Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-16, 11:40
Medlem
Maardhufvuds avatar
Vänner,

Nu är det så att jag skall inreda residenset.
I nuläget går stilen i rokoko - men min avsikt är att låta hemmet gå i en mer brittisk/imperialistisk/kolonialistisk stil. Tänk; vit västerlänning "upptäcker/tämjer/bosätter sig i" okänt land. Ev. ogillande gliringar gällande min osedvanligt dåliga smak undanbedes.

Men frågan är då - vad har jag (i egenskap av äventyrslysten imperialist av brittiskt mått) på väggarna? Vilken konstnär? Vilken stil? Jag är naturligtvis inte helt "borta" i ämnet, men de egna idéerna börjar tryta.

Hjälp mottages därmed med största glädje!

Allt gott

Maardhufvud
Citera
2011-03-16, 12:43
Medlem
Imperators avatar
Du har utmärkt smak! En inspirationskälla till klassiska, engelska möbler är Brittfurn. Visserligen verkar de inte ha priserna utställda, men sidan är i alla fall bra som stilreferens. Nu är jag medveten om att de inte saluför kolonialstil, men nog kan en engelsk kolonist ha tagit med sig sin favoritlänstol hemifrån?

Vad gäller konst är jag inte särskilt hemma på området afrikansk/indisk inhemskt måleri, utan föredrar de klassiska, engelska konstnärerna. Den tidsperioden vi då talar om är ca. 1770-1900 och då beror det lite på vad du själv gillar. Bland landskapsmålarna kan nämnas John Constable och J. M. W. Turner. Jag hade lyckan att se deras, och andra verk, på en utställning vid Nordiska Akvarellmuséet för ett antal år sedan och det verkar som om det inte är helt omöjligt att få tag på verklighetstrogna reproduktioner av deras verk. (Om nu reproduktioner är av intresse.)
Om vi går lite längre fram i tiden så har vi Prerafaeliterna, som tittade bakåt, till renässansen. I min mening tillkom några av världshistoriens vackraste tavlor under denna perioden. Vill du se några av målningarna "på riktigt" så gå till Tate. Där finns både prerafaeliter och Turner representerade. Dessutom kan du besöka andra muséer via samma sida.

Jag hoppas att mitt inlägg var till viss hjälp. Jag kommer med glädje att följa den här tråden, inte minst för att få egna tips till min kommande boning.
Citera
2011-03-16, 16:38
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Du har utmärkt smak! En inspirationskälla till klassiska, engelska möbler är Brittfurn. Visserligen verkar de inte ha priserna utställda, men sidan är i alla fall bra som stilreferens. Nu är jag medveten om att de inte saluför kolonialstil, men nog kan en engelsk kolonist ha tagit med sig sin favoritlänstol hemifrån?

Vad gäller konst är jag inte särskilt hemma på området afrikansk/indisk inhemskt måleri, utan föredrar de klassiska, engelska konstnärerna. Den tidsperioden vi då talar om är ca. 1770-1900 och då beror det lite på vad du själv gillar. Bland landskapsmålarna kan nämnas John Constable och J. M. W. Turner. Jag hade lyckan att se deras, och andra verk, på en utställning vid Nordiska Akvarellmuséet för ett antal år sedan och det verkar som om det inte är helt omöjligt att få tag på verklighetstrogna reproduktioner av deras verk. (Om nu reproduktioner är av intresse.)
Om vi går lite längre fram i tiden så har vi Prerafaeliterna, som tittade bakåt, till renässansen. I min mening tillkom några av världshistoriens vackraste tavlor under denna perioden. Vill du se några av målningarna "på riktigt" så gå till Tate. Där finns både prerafaeliter och Turner representerade. Dessutom kan du besöka andra muséer via samma sida.

Jag hoppas att mitt inlägg var till viss hjälp. Jag kommer med glädje att följa den här tråden, inte minst för att få egna tips till min kommande boning.

Ah! Mycket matnyttigt, min gode Imperator!
Vad gäller konstnärerna kommer du med mycket nytt.
Undantaget Turner, då jag rentav äger jag en tavla (reproduktion) från denne herre!
Jag ska definitivt titta närmare på ovannämnda förslag.

Tack och bock!
Citera
2011-05-02, 17:36
Medlem
mikxs avatar
Hej.
Jag kommer inte nämna särskilda konstnärer eller dylikt, men ge en mer överskådlig bild
som svar på din fråga.

"Kolonialinredningen" är den som fanns hos den dåvarande och nuvarande Engelsk/Brittisk överklassen . Det var nämligen dem som hade ämbeten att arbeta i de olika kolonierna osv. Det finns alltså mycket likheter mellan inredningen i en Engelsk herrgård, och ett Brittiskt diplomatresidens i Singapore, exempelvis.

Det klassiska är ju mörka, lackerade trämöbler av mycket exklusivkt träslag (tänk; från koloniala Afrika, exempelvis), orientaliska mattor och diverse souvenirer. Populärt är jakt-souvenirer från Afrika från skjutna vilt, exempelvis hudar från lejon, zebror eller giraffer. Målningar på djur från det Brittiska landskapet är också något som passar in och går hem. Populärt är exempelvis målningar på rapphöns, fasaner och landskapsbilder runtomkring från Norr till Söder. Vissa av dessa målningar (finns även nymålade med samma tema) circulerar idag runtomkring på auktioner som Sotherbys i London och går för miljontals kronor.

En annan självklarhet är ju porslinsuppsättningarna med tillhörande silverdukning

En sida som säljer inredning och ger tips på denna typ av stil är:
http://www.fineenglishcompany.com/

Och glöm heller inte att läsa in dig lite på olika té-sorter och dukningar etc.
Senast redigerad av mikx 2011-05-02 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in