2011-03-17, 04:25
Medlem
Hej!

Hur svårt är det att få oxynorm utskrivet från läkare?

mvh
Citera
2011-03-17, 04:31
Medlem
Denoms avatar
Det är svårt, men det beror på. Varför vill du ha oxynorm?
Citera
2011-03-17, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är svårt, men det beror på. Varför vill du ha oxynorm?

för svår värk. men om det är det enda som hjäper, brukar dom skriva ut?
Citera
2011-03-17, 10:13
Medlem
montevideos avatar
det är nog rätt så svårt. särskilt eftersom man blir speedad av oxynorm, om man inte äter oxycontin som är den "grundläggande basen" i smärtlindringen. jag har endast mött patienter med svåra cancersmärtor som får oxycontin och oxynorm.

mitt tips är väl annars att du letar lite bland tråderna i opioder --> https://www.flashback.org/f60
Citera
2011-03-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
det är nog rätt så svårt. särskilt eftersom man blir speedad av oxynorm, om man inte äter oxycontin som är den "grundläggande basen" i smärtlindringen. jag har endast mött patienter med svåra cancersmärtor som får oxycontin och oxynorm.

mitt tips är väl annars att du letar lite bland tråderna i opioder --> https://www.flashback.org/f60

vad menar du med "speedad"?

Kan dom neka trots att man har grova smärtor och inget annat hjälper?
Citera
2011-03-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash432
Kan dom neka trots att man har grova smärtor och inget annat hjälper?

Ja.

Om faran/risken med medicineringen tros överstiga vinsten så nekar man.

Dessutom, har du dokumenterat provat "allt" annat? Och vad är det för smärta? Vissa typer av smärta ska inte ens behandlas med smärtlindrande preparat
Citera
2011-03-17, 15:24
Medlem
Maunss avatar
tror det inte är så svårt att få det utskrivet, beror på vad du har för "skada" Själv fick jag oxynorm utskrivet för en brusten blindtarm.. en mycket god drog att softa på Dock ett tips om du nu lyckas med att få det utskrivet så tycker jag att du ska försöka få det utskrivet igen, haha.
Jag fick bara ett recept utskrivet för en månad efter operationen, men jag ringde min läkare och sa att " min syster hade haft fest" och då var det någon som hade tagit mina tabletter och bad om nya för jag hade en sådan smärta! och det gick igenom fick ett nytt recept utskrivet och mådde sköt någon vecka till
Citera
2011-03-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mauns
tror det inte är så svårt att få det utskrivet, beror på vad du har för "skada" Själv fick jag oxynorm utskrivet för en brusten blindtarm.. en mycket god drog att softa på Dock ett tips om du nu lyckas med att få det utskrivet så tycker jag att du ska försöka få det utskrivet igen, haha.
Jag fick bara ett recept utskrivet för en månad efter operationen, men jag ringde min läkare och sa att " min syster hade haft fest" och då var det någon som hade tagit mina tabletter och bad om nya för jag hade en sådan smärta! och det gick igenom fick ett nytt recept utskrivet och mådde sköt någon vecka till

på vilket sätt blir man påverkad eller "speedad" av dom? Jag känner ingetspeciellt med mina oxynorm 5mg
Citera
2011-03-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Ja.

Om faran/risken med medicineringen tros överstiga vinsten så nekar man.

Dessutom, har du dokumenterat provat "allt" annat? Och vad är det för smärta? Vissa typer av smärta ska inte ens behandlas med smärtlindrande preparat

jag har provat kombinationen ipren + panodil. Har också ätit diklofenak. Dessa hjälper inte ett dugg!
Citera
2011-03-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash432
jag har provat kombinationen ipren + panodil. Har också ätit diklofenak. Dessa hjälper inte ett dugg!

Och då blir slutsatsen Oxynorm? Nä, så går det inte till. Du får förklara att diklofenak inte hjälper, och be om annat. Sedan, beroende på vart du har ont och varför, så sätts medicin in.
Citera
2011-03-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Och då blir slutsatsen Oxynorm? Nä, så går det inte till. Du får förklara att diklofenak inte hjälper, och be om annat. Sedan, beroende på vart du har ont och varför, så sätts medicin in.

men snälla, jag har ju sagt att oxynorm är det enda som fungerar. varför ändra på ett vinnande koncept? förstår inte vad folk menar med att man blir speedad. kan någon förklara så ska jag se om jag känner igen det?
Citera
2011-03-17, 18:19
Medlem
Såvida du inte är kroniskt sjuk med svår smärta så är det svårt att få Oxynorm utskrivet.
Visst att man får det för en kortare tid t.ex efter en operation men annars är man mycket restriktiv med att skriva ut det, bland annat för att det är beroendeframkallande.
Men bästa råd är att du tar kontakt med din läkare och berättar att du inte känner att din smärtbehandling är tillräcklig så får du se vad denne läkare tar till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in