2011-03-18, 12:14
Medlem
Moots avatar
Hej!

Jag hjälper en god vän att översätta en engelsk gratisapp för iPhone till svenska och har lite bry med två begrepp.

Det ena är "tap", som i att man trycker på skärmen. Det översätter jag med "tryck", men undrar om det kanske finns ett bättre ord. Hur låter det om man säger "peka" istället?

Det andra är "pinch" som in "pinch in" och "pinch out", vilket syftar på att man tar två fingrar och för dem mot eller från varandra (vilket förstorar eller förminskar en bild). Hur ska man tackla det? Jag tycker inte att "knip ihop för att förstora" låter särskillt bra, inte heller klämma eller nyp får jag att passa riktigt.

Jag har ingen riktig utbildning i översättande (läst Engelska B, inte för där ingår något översättande men ändå), och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand för svar!
Citera
2011-03-18, 12:21
Medlem
Tihihis avatar
Tryck eller peta tycker jag fungerar istället för tap. Peka gör man i en riktning inte när man för fingret mot och rör på en sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Det andra är "pinch" som in "pinch in" och "pinch out", vilket syftar på att man tar två fingrar och för dem mot eller från varandra (vilket förstorar eller förminskar en bild).

Apple själva skriver dra isär och nyp ihop om detta.
Senast redigerad av Tihihi 2011-03-18 kl. 12:25.
Citera
2011-03-18, 12:33
Medlem
Kaktusmelons avatar
Man säger ju pekskärm och inte petskärm även om peta är mer korrekt än peka i sammanhanget. Så peka kanske bör va ok att använda också.
Om inte föreslår jag pilla och därmed pillskärm.
Citera
2011-03-18, 12:37
Medlem
Tap kan bli nudda, kanske?
Citera
2011-03-18, 12:55
Medlem
Egon3s avatar
Terminologin kring geststyrda dataskärmar och telefoner, den är lite turbulent ännu. Det bästa man kan göra är nog att följa ordlistan på Computer Sweden. CS hävdar visst oberoende gentemot dominerande tillverkare.

http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp (pinch / tap)

Verbet "tap" kunde eventuellt översättas »beröra«. Det är oundvikligt att de nya musbefriade termerna ändå kan bli rätt fysiska i sina associationer.

... tap (v) = cut a female screw thread with a tap ... (Wordnet)

Det behövs väl åtminstone en app för att gänga på äppelpaddan.
Senast redigerad av Egon3 2011-03-18 kl. 12:57.
Citera
2011-03-18, 13:13
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Tryck eller peta tycker jag fungerar istället för tap. Peka gör man i en riktning inte när man för fingret mot och rör på en sak.

Apple själva skriver dra isär och nyp ihop om detta.
Tack! Dra isär och nyp ihop fungerar utmärkt och låter som bra svenska. Med facit i hand så borde jag ha kollat upp vad Apple själva säger, inte tänkt på det för datorn är inställd på engelska och således visar Apple mig den engelska sidan som standard.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Man säger ju pekskärm och inte petskärm även om peta är mer korrekt än peka i sammanhanget. Så peka kanske bör va ok att använda också.
Om inte föreslår jag pilla och därmed pillskärm.
Haha, pillskärm, den var bra ! Fast pilla är väl mer när man rör något frekvent som i en konstant rörelse? Man kan pilla någon i håret, man petar dem inte. Annars tänker jag mig pilla som någon form av mecka (ska pilla lite med inställningarna) eller nedlåtande mot barn (pilla inte på mobilen!).

Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Tap kan bli nudda, kanske?
"Nudda skärmen", njo.. kanske. Jag röstar nog på "tryck" ändå, men det går ju helt klart att användas inom rätt sammanhang. Nudda får mig att tänka på att man kan trycka "var som helst".

Tack för svaren! Nu ska jag tacklas med hur man översätter "Speed Trial"^^.
Citera
2011-03-18, 13:47
Bannlyst
Snudda låter helt okej i stället för tap!

Alternativt:

Slå lätt
Kasta i väggen
Gå berserk

etc etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in