart.
Detta har också hänt när jag överklockade min processor i BIOS. Jag fick reseta den genom att ta ut batteriet på moderkortet som gör så att BIOS informationen sparas.

Vet inte om detta var till någon hjälp men man kan ju hoppas
Citera
2011-03-18, 17:48
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon.b
Jag har haft samma problem med min nuvarande dator, men då var det grafikkortet som hade fått sig en smäll. Alla komponenter i datorn gick igång men skärmen förblev svart.
Detta har också hänt när jag överklockade min processor i BIOS. Jag fick reseta den genom att ta ut batteriet på moderkortet som gör så att BIOS informationen sparas.

Vet inte om detta var till någon hjälp men man kan ju hoppas
Tror också de kan vara grafikkortet eftersom när jag är inne på ca 10 youtube flikar då låter de verkligen.

Ska jag byta grafikkort eller ska jag bara ta ut batteriet på moderkortet?
Citera
2011-03-18, 17:56
Medlem
simon.bs avatar
Du kan ju börja med att testa ett annat grafikkort och du behöver inte röra batteriet såvida du inte har ändrat några BIOS inställningar
Citera
2011-03-18, 18:09
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Tror också de kan vara grafikkortet eftersom när jag är inne på ca 10 youtube flikar då låter de verkligen.

Ska jag byta grafikkort eller ska jag bara ta ut batteriet på moderkortet?

Jag tror inte det är grafikkortet som har gått slut då det mest är processorn och RAM-minnena som jobbar när du har massa youtube-flikar uppe (såvida du inte spelar upp klipp på alla flikarna samtidigt, men det gjorde du väl knappast?).

Har du provat låtit datorn stå en stund innan du startar den? Eftersom processorfläkten snurrar för fullt så verkar det som att processorn har blivit överhettad.

Prova vänta tills processorn kallnat, när den har kallnat kan du prova starta datorn.
Citera
2011-03-18, 18:29
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Jag tror inte det är grafikkortet som har gått slut då det mest är processorn och RAM-minnena som jobbar när du har massa youtube-flikar uppe (såvida du inte spelar upp klipp på alla flikarna samtidigt, men det gjorde du väl knappast?).

Har du provat låtit datorn stå en stund innan du startar den? Eftersom processorfläkten snurrar för fullt så verkar det som att processorn har blivit överhettad.

Prova vänta tills processorn kallnat, när den har kallnat kan du prova starta datorn.

Har inte satt på den på flera dagar ändå är den så.
Citera
2011-03-18, 18:32
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Har inte satt på den på flera dagar ändå är den så.

Då kan du ju använda det integrerade grafikkortet om du nu har något sådant, eller prova byta till något annat grafikkort.

Jag tror att processorn har gått sönder.
Citera
2011-03-18, 18:39
Medlem
när du startar datorn låter det ett pip elr nått (om inte så är modekortet paj elr processorn)
Citera
2011-03-18, 18:44
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikhero
när du startar datorn låter det ett pip elr nått (om inte så är modekortet paj elr processorn)

Nej, så behöver det inte alls vara. Datorn kan fungera hur bra som helst utan att den piper vid start.

Piper datorn vid start? Pep den vid start när den fungerade som den skulle?
Citera
2011-03-18, 18:49
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikhero

nej de slår inget pling.
Citera
2011-03-18, 19:09
Bannlyst
Antingen är skärmen sönder, eller grafikkortet.
testa koppla i en annan skärm (TV går också).
Eller testa använd ett annat grafikkort, om du inte har något som ligger, koppla ur ditt nuvarande grafikkort och resetta BIOS (koppla strömsladden till datorn, och batteriet på moderkortet) och testa sedan o starta (dom flesta moderkorten har ganska dåliga inbyggda grafikkort).

hoppas du förstår, Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in