1. Jag har sagt att guld alltid är en bra investering just eftersom det är guld, vilket jag vidhåller.
2. Att inflationen i dag är global och knappast lokalt avgränsad till USA är ganska uppenbart, tycker du inte? Kinesiska centralbanken, bland många andra, verkar hålla med mig på den punkten och även om att guld är en bra investering i dessa tider, för att ta ett exempel:
http://blogs.forbes.com/robertlenzne...-preservation/
3. Jag har svårt att se att SEK skulle vara skyddat i en sådan extrem situation. Visst, i dag är det kanske lite bättre att sitta på SEK än Euro eller dollar, men i en situation där världens motor, USA, drivs in i hyperinflation är det nog få pappersvalutor som inte drabbas av en extrem förtroendekris. Dessutom är ju Sveriges ekonomi som sagt mer eller mindre direkt beroende av den amerikanska ekonomin. Det som händer där får direkta och avsevärda konsekvenser här. Sverige är en öppen ekonomi och Amerika vår främsta handelspartner och exportland. Att SEK skulle vara "en bättre deal" än guld är helt enkelt bara dumheter med det i åtanke, med eller utan hyperinflation. Guld är fortfarande billigt, tro inget annat. De som säger att det är dyrt tror att närmaste årens utveckling kommer att vara ungefär likadan som efter IT-bubblan. Det kommer inte bli så. Det är mer eller mindre omöjligt om man ser till faktorer såsom den amerikanska statsskulden och en rad andra faktorer. Det som väntar är med all säkerhet en ännu större bubbla (eller snarare bubblor) som spricker. Och guld kommer då vara hårdvaluta.