2011-03-16, 15:03
Medlem
SportquattroS1s avatar
Då jag är sugen på en övernattningsbar båt som klarar ganska mycket sjö men går billigt är det en träsnipa som gäller. Kommer nog inte att åka längre än Göta Kanal, troligtvis inte utanför Väderöarna.
Jag vill alltså ha en pålitlig maskin med aktionsradie i en båt på 7-9 meter.
Har kollat runt lite på gamla snipor och har sett att Albin 041 eller o41 är ganska vanlig.

Är det någon här som har erfarenhet av maskinen i fråga?
Hur är driftsäkerheten?
Förbrukning?
Är det lätt att få tag på delar?
Lättmekad?
Alternativ?

Jag är elektriker och båtvan, dock vid snabbare plastbåtar. Jag vet att träbåtar kräver mera underhåll och jag ska inte ha båten att uöva putsbögeri på.
Citera
2011-03-16, 15:17
Medlem
Valfrids avatar
Köp en Nordisk Folkbåt. Mkt fina
Citera
2011-03-16, 15:46
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Köp en Nordisk Folkbåt. Mkt fina
Är ute efter motorbåt, gillar inte segel.
Citera
2011-03-16, 19:40
Medlem
Motorn heter o41 och det betyder att den är en 4cylindrig rak motor. Till skillnad mot t.ex. o2 som är 2cylindrig osv osv.

Den har ju inte tillverkats på en jäkla massa år så tekniken är ju därefter. Dvs enkel att laga om det händer nått. Om det händer nått eller ej beror ju på skicket på motorn.
Reservdelar fanns det bra med för några år sedan då jag hade en o2 iaf. Tror t.o.m. att det nytillverkades block m.m.

Förbrukningen brukar inte vara särskilt hög. Fast undvik de sista 30 procenten av gasen, de orsakar bara mer ljud, högre bränsleförbrukning och ytterst liten förändring i hastigheten
Citera
2011-03-16, 19:47
Medlem
SportquattroS1s avatar
Tack dennis_f, precis vad jag ville höra.
Citera
2011-03-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Tack dennis_f, precis vad jag ville höra.

Gå in på träbåtsakuten.nu Där finns forum för träbåtsägare som även diskuterar motor.
Citera
2011-03-17, 11:17
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammeljohan
Gå in på träbåtsakuten.nu Där finns forum för träbåtsägare som även diskuterar motor.
Ska kollas upp. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in