2011-03-16, 11:05
Medlem
(Har sökt, men hittade inget inom de senaste åren och eftersom lagar ändras gör jag en ny tråd för säkerhets skull.)

Nu har jag en vän som envist hävdar att det finns två städer i Sverige där man får dricka på offentlig plats; Lund och Uppsala. Han säger att det fick han höra när han började pluggade i Lund förra året, då studenterna drack offentligt under "nollningen".

Kan någon bestämma sanningshalten i hans påstående?
Citera
2011-03-16, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hajjar
(Har sökt, men hittade inget inom de senaste åren och eftersom lagar ändras gör jag en ny tråd för säkerhets skull.)

Nu har jag en vän som envist hävdar att det finns två städer i Sverige där man får dricka på offentlig plats; Lund och Uppsala. Han säger att det fick han höra när han började pluggade i Lund förra året, då studenterna drack offentligt under "nollningen".

Lagen är tydlig. Den säger att varje kommun får bestämma i sin lokala ordningsstadga hur de vill ha det med bland annat offentlig förtäring av alkohol. I de fall kommunen förbjuder det utgör förtäringen ett brott och detta medför en böteslapp samt förverkande av alkohol.

Det du gör är alltså att du ringer till kommunen som du är intresserad av och frågar om det finns några lokala ordningsstadgar som förbjuder offentlig förtäring av alkohol, och vilka områden detta gäller.
Citera
2011-03-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Lagen är tydlig. Den säger att varje kommun får bestämma i sin lokala ordningsstadga hur de vill ha det med bland annat offentlig förtäring av alkohol. I de fall kommunen förbjuder det utgör förtäringen ett brott och detta medför en böteslapp samt förverkande av alkohol.

Okej, då finns det en möjlighet.

Citat:
Det du gör är alltså att du ringer till kommunen som du är intresserad av och frågar om det finns några lokala ordningsstadgar som förbjuder offentlig förtäring av alkohol, och vilka områden detta gäller.

Det att jag frågar här är naturligtvis att jag helst slipper göra det.
Citera
2011-03-16, 11:12
Medlem
Liottas avatar
Jag vet i alla fall att i en stad jag varit i var det tillåtet att dricka alkohol i stadens parker under sommarmånaderna. och under vissa klockslag!
Citera
2011-03-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liotta
Jag vet i alla fall att i en stad jag varit i var det tillåtet att dricka alkohol i stadens parker under sommarmånaderna. och under vissa klockslag!

Får man fråga vilken?
Citera
2011-03-16, 11:40
Avslutad
Citat:
Det att jag frågar här är naturligtvis att jag helst slipper göra det.
Jag har inte tänkt göra det åt dig, men om du inte har särskilt bråttom går det säkerligen lika bra att maila frågan till respektive kommun. Då slipper du även problemet att växeltelefonisten inte har en aning om var du skall kopplas för att få ett bra svar.

Du behöver inte uppge vem du är för att ta del av ordningsstadgan.
Citera
2011-03-16, 11:47
Medlem
F ö kan sägas att efter att ha konsumerat en del realityprogram om polisens vardag vore det kul att i ett sådant se poliser i aktion en fredagskväll i Stockholm med huvuduppgift att hälla ut olagligt konsumerad öl. Måste kännas oerhört väsentligt ...
Citera
2011-03-16, 11:54
Medlem
Citat:

Vet inte hur det är med Lund men i Uppsala får du inte alls dricka på offentliga platser.
Dock så är dom inte spec hårda med det. Finns ju större problem. Men dom är rätt hårda på att du har åldern inne. Är du över 20 så är det inte direkt någon som bryr sig är du under får du gömma drickat ordentligt. T.e.x på sista april kan det vara så mycket som 80 000 människor som sitter i parker och rör sig centralt. Då prioriterar dom ungdommar och struntar i resten. Logiskt enligt mig.
Citera
2011-03-16, 11:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
I Uppsala har de traditionellt skitit totalt i om folk driker på offentliga platser eller ej. Men jag fick en tillsägelse av en polis för någon månad sen, så det kan ha ändrats.
Citera
2011-03-16, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
F ö kan sägas att efter att ha konsumerat en del realityprogram om polisens vardag vore det kul att i ett sådant se poliser i aktion en fredagskväll i Stockholm med huvuduppgift att hälla ut olagligt konsumerad öl. Måste kännas oerhört väsentligt ...
Det finns ett otroligt tydligt samband mellan att hälla ut mycket alkohol i början av kvällen och slippa brott och omhändertagna fyllskallar i slutet av kvällen.

Man behöver inte titta särskilt nära på statistiken för att inse att alkohol ligger bakom en överväldigande majoritet av de brott som sker framförallt på helgkvällar/nätter. Våldsbrott, sexualbrott och till viss mån rattfyllerier.

Det är med andra ord definitivt väsentligt att hälla ut alkohol, framförallt om man ser det i ett lite längre perspektiv.
Citera
2011-03-16, 12:18
Medlem
I originalmanus så råder det inget alkoholförbud på allmänna platser, dock är det upp till varje kommun att själva bestämma de platser där de tycker det är befogat med ett förbud. T.ex. en hel del parker i Stockholms innerstad. Finns det inget förbud är det alltså lugna pucken.
Citera
2011-03-21, 13:39
Medlem
Citat:
Det finns ett otroligt tydligt samband mellan att hälla ut mycket alkohol i början av kvällen och slippa brott och omhändertagna fyllskallar i slutet av kvällen.

Man behöver inte titta särskilt nära på statistiken för att inse att alkohol ligger bakom en överväldigande majoritet av de brott som sker framförallt på helgkvällar/nätter. Våldsbrott, sexualbrott och till viss mån rattfyllerier.

Det är med andra ord definitivt väsentligt att hälla ut alkohol, framförallt om man ser det i ett lite längre perspektiv.

Tja, fast man kommer ju bara åt den alkohol som konsumeras ute på gatan, inte den som konsumeras inomhus, i hemmets lugna vrå eller på krogen. Jag tillåter mig att fortsätta tvivla på att vare sig uppgiften att hälla ut öl eller att kommunicera med berusade är vad en polis under utbildning drömmer om att sysselsätta sig med under sitt yrkesliv ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in