Jag är på jakt efter en ny plånbok och har fått upp ögonen för ebay. Det jag reagerar på är att väldigt måna som säljs inte har myntfack... var för vill man inte ha det? Jag har nästan alltid lite småpengar över i plånboken, och skulle aldrig klara mig utan ett..
Jag har hört om en ny sak, bankkort. Det ska tydligen vara en plastbit som det finns pengar på(?). Detta ska göra så att man slipper hantera sedlar och mynt.
Mynt lägger jag i en låda där hemma. Är jag tvungen att ha mynt på mig (typ får växel tillbaka när man handlar) så får de ligga i fickan. Direkt vid hemkomst töms dessa i lådan.
Jag har hört om en ny sak, bankkort. Det ska tydligen vara en plastbit som det finns pengar på(?). Detta ska göra så att man slipper hantera sedlar och mynt.
Tänk vad mycket lättare denna nya sak vore om alla affärer har en sån där kortläsare.
Mynt lägger jag i en låda där hemma. Är jag tvungen att ha mynt på mig (typ får växel tillbaka när man handlar) så får de ligga i fickan. Direkt vid hemkomst töms dessa i lådan.
Hur vet jag att svenska sedlar "passar" i en plånbok som jag köper på blocket?
Det spelar inte så stor roll tycker jag. Jag viker typiskt mina sedlar till 50% av originalytan. Sedan tittar dom ut lite på översidan men det blir ju lättare att få ut dem då.
Varför då ha ett sedelfack om man ändå inte betalar med kontanter?
Att ha mynt i plånboken är lika naturligt som att ha sedlar. Dumt att inte ha myntfack m.a.o.