2011-08-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Synd att du så kategoriskt tackar nej till information. Krönikörens uppgifter att många palestinier i områden under israeliskt styre INTE vill att kontrollen skall övergå till palestinskt dito är ju rätt intressant.

Visst, källan är judisk. Som många andra källor kan den vara sann, halvsann eller blåljug. Jag är svensk själv och ställer mig kritiskt ifrågasättande till i princip all information som kommer från den delen av världen.
Men gör ett tankeexperiment:
Lite OT men att palestinier inne i Israel inte vill flytta någonstans är väl inget konstigt de har inte berörts av konflikten och de har ju stadgat sig med jobb, familj etc och självklart vill de inte flytta till en stat som kommer initialt kommer vara instabil och underordnad den israeliska. Precis som judar utanför Israel inte vill flytta till Israel.
2011-08-18, 15:08
Medlem
George100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Synd att du så kategoriskt tackar nej till information. Krönikörens uppgifter att många palestinier i områden under israeliskt styre INTE vill att kontrollen skall övergå till palestinskt dito är ju rätt intressant.

Visst, källan är judisk. Som många andra källor kan den vara sann, halvsann eller blåljug. Jag är svensk själv och ställer mig kritiskt ifrågasättande till i princip all information som kommer från den delen av världen.
Men gör ett tankeexperiment:

Ponera att en kommande politisk överenskommelse innebär Israel ska lämna från sig kontrollen över områden med palestinsk befolkning, men att en majoritet av befolkningen i ett eller flera av dessa
områden motsätter sig det. Uppfattningen kommer till uttryck genom folkomröstning övervakad av FN
och är inte manipulerad. Ska dessa palestiniers uppfattning i så fall respekteras eller ska den inte inte
respekteras? Vore kul att höra din uppfattning.

Problemet är den att det märks att du inte är så insatt i den konflikten eftersom du vill tro på en sådan overklig tanke. Men om du är så hemskt intresserad av att veta huruvida om jag skulle respektera en overklig tanke där palestinier väljer att leva under ockupation så är svaret ja. Men detta hör som sagt inte hemma i verkligheten. Och som jag och även Gilad sa så finns det även arabiska sionister som mycket väl skulle vilja leva under israelisk ockupation men dessa är ytterst få till antal.
2011-08-18, 15:19
Medlem
George100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Ingen har slängt dem därifrån,..deras land.. och de fann inte det vara nödvändigt heller att fly därifrån..märkligt, va?

Fanns ingen annan ockupation än den Jordaniens/Egyptens ockupering av VB/Gaza...Israelerna har erövrat det land som lämnades under kriget 1948 och sedan 1967,.. Menar du nu att det var Israel som startade krigen.... Du kan fortsätta mao vara det..sen tolt arab, ja - inte mig emot, - och du kan fortsätta i enighet med arabisk tradition, producera lögner i detta syfte ...däremot kan du inte bortförklara och det vet du - att de araberna boende i Sion, är nöjda arabiska sionister ..några tusen av dessa tjänar tom i IDF...eller hur..? och att de flesta arabiska palestinierna väljer leva under israelisk styre...och att de skulle aldrig acceptera ett Palestina under arabisk styre av den typen som finns exempelvis i ditt hemland, Syrien...eller Egypten.

Giladi

Asså lilla gubben tror du verkligen på dig själv? Klart som fan Palestina var ockuperat av Storbritanien på samma sätt som Egypten , Syrien och alla arabstater var på den tiden. Du är OT men detta stör mig inte. Det enda som jag tycker är beklagligt det är dina lögner som du verkar själv tro på. Ärligtalat Gilade även svenska femåringar har sett på TV hur skäggiga judiska bosättare, slaktar och våldtar palestinier. Och har sett hur palestinier som lever i 1948 ockuperad mark lever under ständig rasism och hot från ashekenazi judar. Jag tycker även synd om Safardimjudar som behandlas som andra klassens medborgare av de europeiska judarna.

De flesta palestinier i det 1948 ockuperade Palestina avskyr Israel och vill ha sin frihet och det vet du.

mvh
George
2011-08-18, 15:49
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George100
Men om du är så hemskt intresserad av att veta huruvida om jag skulle respektera en overklig tanke där palestinier väljer att leva under ockupation så är svaret ja.

Ja, jag vet för lite för att ha en uppfattning i den frågan. Men det var ändå intressant.
2011-08-18, 16:14
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Som du själv skriver så tror du på det mesta av vad du skriver. Du bygger antagligen dina slutsatser på vad nyheterna här i Sverige pumpar ut.

Jag kan inte arabiska, så det får i tur och ordning bli The Daily Star, Haaretz, Al-Jazeera och de "stora tidningarna" i västerlandet. Nej, jag orkar inte läsa svensk media, bor inte heller i Sverige utan i Tyskland.

Citat:
Även de syrier som avskyr presidenten är i dag på hans sida. Syrierna är allmänbildade och inte dumma i huvudet så som du inbillar dig.

"På hans sida" låter lite väl optimistiskt, de vill väl ha ett slut på oroligheterna som de flesta människor. Som de flesta människor börjar även syrier tveka när han inte kan fixa det; det går ju en strid ström av flyktingar både till Libanon och Turkiet, och iaf gick förut till Jordanien när gränsen var öppen.
Snälla, visa var jag sagt eller ens antytt att syrierna är dumma i huvudet eller obildade?

Citat:
De skulle aldrig acceptera att se en främmande nation bomba sitt land och döda dess armé som består av släktingar till den civila befolkningen.

Nu är det ju inte "en främmande nation" som bombar och dödar, utan just landets egen armé! Och förekommer skottlossning kan det ju mycket väl bero på det du skriver - att armén består av vanligt folk som inte vill skjuta på sina släktingar och därför deserterar.

Om du nu är libanes, vad säger de syriska soldaterna som deserterar och flyr över gränsen till Libanon? Har de blivit jagade dit av upproriska terrorister, eller möjligen kanske av Syriens myndigheter/armé/säkerhetstjänst? Du måste hålla med om att alternativ 2 låter mycket troligare, eller hur?

Citat:
Se hur den Syriska armén räddar kvinnor, barn och gamla undan terrorister http://www.youtube.com/watch?v=jKUZuEPVyeQ&feature=youtu.be

Snälla George, du verkar inte förstå att man inte kan lita på någonting som den sida påstår som samtidigt förbjuder alla journalister tillträde till landet. Det skulle vara spännande att höra din förklaring till det, förresten.

Citat:
Stackars Turkiet bör handskas först med de stackars kurdiska rebellerna som har och fortfarande gör livet svårt för den attaturkiska regimen. Turkiet bör inte kasta sten på andra när deras egna hus är gjort av glas. Om Turkiet testar att ge stöd för olika terrororister i Syrien då kommer Syrien öppna helvetets portar för Turkiet. Scud-Misilerna kommer att hagla ner på Ankara och Istanbul. Så du kan fortsätta drömma om dina svartvita tvbilder där turkisk flyg slår ut syriska stridsvagnar.

Ja oj vilka portar som kommer att öppnas. Vi har hört det där förut. Då var det Saddam som hotade Tel-Aviv.
Turkiet är inte i närheten av perfekt, men det är så bra man kan begära av ett land i deras situation. Det kan man inte riktigt säga om Syrien. Bland annat skjuter inte den turkiska militären skarpt mot varenda jävel som får för sig att demonstrera.
2011-08-18, 19:33
Medlem
Madagascars avatar
Obama, Cameron, Sarkozy och Merkel kräver Assads avgång. Nu drar det ihop sig.

idag, http://www.guardian.co.uk/world/2011/aug/18/syria-assad-must-resign-obama
2011-08-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Obama, Cameron, Sarkozy och Merkel kräver Assads avgång. Nu drar det ihop sig.

idag, http://www.guardian.co.uk/world/2011/aug/18/syria-assad-must-resign-obama

det kräver de väl av Ghadaffi också och de verkar inte vilja/kunna gå in militärt i Syrien. De tänker sluta köpa olja från Syrien för att försöka "svälta" dem. Frågan är om Iran går in med pengar då, hur viktig allierad är egentligen Iran?

Jag tror inget kommer hända, stackars folk, men jag hoppas Assad avgår.
2011-08-18, 20:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
det kräver de väl av Ghadaffi också och de verkar inte vilja/kunna gå in militärt i Syrien. De tänker sluta köpa olja från Syrien för att försöka "svälta" dem. Frågan är om Iran går in med pengar då, hur viktig allierad är egentligen Iran?

Jag tror inget kommer hända, stackars folk, men jag hoppas Assad avgår.
De har kanske inte gått "in militärt" i Libyen men så gott som. Jag tror iofs inte att Nato kommer agera likadant i fallet Syrien. Men nu har de "krävt hans avgång" och det är ju ett stort steg i diplomatiska termer. Tidigare krävde de reformer. Man kan tolka det som att Turkiet har stöd i ryggen om de vill göra något handgripligt. Syrien har ju ett betydligt starkare stöd än vad Libyen har/hade, från t ex Ryssland och Iran så jag tror inte de kommer hända så mycket. Men den inslagna vägen från demonstranterna, väst och Assad har jag mycket svårt att tro kommer lösas fredligt med reformer eller liknande. Kan han helt enkelt avgå!?

Vad kommer härnäst? Flygräder från Turkiet? Turkiet går över gränsen och etablerar buffertzon med flyktingläger? ...???

Imorgon är det fredag. Demonstrationsdag som vanligt, om det finns några kvar vill säga som är villiga att riskera livet.
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-18 kl. 20:54.
2011-08-18, 21:09
Medlem
divinebaals avatar
Vänta bara tills NATO hyr ut sina bombflyg till de syriska "rebellerna". Erbjudandet borde ju komma snart eftersom "Assad är så dum och massakerar" sitt folk.

Precis samma bullshit som i Libyen och där horar ju våra politiker ut våra soldater och piloter för chansen att få en bra oljedeal. Kan ju för fan inte låta en galning slakta sitt folk i ett land bara för att tre länder bort, ge terroristerna ett helt eget flygvapen, hundratals kryssningsmissiler och månader av bombmattor?
2011-08-19, 08:08
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Man kan tolka det som att Turkiet har stöd i ryggen om de vill göra något handgripligt. Syrien har ju ett betydligt starkare stöd än vad Libyen har/hade, från t ex Ryssland och Iran så jag tror inte de kommer hända så mycket.

Det första håller jag absolut med om, man har säkert inga planer på attack men ger Turkiet lite råg i ryggen om de vill "försvara sig" mot oroligheterna i söder.

Däremot tycker jag inte ryssarna låtit så Assad-vänliga...eller? Inte så att de pratat om angrepp, men knappast heller försvarat Assad. Jag tror faktiskt Turkiet skulle få betydligt mindre "skäll" av Ryssland/Kina för några enstaka flyganfall mot Syrien än vad alliansen mot Libyen fick. Libyen tror jag var en mycket känsligare punkt för dem - varken Ryssland eller Kina KAN genomföra sådana operationer, även om ingen ska tvivla på att de skulle vilja kunna det.

Har nuvarande Assad-regim egentligen strategiskt stöd av något land förutom Iran?
2011-08-19, 10:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det första håller jag absolut med om, man har säkert inga planer på attack men ger Turkiet lite råg i ryggen om de vill "försvara sig" mot oroligheterna i söder.

Däremot tycker jag inte ryssarna låtit så Assad-vänliga...eller? Inte så att de pratat om angrepp, men knappast heller försvarat Assad. Jag tror faktiskt Turkiet skulle få betydligt mindre "skäll" av Ryssland/Kina för några enstaka flyganfall mot Syrien än vad alliansen mot Libyen fick. Libyen tror jag var en mycket känsligare punkt för dem - varken Ryssland eller Kina KAN genomföra sådana operationer, även om ingen ska tvivla på att de skulle vilja kunna det.

Har nuvarande Assad-regim egentligen strategiskt stöd av något land förutom Iran?
Ryssarna lär väl också ledsna någon gång men det här kom nyss. Russia opposes Western calls for Syria's Assad to go
http://www.reuters.com/article/2011/08/19/russia-syria-idUSLDE77I06H20110819

Jag borde väl leta upp men källor men Ryssarna har väl tydligt sagt (en månad sedan!?) att de kommer slänga in sitt veto säkerhetsrådet om något liknande som i fallet Libyen kommer upp (då ryssarna la ned sin röst).

Sedan producerar regimen sådana här nyheter/propaganda. http://www.dp-news.com/en/detail.aspx?articleid=91779, 1/8

Tror ni Ryssarna kan var oroliga för att förlora Tartus om regimen faller? Eller att Tartus legitimitet som rysk flottbas då kommer ifrågasättas?
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-19 kl. 10:41.
2011-08-19, 13:46
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Tror ni Ryssarna kan var oroliga för att förlora Tartus om regimen faller? Eller att Tartus legitimitet som rysk flottbas då kommer ifrågasättas?

Bara att erkänna att jag var lite vimsig där, jag tar tillbaka min fråga. Ett visst strategiskt ryskt intresse finns ju onekligen

...även om det märks i den kommentaren du länkade att de är lite otåliga med Assads reformtempo - vågar man gissa på att det förs en hel del hemliga alltmer irriterade samtal mellan Ryssland-Syrien just nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in