• 2
  • 3
2011-03-28, 06:46
Medlem
freeworldTVs avatar
1. Jag har sagt att guld alltid är en bra investering just eftersom det är guld, vilket jag vidhåller.

2. Att inflationen i dag är global och knappast lokalt avgränsad till USA är ganska uppenbart, tycker du inte? Kinesiska centralbanken, bland många andra, verkar hålla med mig på den punkten och även om att guld är en bra investering i dessa tider, för att ta ett exempel: http://blogs.forbes.com/robertlenzne...-preservation/

3. Jag har svårt att se att SEK skulle vara skyddat i en sådan extrem situation. Visst, i dag är det kanske lite bättre att sitta på SEK än Euro eller dollar, men i en situation där världens motor, USA, drivs in i hyperinflation är det nog få pappersvalutor som inte drabbas av en extrem förtroendekris. Dessutom är ju Sveriges ekonomi som sagt mer eller mindre direkt beroende av den amerikanska ekonomin. Det som händer där får direkta och avsevärda konsekvenser här. Sverige är en öppen ekonomi och Amerika vår främsta handelspartner och exportland. Att SEK skulle vara "en bättre deal" än guld är helt enkelt bara dumheter med det i åtanke, med eller utan hyperinflation. Guld är fortfarande billigt, tro inget annat. De som säger att det är dyrt tror att närmaste årens utveckling kommer att vara ungefär likadan som efter IT-bubblan. Det kommer inte bli så. Det är mer eller mindre omöjligt om man ser till faktorer såsom den amerikanska statsskulden och en rad andra faktorer. Det som väntar är med all säkerhet en ännu större bubbla (eller snarare bubblor) som spricker. Och guld kommer då vara hårdvaluta.
Senast redigerad av freeworldTV 2011-03-28 kl. 07:18.
Citera
2011-03-28, 08:32
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
1. Jag har sagt att guld alltid är en bra investering just eftersom det är guld, vilket jag vidhåller.

2. Att inflationen i dag är global och knappast lokalt avgränsad till USA är ganska uppenbart, tycker du inte? Kinesiska centralbanken, bland många andra, verkar hålla med mig på den punkten och även om att guld är en bra investering i dessa tider, för att ta ett exempel: http://blogs.forbes.com/robertlenzne...-preservation/

3. Jag har svårt att se att SEK skulle vara skyddat i en sådan extrem situation. Visst, i dag är det kanske lite bättre att sitta på SEK än Euro eller dollar, men i en situation där världens motor, USA, drivs in i hyperinflation är det nog få pappersvalutor som inte drabbas av en extrem förtroendekris. Dessutom är ju Sveriges ekonomi som sagt mer eller mindre direkt beroende av den amerikanska ekonomin. Det som händer där får direkta och avsevärda konsekvenser här. Sverige är en öppen ekonomi och Amerika vår främsta handelspartner och exportland. Att SEK skulle vara "en bättre deal" än guld är helt enkelt bara dumheter med det i åtanke, med eller utan hyperinflation. Guld är fortfarande billigt, tro inget annat. De som säger att det är dyrt tror att närmaste årens utveckling kommer att vara ungefär likadan som efter IT-bubblan. Det kommer inte bli så. Det är mer eller mindre omöjligt om man ser till faktorer såsom den amerikanska statsskulden och en rad andra faktorer. Det som väntar är med all säkerhet en ännu större bubbla (eller snarare bubblor) som spricker. Och guld kommer då vara hårdvaluta.
Du tror dig veta bättre än andra? Annars är priset korrekt satt sett till risk och väntad värdeökning.
Om du vet bättre så får jag ju förlita mig på din egen analys snarare än bloggen du länkar till.

Det jag är mest nyfiken på är dock varför vi får inflation i Sverige av FEDs QEn i USA. Jag tycker inte det är uppenbart.
Kommer vi få se höjda priser om det blir finanskris och lågkonjunktur i USA? Du verkar räkna med att allt man varnar för i USA gäller oss också.
Citera
2011-03-28, 10:48
Medlem
freeworldTVs avatar
Det man varnar för i USA gäller i hög grad oss också, eftersom (som jag upprepat nu ungefär fyra gånger) vi är extremt beroende av USAs ekonomi. Med den integrerade och globaliserade världsekonomin vi har i dag är landsgränser en chimär endast.

Ang. guldpriset: Den effektiva marknadshypotesen är just endast det, endast en hypotes. Guldet har stigit ett bra tag nu, den långvariga trenden i säg borde väl säga en hel del det också? Jag skulle ju kunna likväl anklaga dig för att "tro dig veta bättre än andra" iom att du verkar påstå att guldet är övervärderat (om inte du så andra i tråden)? Det är ganska lätt att se vartåt trenden går som sagt och bara med det facit i handen går det ju att säga att guldet är relativt sett fortfarande billigt (det kommer med stor säkerhet vara ännu dyrare i morgon och nästa vecka, eller hur). Lägger man därtill andra faktorer så är det inte svårt att göra det uttalande jag gör och jag är knappast ensam om det. Om det är arrogant i din bok får det står för dig, men det är enligt mig en konstig uppfattning isf.
Citera
2011-03-28, 11:43
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Det man varnar för i USA gäller i hög grad oss också, eftersom (som jag upprepat nu ungefär fyra gånger) vi är extremt beroende av USAs ekonomi. Med den integrerade och globaliserade världsekonomin vi har i dag är landsgränser en chimär endast.
Upprepat dig har du gjort, men du har inte svarat på frågan.
Förklara gärna varför inflation i USA skulle leda till inflation i Sverige. Ett till svepande svar om att vi har handel med USA och att finansmarknaden sitter ihop kan du hoppa över.

Citat:
Ang. guldpriset: Den effektiva marknadshypotesen är just endast det, endast en hypotes. Guldet har stigit ett bra tag nu, den långvariga trenden i säg borde väl säga en hel del det också? Jag skulle ju kunna likväl anklaga dig för att "tro dig veta bättre än andra" iom att du verkar påstå att guldet är övervärderat (om inte du så andra i tråden)? Det är ganska lätt att se vartåt trenden går som sagt och bara med det facit i handen går det ju att säga att guldet är relativt sett fortfarande billigt (det kommer med stor säkerhet vara ännu dyrare i morgon och nästa vecka, eller hur). Lägger man därtill andra faktorer så är det inte svårt att göra det uttalande jag gör och jag är knappast ensam om det. Om det är arrogant i din bok får det står för dig, men det är enligt mig en konstig uppfattning isf.
Om guldpriset är på väg upp på så kort sikt och med så stor(?) sannolikhet kan du göra dig en bra hacka genom att köpa något certifikat med hävarm. Eller ge ut optioner.
Resultaten talar då för sig själv och jag får äta upp mina ord. Fram tills att du har presterat något är du bara ännu ett tangentbordsgeni på internet.
Citera
2011-03-28, 11:54
Medlem
Om guld är så hett nu, om vi bortser från den geopolitiska faktorerna och håller oss till argumentationen om "värdelösa papperslappar", varför steg då inte guld vidare under 80 talets inflationsår? Guld ger inte ränta. Du kan få en viss utdelning om du lånar ut guldet till blankare.
Dessutom så tror jag folk säljer guld lite till mans numer.
Citera
2011-03-28, 16:00
Medlem
freeworldTVs avatar
Jag orkar inte att upprepa mig mer (ganska kul att du påtalar det när det är du som ber mig att göra just det gång på gång, för övrigt). Vi får låta tiden utvisa vem som har rätt helt enkelt. Ganska kul att ni anklagar mig för spekulationer när ni själva grundar era tvärsäkra åsikter på i princip just inget annat än spekulationer och era högst personliga åsikter om marknadens mekanismer och framtid. När tom en centralbank just nu hedgar genom att investera i just guld bör man väl vara bra trångsynt för att tro att "guldbubblan" "kommer att spricka nästa vecka". Dessutom har jag svårt att se hur konkreta fakta kan räknas som "svepande svar", det är knappast en småsak att vi är extremt beroende av USA ekonomiskt i just Sverige i sammanhanget. Spridningseffekterna är också orsakade av just det faktum att dollarn är världens reservvaluta. Först när den tas bort som detta av världens länder så kommer de värsta effekterna av inflationen att kännas av i just USA, men om detta händer så är ju redan en kris som får den förra att blekna ett faktum (visst, det har ju hintats lite smått om det och Kina har ju satsat på guld ett tag nu, men vi är långt från att byta världsvaluta ännu och det vore ett schackdrag av gigantiska mått dessutom).

Hade jag pengar skulle jag definitivt investera i diverse råvaror och ädelmetaller för längesen. Nu är jag tyvärr fortfarande en fattig student. Next time. :/
Senast redigerad av freeworldTV 2011-03-28 kl. 16:18.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in