2011-03-16, 03:57
Medlem
Staffords avatar
Jag kommer sälja min bostadsrätt jag äger själv nu och köpa en ny lgh med min flickvän. Kan jag begära uppskov på skatten när vi köper ihop fast jag sålde min lgh ensam?
Citera
2011-03-16, 09:30
Medlem
eller så skiter du i att beskatta den
Citera
2011-03-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stafford
Jag kommer sälja min bostadsrätt jag äger själv nu och köpa en ny lgh med min flickvän. Kan jag begära uppskov på skatten när vi köper ihop fast jag sålde min lgh ensam?

Ja du kan få uppskov, men med hur mycket kan bero på lite, om din del av den nya lägenheten är dyrare än det du säljer kan du få uppskov med hela vinsten upp till 1 450 000 kr. Om din del är billigare än det du säljer så får man göra en beräkning och se om det är möjligt att få något uppskov.
Citera
2011-03-19, 07:44
Medlem
Staffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Ja du kan få uppskov, men med hur mycket kan bero på lite, om din del av den nya lägenheten är dyrare än det du säljer kan du få uppskov med hela vinsten upp till 1 450 000 kr. Om din del är billigare än det du säljer så får man göra en beräkning och se om det är möjligt att få något uppskov.

Tack så mycket! Jag köper dyrare så just det är inget problem, vinsten blir inte mer än 1 450 000 heller.

Måste man lägga in hela vinsten som handpenning i nya lgh för att få uppskov?
Kan jag behålla säg 50 000kr och skatta för dom 21% och sen ta dom 39 500kr och använda till te x lite renovering i nya lgh.

Jag får loss en rätt stor slant så kan slanta in 20% kontant i nya lgh ändå.
Citera
2011-03-19, 08:23
Medlem
Det ska inte vara några problem att behålla en del av vinsten. När jag och min sambo sålde våra lägenheter för att flytta ihop, så tjänade hon ca 500 000 och jag ca 700 000 på försäljningarna. Vi la då båda in 500 000 var i nya huset, och jag sparade då 200 000.
Däremot så ska du kolla med bostadsrättsföreningen, för om dom har använt din avgift till att betala räntor, så är det avdragsgillt, och du kan slippa en hel del skatt på det (skatteverket ringde upp mig och berättade att det va så, och strök då ca 30 000:- i skatter!!!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in