Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste alltid teckna trafikförsäkringen först, annars är det risk att man får betala en massa straffavgifter helt i onödan. Det går även att på de flesta försäkringsbolag preliminärteckna en trafikförsäkring som gäller enbart om man köper bilen. Om man inte köper bilen så ringer man bara försäkringsbolaget närmaste vardag efter och annullerar försäkringen och har inget ägarbyte skett så slipper man betala (sker ägarbyte så får man betala trafikförsäkringen ändå).
Är bilen obesiktigad men inte trafikfarlig så kan man alltid beställa tid på bilprovningen samma dag, helst på en bilprovning som ligger mellan försäljningsstället och hemmet. Då kan man alltid köra bilen via bilprovningen och i bästa fall få igenom den, annars får man reda på exakt vad som behöver fixas om det inte framgår vid försäljningen.
Sist jag köpte bil så gjorde jag så och körde via besiktningen. Blev dock en omväg på 10 mil eftersom det inte fanns några besiktningstider kvar på flera veckor i hemlänet. Den gick dock igenom utan problem.
När det gäller av och påställning så görs detta enklast på internet numera. Se till att säljaren har möjlighet att ställa på bilen innan försäljning. Undvik säljare som inte kan ställa på bilen.
Visst går det att säljaren ställer på via internet. Men dom gånger jag har sålt en avställd bil har jag valt att inte göra det.
Så länge den står skriven på mig och ställs på så måste jag betala skatten.
Även om ägarbytespappren skickas in samtidigt.
Om jag däremot kryssar i att den ska ställas på i samband med ägarbytet hamnar det direkt hos köparen.
Visst kan jag ställa på den om köparen lägger upp pengarna på bordet för skatten men oftast brukar dom vilja pruta vad skatten kostar, eller säga att dom skickar senare.
Om jag säljer en avställd bil så är det ju för att jag inte tycker att den är värd att ha i trafik.
Du måste inte teckna försäkringen innan du skickar pappren. FB har ju ingen aning om du skickat dom 10 minuter innan eller efter samtalet.
Givetvis måste den tecknas samma dag som man skriver på ägarbytespappren.
Skulle vara skönt om man kunde börja göra ägarbyten via internet, givetvis med hjälp av t.ex. e-leg eller annan säkerhet.