Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Måste passa på o fråga, hur är stämningen på ett sådant ställe? Jobbar du på en fabrik? Hur är dina medarbetare? Är det lätt att få dom att prata osv? Har man några gemensamma intressen?
Käre vän, "stämningen" är sedan länge ihopknycklad och kastad långt bort åt helvete ifrån min arbetsplats. Vad som är kvar bland mina arbetskamrater; det som omger vår vardag på jobbet och finns med oss varenda sekund av våra dagar fram till det obligatoriska alkoholintag som står för schemat inför varje helg, är en... något metalliskt kall, grå, bitter och jävligt unken atmosfär genomsyrad av en grov ångest som tynger ner alla till en ständig benägenhet till tveklöst självmord.
Vad som hörs i vårt fikarum kl 9 när första kaffet intas är klockornas tickande, någon som bläddrar i IF METALL-tidningen och kanske en liten harkling någon stans i den svarta mögelangripna stackars soffan.
Intill fikarummet ligger en korridor som leder en in rätt in till "golvet", eller hjulet som jag brukar kalla det. För det är precis vad det är. Ett hjul. En evigt snurrande jävla hamsterhjul är vad det är. Nu är jag givetvis fullt medveten om att du måste uppleva det här själv för att ha en minsta lilla aning om vad jag snackar om, men jag tänker försöka ge dig en kort liten beskrivning ändå.
Du skall alltså arbeta 8 h om dagen. Dessa 8 timmar är uppdelade med två raster, á 30 min.
Under de resterande 7 timmarna står du stilla på betonggolvet vid din lilla station och matar i produkter i en maskin. Det är precis samma monotona moment du utför under hela dagen. Det är en rörelse där du i princip greppar en produkt med ena handen, den är stor som en penna ungefär och du har uppskattningsvis trehundra sjuttioåtta miljarder ton av den här produkten som du skall göra samma sak med. Du lägger den i maskinen i en liten utformad plastform som sedan skjuts åt sidan när du trycker på en knapp. Detta är vad som sedan upprepas. Hela dagen. Hela veckan. Hela året, faktiskt. Du bär hörselskydd
hela tiden. Det ända du hör är alltså ett fruktansvärt dånande maskinljud, något dämpat av dina hörselkåpor. Du kan självklart inte samtala med någon under de här omänskliga omständigheterna och även om du försökte skulle du endast få ett hängigt, rynkigt 55 år gammalt argsinnt ansikte framför dig som frågar vad i helvete du sysslar med som inte står och arbetar. Men sedan är det även så att du är alldeles för mentalt avtrubbad och död inombords för att ens komma på något eller vilja tala om något med någon. Det finns liksom inte. Maskinen måste matas.
När du kommer hem är det första du gör att snyta ut dig svart olja som fastnat i näsan och alla andra slemhinnor på din kropp. Möjligtvis gråter du lite i duschen och tänker på vad skönt det hade varit att dö. Du har inte sett skepnaden av en kvinnlig kropp under hela veckan och du är nu så söndertrasad mentalt att du inte ens har kreativitet kvar nog för att med tanken visualisera fram ett runkobjekt. Du får inte ens upp den.
Du går till kylen och sveper några klunkar av din utgångna mjölk och sedan går du och bokstavligen däckar i sängen. Du vaknar 5:40 dagen efter och skall nu ta dig till "hjulet" igen.
hade jag kunnat och orkat hade jag väl beskrivit arbetet bättre men ungefär så ser arbetet ut och livet som följer.
Edit: Nu är det alltså i skrivande stund söndag eftermiddag och bara tanken på att det är måndag i morgon gör mig rädd. Jag är allvarligt talat ledsen när jag lägger mig i sängen i natt. På riktigt, ledsen.