2011-03-15, 22:20
Medlem
brandmansninjas avatar
ska köpa en bil som är avställd och köra hem den på momangen hur går man till väga för att ha de rätta försäkringarna osv?
Citera
2011-03-15, 22:23
Medlem
Du ringer skatteverket och ställer på bilen (lite osäker här, jag tror du måste ställa på den för att få köra hem den men är inte helt hundra) samt till ditt försäkringsbolag och tecknar en försäkring. Det räcker med trafikförsäkring för att få köra den.
Citera
2011-03-15, 22:28
Medlem
Påställan görs här :http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Pastallning-av-fordon/

Citat:
Om trafikförsäkring saknas, måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du anmäler påställning.
Senast redigerad av fingervisaren 2011-03-15 kl. 22:31.
Citera
2011-03-15, 22:35
Medlem
Antar att bilen är besiktigad, isåfall fyller du i rutan på ägarbytespappren om att avställning ska upphöra.
Lägg pappren på lådan, ring fb och skaffa försäkring, kör hem.

Ska man vara helt laglig ska man inte göra så. Men har alltid funkat för mig, även när jag blev stoppad av polisen.
Ta en kopia av ägarbytespappret ifyllt så brukar dom vara medgörliga, om allt annat är i sin ordning.

Är den inte bes. får du inte köra hem den, då är det biltransport som gäller.
Citera
2011-03-16, 10:09
Medlem
brandmansninjas avatar
okej så jag kan ställa på bilen även fast inte ett ägarbyte gjorts(lappen skickas ju via posten)?

verkar konstigt att ställa på en bil som inte jag äger...
Citera
2011-03-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brandmansninja
okej så jag kan ställa på bilen även fast inte ett ägarbyte gjorts(lappen skickas ju via posten)?

verkar konstigt att ställa på en bil som inte jag äger...

Den kommer ju att registreras på dig direkt pappret har kommit in, och det kommer att stå det datum som är skrivet på ägarbytespappren.
Ska man följa lagen måste man invänta papper om avställnings upphörande innan man får köra, men jag har ännu inte varit med om att få böter när jag gjort som jag skrev i tidigare inlägg.
Du äger ju bilen så det är ju ingen skillnad där, du kommer att få betala skatt från det datum som angetts.
Men du behöver ju inte vara ute och köra i onödan innan allt har registrerats, vilket brukar vara inom 2-3 arbetsdagar.
Glöm bara inte att ringa försäkringsbolaget innan du kör iväg så den är försäkrad.
Citera
2011-03-17, 13:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Antar att bilen är besiktigad, isåfall fyller du i rutan på ägarbytespappren om att avställning ska upphöra.
Lägg pappren på lådan, ring fb och skaffa försäkring, kör hem.

Ska man vara helt laglig ska man inte göra så. Men har alltid funkat för mig, även när jag blev stoppad av polisen.
Ta en kopia av ägarbytespappret ifyllt så brukar dom vara medgörliga, om allt annat är i sin ordning.

Är den inte bes. får du inte köra hem den, då är det biltransport som gäller.

Man måste alltid teckna trafikförsäkringen först, annars är det risk att man får betala en massa straffavgifter helt i onödan. Det går även att på de flesta försäkringsbolag preliminärteckna en trafikförsäkring som gäller enbart om man köper bilen. Om man inte köper bilen så ringer man bara försäkringsbolaget närmaste vardag efter och annullerar försäkringen och har inget ägarbyte skett så slipper man betala (sker ägarbyte så får man betala trafikförsäkringen ändå).

Är bilen obesiktigad men inte trafikfarlig så kan man alltid beställa tid på bilprovningen samma dag, helst på en bilprovning som ligger mellan försäljningsstället och hemmet. Då kan man alltid köra bilen via bilprovningen och i bästa fall få igenom den, annars får man reda på exakt vad som behöver fixas om det inte framgår vid försäljningen.

Sist jag köpte bil så gjorde jag så och körde via besiktningen. Blev dock en omväg på 10 mil eftersom det inte fanns några besiktningstider kvar på flera veckor i hemlänet. Den gick dock igenom utan problem.

När det gäller av och påställning så görs detta enklast på internet numera. Se till att säljaren har möjlighet att ställa på bilen innan försäljning. Undvik säljare som inte kan ställa på bilen.
Citera
2011-03-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste alltid teckna trafikförsäkringen först, annars är det risk att man får betala en massa straffavgifter helt i onödan. Det går även att på de flesta försäkringsbolag preliminärteckna en trafikförsäkring som gäller enbart om man köper bilen. Om man inte köper bilen så ringer man bara försäkringsbolaget närmaste vardag efter och annullerar försäkringen och har inget ägarbyte skett så slipper man betala (sker ägarbyte så får man betala trafikförsäkringen ändå).

Är bilen obesiktigad men inte trafikfarlig så kan man alltid beställa tid på bilprovningen samma dag, helst på en bilprovning som ligger mellan försäljningsstället och hemmet. Då kan man alltid köra bilen via bilprovningen och i bästa fall få igenom den, annars får man reda på exakt vad som behöver fixas om det inte framgår vid försäljningen.

Sist jag köpte bil så gjorde jag så och körde via besiktningen. Blev dock en omväg på 10 mil eftersom det inte fanns några besiktningstider kvar på flera veckor i hemlänet. Den gick dock igenom utan problem.

När det gäller av och påställning så görs detta enklast på internet numera. Se till att säljaren har möjlighet att ställa på bilen innan försäljning. Undvik säljare som inte kan ställa på bilen.

Visst går det att säljaren ställer på via internet. Men dom gånger jag har sålt en avställd bil har jag valt att inte göra det.
Så länge den står skriven på mig och ställs på så måste jag betala skatten.
Även om ägarbytespappren skickas in samtidigt.
Om jag däremot kryssar i att den ska ställas på i samband med ägarbytet hamnar det direkt hos köparen.
Visst kan jag ställa på den om köparen lägger upp pengarna på bordet för skatten men oftast brukar dom vilja pruta vad skatten kostar, eller säga att dom skickar senare.
Om jag säljer en avställd bil så är det ju för att jag inte tycker att den är värd att ha i trafik.

Du måste inte teckna försäkringen innan du skickar pappren. FB har ju ingen aning om du skickat dom 10 minuter innan eller efter samtalet.
Givetvis måste den tecknas samma dag som man skriver på ägarbytespappren.

Skulle vara skönt om man kunde börja göra ägarbyten via internet, givetvis med hjälp av t.ex. e-leg eller annan säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in