2011-03-17, 18:06
Medlem
Hej mina pojk och flickvänner!

Jag har "en" polare som använder en socks4-proxy.. Det är egentligen "en" ssh-tunnel för att han ska kunna surfa porr och mecka med spotify på skolan där han går. Trafiken via ssh är ju krypterad men på något vis har hans kära nätverksadmin sett att han varit ute på spotify och blockat följande adress:
UDP 80.80.80.80:1234

Spotify använder den adressen till allt möjligt, sökning osv.

Så jag undrar hur man gör så att all trafik går genom ssh-tunnlen och sen undrar jag om man kan farward:a udp-adressen lokalt på datorn så det går via tunnlen istället?

Han använder osx!

Mvh
Dr OrvarMedKorvar
Senast redigerad av OrvarMedKorvar 2011-03-17 kl. 19:03. Anledning: glömde ta bort mitt mobilnummer
Citera
2011-03-17, 19:52
Medlem
Jag antar att ni vet hur ni ställer in själva tunneln? Med -d parametern etc.

Om du loggar in på Spotify och hoppar till inställningsmenyn, kan du enkelt ställa in en SOCK4-proxy.
Det borde göra att datorn hoppar från 127.0.0.1 till endpointen sen till Spotifys servrar. Utan att gå direkt till 80.80.80.80.

Om inte det skulle funka mot förmodan kan man ju faktiskt gå in i /etc/hosts filen och skriva en post för 80.80.80.80 och peka den till 127.0.0.1.
Det borde vara lösningen på Spotify problemet.

För att skicka all trafik genom en tunnel vore det betydligt lättare att bara ställa in en VPN tunnel. Blir bättre om man ska skicka all trafik genom en tunnel.
Man kan använda ett program som heter SSHTunnel, och ställa in respektive trafiksort dvs. destinationsIP och port. Men då måste ni göra det för ALL trafik. Det tar nog en stund.
Citera
2011-03-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Jag antar att ni vet hur ni ställer in själva tunneln? Med -d parametern etc.

Om du loggar in på Spotify och hoppar till inställningsmenyn, kan du enkelt ställa in en SOCK4-proxy.
Det borde göra att datorn hoppar från 127.0.0.1 till endpointen sen till Spotifys servrar. Utan att gå direkt till 80.80.80.80.

Om inte det skulle funka mot förmodan kan man ju faktiskt gå in i /etc/hosts filen och skriva en post för 80.80.80.80 och peka den till 127.0.0.1.
Det borde vara lösningen på Spotify problemet.

För att skicka all trafik genom en tunnel vore det betydligt lättare att bara ställa in en VPN tunnel. Blir bättre om man ska skicka all trafik genom en tunnel.
Man kan använda ett program som heter SSHTunnel, och ställa in respektive trafiksort dvs. destinationsIP och port. Men då måste ni göra det för ALL trafik. Det tar nog en stund.

Tack för ditt svar!

Det går tydligen inte att vara portspecifik i hosts-filen. Vi får leta upp ett vpn-grejs.. Några rekomendationer?
Kör debian 5 på datorn som trafiken ska gå genom.
Citera
2011-03-17, 23:13
Medlem
Exakt, men om du kan peka 80.80.80.80 till 127.0.0.1 samtidigt som du har en SOCKS proxy igång så kommer ju datorn att varenda gång den letar efter 80.80.80.80 peka till 127.0.0.1 där du har en tunnel igång. Så du behöver inte vara portspecifik i hosts filen.

Hursomhelst, om du bestämmer dig för att använda en VPN istället. Prova OpenVPN. Gratis, lätt att installera.
Citera
2011-03-17, 23:13
Medlem
--- Dubbelpost --
Senast redigerad av 1337Granny 2011-03-17 kl. 23:14. Anledning: Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in