Svårt att resonera som människorna gjorde år 1750. Man måste ju föreställa sig dåtidens händelser och värderingar, och sedan bygga sina uppfattningar om nutiden på dessa. Och eftersom de inte gäller idag är det nog enklare att föreställa sig själv förflyttad till 1750. Liknande problem uppstår, men det är troligen något lättare. Hur skulle exempelvis en nutida republikan ställa sig till det politiska läget 1750?
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ursäkta jag är inte så intresserad av historia så långt tillbaka. Var Sverige verkligen underdånigt Polen år 1750? Jag trodde att de svenska karolinerna roade sig med ständiga fälttåg till Östeuropa, där de plundrade och våldtog ortsbefolkningen.
Nej, jag tycker att du har skapat en riktig epa-tråd här som är ointressant att fundera över.
Fördomar mot andra nationaliteter behåller man säkrast för sig själv.
År 1750 fanns inga plundrande karoliner i Östeuropa. Detta var frihetstid och Sverige leddes av hattpartiet (franskvänligt och antimonarkistiskt). Vad gäller Polen, med Litauen, hade den unionen ingen centralmakt att tala om och fungerade nästan som rysk lydstat.
Självklart ska man kunna ha ”Tänk om”- resonemang med historisk anknytning. Vore det ointressant fanns inga historiker. Om folk är lite pålästa är liknande tankeexperiment kul. Men är de korkade går det genast och fullständigt åt skogen. "Epa" med andra ord.
De värsta ”epatrådarna” i den här forumdelen skapas för övrigt av lata ungjävlar som inte orkar öppna sina skolböcker.