2011-03-16, 13:55
Medlem
HL333982s avatar
Jag sitter just nu i tradingprogrammet WinTrade och granskar stockholmsbörsen och försöker sätta mig in i daytrading. Är det någon som har ett bra tips på hur man antingen i programmet eller på annat sätt hitatr börsens mest volatila aktier för dagen?
Citera
2011-03-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HL333982
Jag sitter just nu i tradingprogrammet WinTrade och granskar stockholmsbörsen och försöker sätta mig in i daytrading. Är det någon som har ett bra tips på hur man antingen i programmet eller på annat sätt hitatr börsens mest volatila aktier för dagen?

man kan ju inte veta innan vilken som kommer bli mest volatil. men önskar du stor rörelse kan du ju försöka leta efter aktier där det hänt något (nyheter) eller om de fått några rekar.

annars så har lumi och pxxs ganska hög volatilitet för närvarande, även om allt budtjaffs har pajjat lite i lumifallet.

mtg, oriflame, skf har också skaplig volla.

mtg o oriflame tar ofta trend o går en bra bit medans skf kan svänga 2-3kr fram o tillbaks intraday ofta flera ggr. midcap kan du även leta bland, haldex, nobi, bets, nibe och axis är några som brukar röra sig skapligt.
Citera
2011-03-16, 18:18
Medlem
Det finns inte möjlighet att skriva script eller liknande till programmet? Annars kan man väl ge sig på att tanka ner aktielistorna från ex. Avanza, parsa och utföra önskade beräkningar på dem.
Citera
2011-03-16, 19:28
Medlem
Finns ju aktier som normalt överreagerar, och finns ju program som mäter volatiliteten enligt någon formula och redovisar den som en siffra såklart.

Vet inte om han vill ha för aktier som rör sig ungefär som index men mer extremt eller aktier i största allmänhet?

Volvo och Sandvik exempelvis verkar ju vilja svänga runt lite mer än index?
Citera
2011-03-18, 07:20
Medlem
Strategiprogram, man får lära sej hyfsat enkel kodning.

Här vill jag minnas de har en gratis nätversion, annars ett bra program.

http://www.wealth-lab.com/Home/Default.aspx

Billigare är amibroker.com

Finns hur många som helst liknande sök på google,

Annars så finns det bra kandidater bland såna som gått starkt.

Titta efter rate of change, (ROC), som kanske finns med i din handelsapplikation, de med högt värde tenderar att fortsätta upp kraftigt eller göra en kraftig rekyl

Avanza visar aktuella betavärden för varje aktie, ett alternativ är att man har lite allmän koll och sen tittar på enskilda aktiens värde.

Själv har jag kodat för amibroker och scannar av ibland, har iofs gjort en egen variant där jag jämför relativ avkastning med risken, en sorts hemmasnickrad sharpekvot.
Senast redigerad av bussplural 2011-03-18 kl. 07:57.
Citera
2011-03-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussplural
Strategiprogram, man får lära sej hyfsat enkel kodning.

Här vill jag minnas de har en gratis nätversion, annars ett bra program.

http://www.wealth-lab.com/Home/Default.aspx

Billigare är amibroker.com

Finns hur många som helst liknande sök på google,

Annars så finns det bra kandidater bland såna som gått starkt.

Titta efter rate of change, (ROC), som kanske finns med i din handelsapplikation, de med högt värde tenderar att fortsätta upp kraftigt eller göra en kraftig rekyl

Avanza visar aktuella betavärden för varje aktie, ett alternativ är att man har lite allmän koll och sen tittar på enskilda aktiens värde.

Själv har jag kodat för amibroker och scannar av ibland, har iofs gjort en egen variant där jag jämför relativ avkastning med risken, en sorts hemmasnickrad sharpekvot.

wealth lab o amibroker är väl de två största för hemmapulare. tror även tradestation är poppis.

problemet är oftast att finna data med bra kvalitet till bra pris.
Citera
2011-03-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
wealth lab o amibroker är väl de två största för hemmapulare. tror även tradestation är poppis.

problemet är oftast att finna data med bra kvalitet till bra pris.

Har hämtat gratisdata i ganska många år, går lika bra det. Någon gång ibland så får man ändra tickernamn eller göra en justering.

intradag för sverige brukar vara svårare, US finns via mäklare gratis. Man får bygga sin egen intrabas om man nu ser något nöje i det.
Citera
2011-03-18, 13:21
Medlem
JackBlacks avatar
Kolla ETFer i olja istället, mer volatilitet än i oljepriset hittar du nog inte.
Citera
2011-03-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Kolla ETFer i olja istället, mer volatilitet än i oljepriset hittar du nog inte.

el så går man på etf'erna i vixen, den svänger 20%/dag. kör det med lite leverage så går det undan
Citera
2011-03-21, 21:39
Medlem
Volatilitet är faktisk mycket förutsägbart. Man behöver ingen archmodell för att sålla fram framtida volatila aktier, det räcker med att leta upp de som för tillfället har en låg volatilitet historiskt sett.
Citera
2011-03-21, 22:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Volatilitet är faktisk mycket förutsägbart. Man behöver ingen archmodell för att sålla fram framtida volatila aktier, det räcker med att leta upp de som för tillfället har en låg volatilitet historiskt sett.

Frågan är ju när de börjar att bli vollativa.
Om två minuter eller om två månader?
Citera
2011-03-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Frågan är ju när de börjar att bli vollativa.
Om två minuter eller om två månader?

I nästa ny tidsperiod vi mäter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här