2011-03-16, 10:34
Medlem
Knullkungens avatar
I följande tråd https://www.flashback.org/p29505100#p29505100 försöker jag skriva nollåttor som 0 8 : o r men när jag skriver ihop det får jag en smiley mitt i alltihopa. Varför? Hur löser jag detta, om det går?
Citera
2011-03-16, 10:37
Moderator
Falukropps avatar
Ett sätt att slippa det är att bocka för "Stäng av smilies i texten" under redigerarrutan. Smileyn kommer som du säkert redan räknat ut när : och o ligger i följd, och bildar en smiley mitt i smeten.

Jag tar och slänger in en blänkare hos teknikerna om att det kanske vore en idé att kräva att sekvensen ligger frigjord från övrigt text med ett mellanslag före och efter för att det ska bli en smiley.
Senast redigerad av Falukropp 2011-03-16 kl. 10:40.
Citera
2011-03-16, 10:43
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ett sätt att slippa det är att bocka för "Stäng av smilies i texten" under redigerarrutan. Smileyn kommer som du säkert redan räknat ut när : och o ligger i följd, och bildar en smiley mitt i smeten.

Jag tar och slänger in en blänkare hos teknikerna om att det kanske vore en idé att kräva att sekvensen ligger frigjord från övrigt text med ett mellanslag före och efter för att det ska bli en smiley.

Tack för sanbbt svar. Viste inte att man kunde bocka va smielys. Man lär sig något nytt på FB varje dag.
Citera
2011-03-16, 11:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Tack för sanbbt svar. Viste inte att man kunde bocka va smielys. Man lär sig något nytt på FB varje dag.

Mja, men det är ju ändå irriterande att man ska vara tvungen att stänga av smileys helt eller trixa in mellanslag för att bryta sekvensen för att slippa såntdär, så frågan är ju fortfarande relevant

När man vill ha en smiley så skriver man ju alltid den fristående från annan text, så den inte direkt gränsar mot en annan bokstav. Att lägga in ett krav på att det är ett mellanslag eller en linefeed före smileyn skulle alltså inte skapa några nya störningsmoment.
Citera
2011-03-16, 12:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Om du fortfarande vill kunna ha med smilies i din text, men ändå kunna skriva 08:or så får du se till att inte parsa texten. Det gör du så här:

[noparse]det som inte ska bli smily, som t ex 08:or[/noparse]. Gör du inte så här blir det 08r.
Citera
2011-03-16, 21:12
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Om du fortfarande vill kunna ha med smilies i din text, men ändå kunna skriva 08:or så får du se till att inte parsa texten. Det gör du så här:

[noparse]det som inte ska bli smily, som t ex 08:or[/noparse]. Gör du inte så här blir det 08r.
Ett alternativ är att slänga in en tom [B][/B]-tagg (ctrl-b) mellan : och o

08:or
Citera
2011-03-16, 21:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ett alternativ är att slänga in en tom [B][/B]-tagg (ctrl-b) mellan : och o

08:or

Det där var lättare att komma ihåg.
Ibland är det ju så att man inte vill stänga av smileys helt i ett inlägg.
Man kanske vill dels ha en och ändå sedan skriva 08:or

Jag har för mig att den där förhatliga uppstår i länkar ibland också, men det kanske är åtgärdat nu
Citera
2012-01-03, 02:52
Medlem
Nog för att lösningarna finns här i tråden, men jag tycker nog ändå att det inte känns acceptabelt att man explicit måste ange att saker och ting inte ska parsas. Den största anledningen är att extremt få ens vet om de lösningarna som finns här, men som sagt så skulle ju saker och ting bli så oerhört mycket lättare om man helt enkelt krävde whitespace före och efter smileyn.

Ett vanligt tillfälle är när man skriver programmeringskod. Ja, det går att använda CODE-taggar, men det känns lite onödigt ibland när man vill slänga in kod i löpande text.

int Math:rigo(int p, int q) { for(; { return (p<q)?q; } }
istället för:
int Math::origo(int p, int q) { for(;;) { return (p<q)?q:p; } }

Sen är det ju, som påpekats, jävligt drygt att inte kunna skriva tex två:or utan att hålla på och krångla.

Jag har råkat ur för problemet massor av gånger på Skype när jag skrivit matematiska saker, men som tur är så är inte (x) en smiley här på Flashback. Om ni inför den kommer hela Naturvetenskapliga uppgifter att dö...

Varför inte införa [noparse] i verktygsmenyn?

Fråga: Händer det något på denna front? Kommer whitespacekrav införas?

Sen vill jag också påpeka att jag inte gillar utseendet på och ofta använder jag när jag vill sända samma budskap som jag gör med ;[b][/b]) i andra sammanhang. Den som finns här tycker jag mer ger budskapet "tveksam".
Citera
2012-01-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Varför inte införa [noparse] i verktygsmenyn?

Fråga: Händer det något på denna front? Kommer whitespacekrav införas?

Sen vill jag också påpeka att jag inte gillar utseendet på och ofta använder jag när jag vill sända samma budskap som jag gör med ;[b][/b]) i andra sammanhang. Den som finns här tycker jag mer ger budskapet "tveksam".
Mycket intressant. När jag använder taggen NOPARSE utan att avsluta den får jag grafiska smileys, men däremot kom B (fet stil) i klartext. Bugg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in