• 1
  • 2
2011-03-16, 19:53
Medlem
Drowziees avatar
Fick härom dagen ett påpekade av min lärare under min redovisning om nordamerikans Indianer att det INTE var Christofer Columbus som upptäckte Amerika....så jag undrar...tillhör inte Väst-Indien Nordamerika? Var det inte heller Christofer Columbus som gjorde den första kolonisationen i nordamerika?

Vem är det som har fel...jag eller min lärare?
Citera
2011-03-16, 19:56
Medlem
kesostampes avatar
Vikingar och asiater var väll före om jag inte missminner mig.
Citera
2011-03-16, 20:01
Medlem
Ode-Ns avatar
Första kolonisationen vet jag inte, vikingarna var ju i nordamerica och bodde väl även där, men reste sedan tillbaka?
Vet inte om man kan kalla det kolonisering, men före Columbus var dom iaf med att hitta dit
Citera
2011-03-16, 20:01
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Sägs att vikingarna var där före
Citera
2011-03-16, 20:16
Medlem
Redyellowblues avatar
Om inte Columbus visste att det låg där, så upptäckte han det.

Men han var inte första personen dit, Vikingarna hade varit där.

Men dem som först kom dit var urinvånarna.
Citera
2011-03-16, 21:07
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowziee
Fick härom dagen ett påpekade av min lärare under min redovisning om nordamerikans Indianer att det INTE var Christofer Columbus som upptäckte Amerika....så jag undrar...tillhör inte Väst-Indien Nordamerika? Var det inte heller Christofer Columbus som gjorde den första kolonisationen i nordamerika?

Vem är det som har fel...jag eller min lärare?

Det blir en övning i att märka ord samt vad "upptäcker" innebär. Troligen upptäckte några asiatiska folkstammar Nordamerika genom att de vandrade över Berings Sund runt 14 000 fKr för att därefter sprida sig över Nord-, Central- och Sydamerika samt Karibien och Arktis. Historiker, antropologer och arkeologer (med bistånd från klimatforskare, geologer och andra) diskuterar fortfarande de exakta omständigheterna.

Bevisligen kom vikingar till Nordamerika runt år 1000 eKr, men stannade inte särskilt länge utan efterlämnade bara några boningshus.

Det har påstått att portugisiska/baskiska fiskare fiskade torsk utanför New Foundland, men några konkreta bevis har inte uppvisats.

Eventuella kinesiska upptäckter av Amerika finns det inga belägg för, och med tanke på hur noga kineserna dokumenterade allt är det otänkbart att en hel flotta gav sig iväg utan att efterlämna dokumentation.

Columbus var på sätt och vis ett praktpucko som, om hans teorier hade visat sig korrekta skulle svultit ihjäl på vägen till Asien. Men han körde som sagt på Amerika innan dess. Visserligen kom han först till Karibien, som dock räknas till "Amerika". Tredje och fjärde resan upptäckte han dock det amerikanska fastlandet.

Eller menar din lärare att det inte var Columbus, utan Rodrigo de Triana som var den förste på Columbus-expiditionen som såg fast land?
Citera
2011-03-16, 21:24
Medlem
Drowziees avatar
Det som min lärare säger är att det var Amerigo Vespucci som var den förste som upptäckte Amerika.

De första kolonierna i Nordamerika, vilka var de som gjorde dem?
Citera
2011-03-16, 22:59
Medlem
Superkufs avatar
[quote=Drowziee]Det som min lärare säger är att det var Amerigo Vespucci som var den förste som upptäckte Amerika.

/QUOTE]

Killen som upptäckte Brasilien 1499, sju år efter att Columbus nådde Karibien och året efter att Columbus kajkat runt det latinamerikanska fastlandet?

I så fall tillkännager jag mig som upptäckare av Internet. Hurra för mig!
Citera
2011-03-16, 23:02
Medlem
damparnes avatar
Hur kom indianerna dit?
Citera
2011-03-17, 00:13
Medlem
Herr Kisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damparne
Hur kom indianerna dit?
Dom simma dit fattar du väl.
Citera
2011-03-17, 01:09
Medlem
Indianerna kom dit EFTER columbus annars borde indianerna varit först.
Citera
2011-03-17, 02:20
Medlem
Kotchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowziee
Det som min lärare säger är att det var Amerigo Vespucci som var den förste som upptäckte Amerika.

De första kolonierna i Nordamerika, vilka var de som gjorde dem?

Din lärare har inte blandat ihop det med vem som namngav Amerika?
Som den förste europén att upptäcka Amerika skulle jag vilja säga Leif Eriksson och de första kolonierna var på Grönland och Newfoundland runt år 1000.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in