2011-03-15, 23:20
Medlem
Vore väldigt sugen att odla lite basilika och andra örter i min lägenhet men funderar lite på förutsättningarna och hur man bäst går tillväga. Jag har ett fönster med en hel del sol men ingen balkong eller liknande. Bor för övrigt 5 våningar upp i centrala gbg om det spelar stor roll.

1) Borde jag satsa på att ha något som hänger utomhus vid fönstret eller borde jag ha något precis i fönsterramen (vad heter det?) istället för enklare hantering (funkar det lika bra?)?

2) Om jag ska hänga något vid fönster, någon som har en tips på anordning isf? Kan ju bli jobbigt när jag bor så högt upp tänker jag om jag ska typ, borra in skruvar och skit i väggen på utsidan.

3) Hur gröna fingrar måste man ha? Har lite blommor nu som överlevt ett tag men det räcker ju med att vattna en gång i veckan och har ju aldrig gödslat eller nåt sånt.

Hittade en länk som verkar halvbra men lite osäker på om den besvarar mina frågor ovan; http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2261
Citera
2011-03-15, 23:37
Har också funderat på att köpa dessa plantor som finns i diverse livsmedelsbutiker.
Säg att man köper t.ex en basilika planta, stoppa ner det i en kruka och har den hemma.
Växer det nya blad ut efter man har vart framme och petat?
Citera
2011-03-16, 01:39
Medlem
Jag har själv tagit en livsmedelsbutiksbasilika och planterat om den. Inga problem. Om jag kommer ihåg det rätt så var den lite trög i början med sen kom den igång. Man ska bara komma ihåg att vattna den ibland och att den ska ha sol, men den kanske inte ska stå i direkt solljus för länge. Lär ju dock inte vara något problem på vintern/våren nu.

För att svara på frågorna:
1. Nu när det är kallt ute hade jag inte ställt ut den, men när det blir varmare är det ju klart att den kan stå ute.

2. Vet ej...

3. Räcker med att vattna ibland, har inte märkt nåt behov av att gödsla den. Har iofs inte haft plantan allt för länge.
Citera
2011-03-16, 21:22
Medlem
svinpäls7s avatar
Ja detta har jag också funderat på länge.
Det tråkiga är att jag är helt hopplös på att hålla nåt grönt levande
Men vad bra det hade varit med tillgång till färsk basilika, oregano, timjan, dill m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in