2011-03-16, 22:12
Medlem
Fungerar bankverfring frn utlandet till Swedbank Ung?

Vad ska man fylla i hr, om ngon kan hjlpa mig?

Fresten, mste man betala skatt fr detta? Hur gr man det isf?

Bank Name:
Bank Address:
Bank Account:
Bank Code:
SWIFT:
IBAN:
Beneficiary:
Intermediary Bank:
Intermediary Account:
Intermediary SWIFT:
Citera
2011-03-16, 22:59
Medlem
stillsams avatar
Ska du fra ver pengar frn annat land inom EU/EES rcker det i normalfallet med SWIFT, IBAN och namn p mottagaren. Jag kan inte tnka mig att det gr via ngon korresponderande bank nr Swedbank r mottagare i Sverige.

r det frn ngot annat land kan det vara klokt att frga den bank som ska utfra verfringen om det behvs ytterligare uppgifter och i s fall vilka.

r det mindre summor behver du inte redovisa transaktionen i Sverige, men ver en viss grns (150 000 kr) finns krav p anmlan till skatteverket. Banken kan d avkrva dig vissa uppgifter som sedan redovisas till just skatteverket. Transaktionen i sig r inte skattepliktig, men skatteverket kan ta stllning till om pengarna kan misstnkas komma frn inkomster som borde ha deklarerats i Sverige.
Citera
2011-03-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Ska du fra ver pengar frn annat land inom EU/EES rcker det i normalfallet med SWIFT, IBAN och namn p mottagaren. Jag kan inte tnka mig att det gr via ngon korresponderande bank nr Swedbank r mottagare i Sverige.

r det frn ngot annat land kan det vara klokt att frga den bank som ska utfra verfringen om det behvs ytterligare uppgifter och i s fall vilka.

r det mindre summor behver du inte redovisa transaktionen i Sverige, men ver en viss grns (150 000 kr) finns krav p anmlan till skatteverket. Banken kan d avkrva dig vissa uppgifter som sedan redovisas till just skatteverket. Transaktionen i sig r inte skattepliktig, men skatteverket kan ta stllning till om pengarna kan misstnkas komma frn inkomster som borde ha deklarerats i Sverige.

Tackar.

S jag behver endast fylla i SWIFT IBAN, och namn p mig sjlv? verfringen sker frn ett fretag, jag undrar "Bank ..." r vll Swedbanks adress osv?

f. sker verfringen frn Ryssland.

Om man skickar 140 000, sedan 140 000 senare, slipper man betala skatt?
Citera
2011-03-17, 20:29
Medlem
stillsams avatar
Ofta kommer bank inklusive adress upp av sig sjlv genom att du anvnder dig av SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) eller BIC vilket r tv namn fr samma sak. BIC r den ldre benmningen och betyder "Bank Identitfier Code". Hur det fungerar frn just Ryssland vgar jag inte svara p.

Som sagt, grundregeln r att du inte r skyldig att skatta fr en betalning frn utlandet. Dremot kan skatteverket vid misstanke begra in uppgifter om transaktionen/-erna fr att sedan avgra om pengarna ursprungligen kommer frn inkomster som r skattepliktiga i Sverige. Sedan fr du tolka och informationen och avgra sjlv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in