Du har utmärkt smak! En inspirationskälla till klassiska, engelska möbler är
Brittfurn. Visserligen verkar de inte ha priserna utställda, men sidan är i alla fall bra som stilreferens. Nu är jag medveten om att de inte saluför kolonialstil, men nog kan en engelsk kolonist ha tagit med sig sin favoritlänstol hemifrån?
Vad gäller konst är jag inte särskilt hemma på området afrikansk/indisk inhemskt måleri, utan föredrar de klassiska, engelska konstnärerna. Den tidsperioden vi då talar om är ca. 1770-1900 och då beror det lite på vad du själv gillar. Bland landskapsmålarna kan nämnas John Constable och J. M. W. Turner. Jag hade lyckan att se deras, och andra verk, på en utställning vid Nordiska Akvarellmuséet för ett antal år sedan och det verkar som om det inte är helt omöjligt att få tag på verklighetstrogna reproduktioner av deras verk. (Om nu reproduktioner är av intresse.)
Om vi går lite längre fram i tiden så har vi
Prerafaeliterna, som tittade bakåt, till renässansen. I min mening tillkom några av världshistoriens vackraste tavlor under denna perioden. Vill du se några av målningarna "på riktigt" så gå till
Tate. Där finns både prerafaeliter och Turner representerade. Dessutom kan du besöka andra muséer via samma sida.
Jag hoppas att mitt inlägg var till viss hjälp. Jag kommer med glädje att följa den här tråden, inte minst för att få egna tips till min kommande boning.