• 1
  • 2
2011-03-21, 22:05
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Älskar sådana människor som dig!

Om du inte förstod vad jag menade med det jag sa så skiljer det sig ifrån genetiken.

Jag menar enbart en filosofisk tanke i att JAG bara finns, och allt annat är en illusion, skapad av mig själv.

När jag menar att bara jag kan kontrollera mig så menar jag med att, jag kan ju enbart bara bestämma över mig själv, mina egna handlingar osv. Men jag har ju inget bevis för att någon annan har samma möjlighet.

Om jag ser en unge gråta så skulle det vara självklart att HAN också hade känslor och ett eget "jag", men detta kanske bara är en del av illusionen som får mig att TRO att världen jag finns i, verkligen existerar.

Okej, det är svårt att förklara men jag hoppas du hängde med så gott det gick.

Jo ra. påpekade bara att din förmåga att kontrollera dina egna handlingar även den är en illusion. Det är egentligen inte ett val enligt mig men du lever fortfarande under illusionen att det är det så du märker det inte.

Med andra ord: mindfuck...
Citera
2011-03-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Jo ra. påpekade bara att din förmåga att kontrollera dina egna handlingar även den är en illusion. Det är egentligen inte ett val enligt mig men du lever fortfarande under illusionen att det är det så du märker det inte.

Med andra ord: mindfuck...

Haha, jag säger bara såhär: Om man tänker för mycket på det här blir man fan knäpp

Men jag förstår hur du tänker men tror inte vi kommer fram till någon lösning
Citera
2011-03-26, 17:02
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Haha, jag säger bara såhär: Om man tänker för mycket på det här blir man fan knäpp

Men jag förstår hur du tänker men tror inte vi kommer fram till någon lösning

Det är en galen värld, varför ska inte vi vara galna.
Citera
2011-03-26, 17:28
Medlem
Prometeuss avatar
Descartes demon kan ju vara intressant att ta upp.
Citera
2011-03-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Descartes demon kan ju vara intressant att ta upp.

Har redan gjort uppsatsen, men berätta gärna mera om denna demon, har aldrig hört talas om den.
Citera
2011-03-27, 10:59
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Det är en galen värld, varför ska inte vi vara galna.
Det ligger ju mycket i detta! Men hur vet vi att det är en galen värld - Vi har ju inget att jämföra med?
Citera
2011-03-27, 11:46
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Har redan gjort uppsatsen, men berätta gärna mera om denna demon, har aldrig hört talas om den.
Det är i princip samma tanke som bakom Matrix-filmerna. Tänk om det bara är en ond demon som lurar dina sinnen? Du kan aldrig vara säker på att det inte är så, vilket gör placeringen av ditt jag ganska osäker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evil_daemon
http://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_doubt
Citera
2011-03-27, 19:28
Medlem
Citat:
Det är i princip samma tanke som bakom Matrix-filmerna. Tänk om det bara är en ond demon som lurar dina sinnen? Du kan aldrig vara säker på att det inte är så, vilket gör placeringen av ditt jag ganska osäker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evil_daemon
http://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_doubt

Pratade inte Platon om något som dras i jämförelse med Matrix-filmerna, en så kallad skuggvärld?

Så världen bli en slags illusion då? Om demonen lurar ens sinne, så finns det inte på verklighet va?
Citera
2011-03-27, 23:52
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Pratade inte Platon om något som dras i jämförelse med Matrix-filmerna, en så kallad skuggvärld?

Så världen bli en slags illusion då? Om demonen lurar ens sinne, så finns det inte på verklighet va?
Platons grott-liknelse var ungefär såhär:

Tänk dig ett gäng människor i en grotta, de ser skuggorna av personer som går utanför, men inte personerna. På samma sätt så kanske vi bara ser skuggan av Verkligheten via våra sinnen.

Descartes gick längre dock, drar man hans idé till sin spets så kan du egentligen inte veta något alls knappt, dina sinnen säger inte mycket mer än att de existerar.
Citera
2011-03-28, 14:31
Medlem
Citat:
Platons grott-liknelse var ungefär såhär:

Tänk dig ett gäng människor i en grotta, de ser skuggorna av personer som går utanför, men inte personerna. På samma sätt så kanske vi bara ser skuggan av Verkligheten via våra sinnen.

Descartes gick längre dock, drar man hans idé till sin spets så kan du egentligen inte veta något alls knappt, dina sinnen säger inte mycket mer än att de existerar.

Haha, allt för invecklat för mig, men förstår. Men vad sade han om var vi lever någonstans då? Alltså den riktiga och verkliga världen är ovanför grottan, vad heter världen som vi lever i, dvs "grottan"?
Citera
2011-03-28, 14:43
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Haha, allt för invecklat för mig, men förstår. Men vad sade han om var vi lever någonstans då? Alltså den riktiga och verkliga världen är ovanför grottan, vad heter världen som vi lever i, dvs "grottan"?
Jag har absolut inte bra koll på Platon, men vad jag minns är vår grotta sinnevärlden medan det utanför grottan är idévärlden.

Tanken är väl då att vi skulle ha en själ som på något vis lever i båda världarna, men allt eftersom vi lär oss hur hjärnan fungerar så verkar "spöket i maskinen"-tänket bli mer och mer osannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in