Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-27, 08:01
Medlem
tältpinnes avatar
Själv fick jag diagnosen för lite mer än ett år sen, läkaren spekulerade i att det var stress efter min faders tidiga bortgång i kombination med massiva kvantiteter alkohol under en längre period som utlöste en halsinfektion som startade allt.

Jag har väldigt lätt psoriasis skulle jag vilja påstå, speciellt på sommarhalvåret. Det enda jag kan se med blotta ögat är en liten rodnad på ena ögonbrynet, jag kan dock ibland känna skorpor i hårbotten vilket inte är vidare kul.

Ni med problematisk hårbotten, vad har ni för rutiner för att hålla det i schack? Jag har fått en del medicin utskrivet som jag dock inte hämtat ut då jag inte känt att jag behöver det, jag kommer ju ändå dras med skiten hela livet och medicinerna är endast lindrande. Skall man satsa på salicylsyra innan läggdags någon gång i veckan och sedan riva av med fungural på morgonen?

Psoriasisartirit är förresten någonting som vore väldigt väldigt tråkigt att åka på, hur upplevs denna värk? jag har känningar i en axel, men jag hoppas innerligt att det beror på idogt cricketspelande hellre än psoriasis. Och en slutgiltig fråga, finns det en psoriasisklinik el. dyl i Sverige? gärna i privat regi.
Citera
2008-05-27, 08:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ni med problematisk hårbotten, vad har ni för rutiner för att hålla det i schack?
Elocon är de jag kört med i 10år eller nåt, vid behov.
Svider som fan i hårbotten när jag har i de men nu i vintras hjälpte de knappt.
Just nu är min hårbotten så fin så jag lämnar röda fläckar på kökskåpet jag lutar huvudet mot när jag diskar...
Citera
2008-05-27, 18:28
Bannlyst
Jaha, så fick man metothrexate utskrivet igår. Blir således ingen bärs i sommar Fan vad livet suger ibland.
Citera
2008-06-01, 10:01
Medlem
Inte orkat läsa hela tråden, orkade bara halva typ. Så ber om ursäkt om det redan tagits upp. Men för mig så förutom salta bad och sol så hjälper faktiskt Omega3/fiskolja ganska hyfsat.

Vad gäller krämer och smörjor osv så hjälper inget sådär jättebra tyvärr. Provat Daivonex, Daivobet, Elocon osv men med ganska halvdant resultat.

Omega3/fiskolja hjälper dock inte på alla, på min mamma t ex hjälper det inte ett dugg.

Jag har gett upp en hel del ang psoreasisen nu faktiskt, med åldern. Jag har måttlig, och sålänge den håller sig där får den vara =/
Citera
2008-06-17, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Jaha, så fick man metothrexate utskrivet igår. Blir således ingen bärs i sommar Fan vad livet suger ibland.
*skrockar och slår kepsen i öppen hand*
Citera
2008-08-25, 20:49
Bannlyst
Jag har inte psoriasis men har haft en rött utslag på benet i nån vecka, plus att det har kliat ganska bra i hårbotten. Har ingen psoriasis i släkten och vill gärna fortsätta ha det så.

Vad är det som utlöser sjukdomen? Hur kan man undvika att den slår ut över huvud taget?
Citera
2008-09-08, 15:28
Medlem
JimGooses avatar
Tappar hår pga psoriasis, växer det tillbaka eller är det hår som alltid är förlorat?
Citera
2008-09-08, 15:58
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Tappar hår pga psoriasis, växer det tillbaka eller är det hår som alltid är förlorat?
Min psoriasis på ena knäet har i stort sett gått tillbaka helt och där finns det åtminstone hår nu.
Eller menar du att du överlag tappar p g a psoriasisen?
Citera
2008-09-08, 18:07
Medlem
JimGooses avatar
Rätt kraftig psoriasis i skalpen och kammen är full av hårstrån efter varje gång jag duschat, känns som jag börjar bli aningens tunnhårig och har varken ålder eller gener för det.
Citera
2008-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Man ska alltid vara försiktig med cortison eftersom det gör huden torr och skör. Har i dagarna kommit ut en riktigt bra kräm, Zona. Den innehåller ett ämne från laxromen som "ser skillnad" på döda och levande hudceller och bara jobbar med att avlägsna de döda hudcellerna och återfukta den underliggande huden. Psoriasis är ju ett överskott av döda hudceller och därför har den således god effekt på denna åkomma.
Har ingen annan här testat denna?
Mormor köpte en tub till mig förut (), gav den en ny chans nu när skiten tagit över halva öronen/örsnibbarna och en bit på kinden där. Efter att ha smörjt in i två dagar ser det MYCKET bättre ut. Väldigt lovande om detta fortsätter, det är bara lite småbitar kvar nu, och det som sagt efter två dagar!
Citera
2008-09-09, 21:00
Medlem
Paparobos avatar
Hur vet man ifall man har psoriasis eller "vanligt" eksem? Fjällar psoriasis alltid eller finns det undantag?
Citera
2008-09-10, 10:03
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Rätt kraftig psoriasis i skalpen och kammen är full av hårstrån efter varje gång jag duschat, känns som jag börjar bli aningens tunnhårig och har varken ålder eller gener för det.
Okej.
Utan att vara expert skulle jag då påstå att psoriasis inte "går så djupt" att hårrötterna förstörs/försvinner.

Efterlyser en riktig expert eller någon med erfarenhet för uttalande ang psoriasis i hårbotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in