2011-03-17, 11:31
Medlem
Hallå, jag har ett skolarbete just nu och håller på om andra världskriget. Det jag undrar är varför Tyskland var allierade med Japan. Har googlat och hittar inte direkt något svar angående det. Så, därför behöver jag eran hjälp så snabbt som möjligt. Ska vara klart imorgon på fredag.

Det jag vill veta är:

-Vad hade deras politik med allt att göra?
-Varför var tyskarna ens allierade med dom?

Tacksam för alla svar!
Citera
2011-03-17, 11:38
Medlem
japan står närmare gudarna än vad vi gör.
Citera
2011-03-17, 11:38
Medlem
jag tror de var rädda för japaner, och då är det smart att vara allierad med sin överman.
kolla bara vilken kampvilja och hänsynslöshet de har haft under historiska krig.
nanjingmassakern säger lite om dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern
Citera
2011-03-17, 11:41
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pung_svett
jag tror de var rädda för japaner, och då är det smart att vara allierad med sin överman.
kolla bara vilken kampvilja och hänsynslöshet de har haft under historiska krig.

Precis. Det är väl av ungefär samma anledning som ryssarna och tyskarna först stod på samma ställning, samt sedermera varför de allierade och ryssarna krigade för samma mål.
Citera
2011-03-17, 11:49
Medlem
Lillknoddens avatar
my enemies enemy is a friend of mine
Citera
2011-03-17, 11:55
Medlem
samma fråga i en annan tråd:

https://www.flashback.org/t857369
Citera
2011-03-17, 12:23
Medlem
Iveccs avatar
Mycket förenklat kan man säga att de genom politiskt samarbete strävade efter samma mål.

Om du faktiskt är intresserad av arbetet och inte gör det bara för att bli klar med skiten så kan du söka och lära.

Hur jävla svårt ska det vara?
Citera
2011-03-17, 18:05
Medlem
Citat:

Varför skulle tyskarna vara rädda för japanerna? Japan ligger ju på andra sidan jordklotet och hotar knappast Europa.
Citera
2011-03-17, 20:17
Medlem
ShinyHighlanders avatar
Det viktigaste skälet torde väl vara att båda länderna efter första världskriget genomsyrades av stark anti-kommunistiska strömningar och då blev det helt enkelt naturligt att man närmade sig varandra för att skydda sig mot den gemensamma fienden Ryssland. Japan hade dessutom varit i krig med Ryssland redan 1904-1905 i rysk-japanska kriget då Japan faktiskt besegrade Ryssland, så det fanns nog fortfarande viss oro från Japanskt håll att man skulle hamna i krig med ryssen igen.

Det fanns givetvis flera andra skäl till att de närmade sig varandra, men förenklat kan man säga att det berodde på att de båda förde liknande politik och de hade gemensamma fiender. Jag föreslår att du läser på wikipedia om axelmakterna eller Tyskland och Japans relationer under historien.
Citera
2011-03-17, 22:37
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brongan
Hallå, jag har ett skolarbete just nu och håller på om andra världskriget. Det jag undrar är varför Tyskland var allierade med Japan. Har googlat och hittar inte direkt något svar angående det. Så, därför behöver jag eran hjälp så snabbt som möjligt. Ska vara klart imorgon på fredag.

Det jag vill veta är:

-Vad hade deras politik med allt att göra?
-Varför var tyskarna ens allierade med dom?

Tacksam för alla svar!
Tyskland var allierade med dem, Japan gick med i pakten med Italien och Tyskland 1940 (innan attacken på Pearl Harbor). Det hela byggde ursprungligen på anti-comintern pakten från innan andra världskriget (comintern var kommunistpakten), då Japan hade haft en del problem med Sovjet sedan tidigare. Japan höll på med erövringskrig mot Kina, som fick stöd av både Sovjet och USA.
USA var en betydande "medlem" av de allierade även innan de aktivt gick in i kriget, och för både Tyskland och Japan var det bara en tidsfråga innan de skulle göra det.

Tyskland och Japan hade mycket gemensamt, de var båda auktoritära höger-regimer (enligt modern historieskrivning) och båda hade avancerad teknologi och industri samt någorlunda liknande kulturella värden, nämligen flit, lojalitet, disciplin och övertygade om vikten av mänskliga raser.
Detta tillsammans med gemensamma fiender och liknande mål (de ansåg båda att de hade rätten att bli imperier och expandera) gjorde att de var betydligt mer naturliga allierade än Sovjet och de västallierade var.

Citat:

Högst tveksamt.
Dels låg Japan och Tyskland alldeles för långt ifrån varandra för att någondera skulle frukta den andre, dels så har japanernas militära förmåga mot ryska förband inte direkt imponerat på tyskarna.
Japanska flottan må ha varit stark och flygvapnet dugligt, men armén var inte så imponerande med europeiska mått mätt.
Deras infanteri var duktiga i svår terräng och med knappa resurser, och kunde försvara sig ganska väl när de bitit sig fast, men deras artilleri och pansar var väldigt dåligt, och de blev totalt krossade av ryssarna i strid på öppen mark mer lik den i europa.
Liknande ryska förband som sedan tyskarna spöade upp utan större besvär.
Så tyskarna var nog inte särskilt rädda för japsen, för om de skulle försöka sig på markstrid i europa skulle de vara hopplöst underlägsna (men så var japanernas behov av den sortens krigföring rätt begränsad).

Att man kan begå massakrer säger dessutom inte så mycket om deras förmåga till strid, kampvilja och hänsynslöshet är heller inte några särskilt betydelsefulla faktorer för vad som ger bra soldater.
Hade det varit sådant som avgjorde vilka som var starka så skulle afrikaner (förjusta i massakrer) och araber (kampvilja och hänsynslöshet) vara de bästa soldaterna, men ändå får de spö av europeiska soldater som "saknar" dessa attribut.
Citera
2011-03-18, 11:52
Bannlyst
Formodligen hoppades Hitler att Japan skulle öppna en andra front i östra Sovjet och på det viset lätta på trycket för de tyska styrkorna i västra Sovjet, så fort Stalin fick klart för sig att japanerna inte tänkte anfalla i öster så skickades de utvilade och välutrustade styrkorna i fjärran östern under marshalk Zjukovs ledning med ilfart västerut för att hjälpa till med försvaret av Moskva.

Hade japanerna istället för att anfalla Kina, delar av övriga Asien och USA istället koncentrerat sin militärmakt på att ta östra Sovjet istället så kanske tyskarna hade kunnat erövra Moskva och Sovjet brutit samman, det finns en bok om jag inte missminner mig om där Tyskland och Japan delat Sovjet emellan sig och gjort den sibiriska floden Jenisej till gränsflod mellan Japan och Tyskland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jenisej
Citera
2011-03-18, 14:20
Medlem
goseigens avatar
Troligen inte - de allra flesta av soldaterna som stoppade tyskarna mobiliserades rätt under näsan på Adolf. Moskva var då liksom nu ett centrum för ett världsvälde med stor förmåga att skapa arméer. Under hösten satte ryssarna upp 11 nya arméer, sex av dessa kom från områden runt Moskva. Det handlar om miljonarméer. Det var dessa arméer som räddade Sovjet, och inte några divisioner från fjärran östern.

Sovjetunionen mobiliserade närmare 1 miljon man per månad under det första årets krig. Det var det som var den avgörande faktorn.

Men utifrån tyskarnas horisont är det lätt att förstå varför de var allierade med Japan, och den orsaken har redan uttryckts i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in