Citat:
Ursprungligen postat av DIFho
Hej jag är en kille på snart 20 år. jag är ca 190 och väger 110 kg. Nu har jag bestämt mig för att börja gå ner i vikt samt bygga lite mer muskler.. Jag tränar hockey varje vinter.. Men nu har jag även börjat på gym och ska bli seriös med det. Jag tar whey-80 ( protein ) och ska snart börja med creatin också.
Jag kör olika muskelgrupper varje dag tex bröst och Triceps, rygg biceps och mage, ben och efter gymmet simmar jag ca 30-40 min = 1 km..
Men nu till frågan,
Vad är det jag ska äta innan och efter träningen för att gå ner i vikt samt bygga muskler?
vill gärna ha svar. beach 2015 nästa

Det är inte lätt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt (fett), men skam den som ger sig.
Även om muskelmassan inte direkt växer lavinartart, kommer du se muskulösare ut allteftersom överskottsfettet förbrukas.
Försök fylla på med långsamma kolhydrater ett par timmar innan träningen, möjligen kan du äta ett par bananer nån halvtimma innan träningen. Direkt efter träning halsar du en proteindrink (vassleprotein + snabba kolhydrater). En hemmagjord blandning som inte kostar skjortan är : vassleprotein (80%-ig) + dextropur. Smidigt att blanda i torrvarorna i en shaker, ta med den till gymet och fyll på med vatten direkt efter träningen och halsa. Direkt efter träningen befinner sig kroppen i ett katabolt tillstånd, och musklerna skriker efter mat. Att fylla på med rätt mat direkt efter träning är A och O för att uppnå ett anabolt tillstånd. Enbart protein räcker alltså inte - kombinera den med snabba kolhydrater.
Notera att kolhydraterna som du får i dig inte går till fettbildning, dessa är öronmärkta för att utnyttjas av musklerna.
Promenera innan frukost 30 minuter några ggr i veckan. Då rinner överskottsfettet av. På sikt.
Minska ditt dagliga kcal intag med ett par hundra kalorier. Vila ordentligt mellan träningspassen. Det är under vilan musklerna återuppbyggs. Skippa kraftig och lång aerobisk träning efter styrketräningspasset, om det är möjligt.