2011-03-17, 17:13
Medlem
Jag är en motståndare mot nazism och är en tysk som har en jude gömd. Tiden är efter Kristallnatten och innan andra världskriget. Det är en dramatisering.

Jag behöver hjälp och jag undrar om någon kan ge mig tips om vad jag ska säga under DRAMATISERINGEN.

*Visar insikt i hur samhällsfärndringarna i Tyskland under nazismen förändrade människornas livsvillkor.

*Beskriver på ett insiktsfullt sätt framträdande drag i det tyska samhället under nazismen
Senast redigerad av alanios 2011-03-17 kl. 17:27.
Citera
2011-03-17, 17:27
Bannlyst
Kolla på filmen Anne Franks dagbok.
Citera
2011-03-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Kolla på filmen Anne Franks dagbok.

Har gjort det, problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva
Citera
2011-03-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanios
Har gjort det, problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva

Läs boken. Vänd och vrid.
Citera
2011-03-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
Läs boken. Vänd och vrid.

Har 3 timmar på mig att göra manuset, har inte tid med boken...
Citera
2011-03-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanios
Har 3 timmar på mig att göra manuset, har inte tid med boken...

Ok. Börja med "action".

1. Förklara hur tysken upptäckte juden, är de gamla vänner, kanske är juden en företagare och tysken en advokat?
2. Förklara huset där juden göms. Göms han i källaren eller bakom ett skafferi? etc.
3. Gå tillbaka i tiden, veckor, och förklara hur saker och ting blev svårare med att gömma juden. e.g. förklara för butlern eller sina söners vänner att de inte får gå ner i källaren etc. Den hemska stressen och interna lidandet av den som beslutat sig för att rädda juden.
4. Tysken kanske går förbi judens industribyggnad och tänker tillbaka till hur det va innan den natten för 3 månader sedan eller va det nu är.
5. Sedan går du över till hur tysken värderar att få ut juden ur landet. Vad är planen? e.g. i bagaget på sin lyxbil raka vägen till Amsterdam och sedan biljettpengar till New York? Kör tysken själv eller får han någon annan att köra. Finns det någon organiserad motståndsgrupp? Kolla wikipedia för lite reality.
6. Sedan blir juden kanske upptäckt precis innan han ska iväg till Amsterdam. Då blir det fart på tysken som skjuter hejvilt eller så kanske han börjar gråta och begår harakiri. Vem vet.
Citera
2011-03-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
Ok. Börja med "action".

1. Förklara hur tysken upptäckte juden, är de gamla vänner, kanske är juden en företagare och tysken en advokat?
2. Förklara huset där juden göms. Göms han i källaren eller bakom ett skafferi? etc.
3. Gå tillbaka i tiden, veckor, och förklara hur saker och ting blev svårare med att gömma juden. e.g. förklara för butlern eller sina söners vänner att de inte får gå ner i källaren etc. Den hemska stressen och interna lidandet av den som beslutat sig för att rädda juden.
4. Tysken kanske går förbi judens industribyggnad och tänker tillbaka till hur det va innan den natten för 3 månader sedan eller va det nu är.
5. Sedan går du över till hur tysken värderar att få ut juden ur landet. Vad är planen? e.g. i bagaget på sin lyxbil raka vägen till Amsterdam och sedan biljettpengar till New York? Kör tysken själv eller får han någon annan att köra. Finns det någon organiserad motståndsgrupp? Kolla wikipedia för lite reality.
6. Sedan juden kanske blir upptäckt precis innan han ska iväg till Amsterdam. Då blir det fart på tysken som skjuter hejvilt eller så kanske han börjar gråta och begår harakiri. Vem vet.

Tack för allt!! Tack för tiden du spendera för att hjälpa mig
Citera
2011-03-17, 19:55
Medlem
Superkufs avatar
Tyskar lärde sig efter 1933 att hålla käft - eller mer exakt välja sitt sällskap mycket noga. Kritik av regimen, nazismen, den förda politiken och allt som kunde tolkas som det kunde leda till allt från avsked till en vända i koncentrationsläger (vilket kan jämföras med utomhusfängelse där allt läcker, misshandel är en daglig företeelse, svält standard och oklart när/om du släpps ut).

Många tidigare företeelser som fackföreningar och intresseorganisationer upplöstes och ersattes med ytterst partitrogna motsvarigheter. Exempelvis förbjöds scoutrörelsen och Hitlerjugendt tog över dess roll - med massa nazistisk ideologi utöver att slå knopar.

De som 1938-39 var motståndare till nazismen märkte hur nazismen hela tiden spred sig och tog över allt mer av det tidigare icke-politiska samhället. Personer som var skickliga yrkesmän ersattes allt mer av puckon som hade partibok - inte minst märktes detta inom universitetsvärlden. Kortfattat var det jäkligt deppigt, och blev hela tiden sämre.
Citera
2011-03-18, 16:53
Medlem
Ej att förglömma, är de offentliga bokbål nazisterna anordnade, där "olämpliga" författares verk brändes..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in