2011-03-15, 02:55
Medlem
Jag håller på att bygga en festivallåda till fester i sommar och har stött på ett dilema.

Har för tillfället:
x4 http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/hogtalare/bilhogtalare-4-tum/Hertz-DCX1001/119569.4691/

x1 http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/bilstereo-cd-radio/avant-cd-130/109091.4686/

och fick en 8a bas av en vän men vet inte om jag ska bygga in den eftersom det betyder att jag måste köpa ett slutsteg och att lådan kommer väga mer.
Kommer det låta bra med 4 diskanter eller ska jag slänga in en bas i det hela? vet att det blir mer ös i det hela men kommer det göra mycket skillnad?

jag har mina ögon på denna, för jag är studenten så pengarna räcker inte mycket längre.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/4-kanals-slutsteg/denver-cap-4100/116751.4698/

Undrar också om det ska vara nått speciellt avstånd mellan diskanterna eller kan dom va precis bredvid varandra?
Senast redigerad av DarkLb 2011-03-15 kl. 02:58.
Citera
2011-03-15, 04:17
Medlem
Min-Mammas avatar
Skit i slutsteget och investera i ett par 6x9" istället. Det låter lika mycket som din ena 8" och kräver mindre ström.

win-win alltså.

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/hogtalare/bilhogtalare-6x9-tum/jvc-cs-v6936/122982.4695/

JVC, 199 spänn, som hittat!

med dessa behöver du inga 4tummare. hoppas du inte packat upp dom än, för dom kan du lämna tillbaks och behålla 600 i fickan då.

(4tummarna är inte diskanter utan coax högtalare, dvs spelar hela registret utom bas, då dom är så små. 6x9" dundrar lite i alla fall.
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-03-15 kl. 04:22.
Citera
2011-03-15, 05:22
Medlem
Bra tänkt och hade vart smidigt, men då har jag en liten fråga hur jag ska såga ut hålet till det? för det är ju inte runt utan ovalt.
Men 4 tummarna ger bas eftersom en vän har 2 st coax och 2 st andra som va mindre bra och det lät awsome. Så tänkte att en 8a bas borde utjämna det? men om jag fixar ett par 6.5 till ett par 4 så blire bättre?
Citera
2011-03-15, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkLb
Bra tänkt och hade vart smidigt, men då har jag en liten fråga hur jag ska såga ut hålet till det? för det är ju inte runt utan ovalt.
Men 4 tummarna ger bas eftersom en vän har 2 st coax och 2 st andra som va mindre bra och det lät awsome. Så tänkte att en 8a bas borde utjämna det? men om jag fixar ett par 6.5 till ett par 4 så blire bättre?

Detta med att skära ut hålet va inget eftersom jag kommer använda en sticksåg, va nog lite trött när jag skrev.
Men funderar på 4 högtalare och en bas, det borde bli rätt awsome eller?
Citera
2011-03-15, 09:39
Medlem
Om du nu gärna vill ha en bas hade jag använt två 4" eftersom du redan har dem samt basen och slutsteget och skippat huvudenheten. Så kört en mobil/mp3-spelare direkt mot slutsteget du länkade till.

Då kan du brygga två kanaler på steget till basen och de andra två kanalerna kör du till 4".

Och dom där JVC:na hade jag skippat, en känslighet på 85 dB/w är inte mycket att hänga i julgranen, det är rent av kasst. Så hög känslighet som möjligt för att få så mycket ljud/watt som möjligt.

Men alltså det finns ju lika många sätt att göra det här på som det finns festivalstereos osv, men googla/sök på minhembio på tex festivalstereo, strandstereo/radio eller dylikt så lär du få upp X antal förslag på hur man kan göra det.
Citera
2011-03-15, 10:31
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Skit i slutsteget och investera i ett par 6x9" istället. Det låter lika mycket som din ena 8" och kräver mindre ström.

win-win alltså.

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/hogtalare/bilhogtalare-6x9-tum/jvc-cs-v6936/122982.4695/

JVC, 199 spänn, som hittat!

med dessa behöver du inga 4tummare. hoppas du inte packat upp dom än, för dom kan du lämna tillbaks och behålla 600 i fickan då.

(4tummarna är inte diskanter utan coax högtalare, dvs spelar hela registret utom bas, då dom är så små. 6x9" dundrar lite i alla fall.

Hur mycket vet du och hur mycket chansar du när du skriver något?

Du chansar när du säger att en 6x9 låter mera än hans 8" utan att veta något om den.
På pappret så låter hans 4" högre än dina 6x9" dock så går dom inte lika lågt i registret, men jag är tämligen säker på att dina 6x9" inte ger 0 dB vid 28 Hz heller.

Sluta svamla och kom med något kvalitativt istället.
Varför inte rekommendera bra 6x9" eller kanske andra koaxialer?
Citera
2011-03-15, 17:44
Medlem
Jag kör ju på Nokia N8 så kommer ju använda radiosändare eftersom det fungerar smidigast så måste ha huvudenhet/stereon. Men kan ju skippa ett par 4r och köra på ett slutsteg
Citera
2011-03-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkLb
Jag kör ju på Nokia N8 så kommer ju använda radiosändare eftersom det fungerar smidigast så måste ha huvudenhet/stereon. Men kan ju skippa ett par 4r och köra på ett slutsteg
Så du ska alltså oavsett vad ha en huvudenhet eller vad menar du? Huvudenheten är ju inte nödvändig om du använder en bas samt 2 coaxialer, och även om huvudenheten inte drar våldsamt mycket ström så sett till batteritiden är det ju smartast att använda sig av enklast möjliga. Det kan jag bli tokig på, när folk ska ha massa belysning och annat jävla skit på dom där grejerna, det drar bara extra ström och är helt onödigt raggartattigt bajs.
Citera
2011-03-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colamage
Så du ska alltså oavsett vad ha en huvudenhet eller vad menar du? Huvudenheten är ju inte nödvändig om du använder en bas samt 2 coaxialer, och även om huvudenheten inte drar våldsamt mycket ström så sett till batteritiden är det ju smartast att använda sig av enklast möjliga. Det kan jag bli tokig på, när folk ska ha massa belysning och annat jävla skit på dom där grejerna, det drar bara extra ström och är helt onödigt raggartattigt bajs.

Det jag mena va att en huvudenhet kan va bra att ha eftersom jag kör med radiosändare på n8 och det kan va smidigt om batteriet börjar ta slut på mobilen att ha skivor. Sen att det ser flashigt ut skiter jag i för den kunde likaväl vart helsvart det är ju själva stereon jag vill ha vill jag ha nått snyggt köper jag lite striper och wunderbaum och klär den med.
Citera
2011-03-15, 19:45
Medlem
DrBums avatar
Vanliga slutsteg för bil och båt har vanligen väldigt dålig verkningsgrad, dvs att dom värmer lådan bättre än dom spelar musik.

Att ha en vanlig stereo kan vara en bra idé då dom är tämligen smidiga att köra med samt att dom har just radio, cd/dvd, aux och lågnivå.

Men att tänka på är att en välbyggd låda gör att elementen kommer att spela högre än vad dom skulle i en dussinlåda. Alltså krävs det mindre kraft för högre volym och det är väldigt önskvärt när det gäller batteridrivna enheter?

Det som suger MEST kraft är dock belysning, om denna nu mot förmodan nu skulle vara LED.
Glödlampor är det mest effektvidriga skit som finns..
Citera
2011-03-15, 21:38
Medlem
jag hoppar in o snor tråden lite för dig

Snckade med en på brl och frågade vad jag skulle behöva för en boombox. han sa

2st 6,5" högtalare och en 10" bas och ett slutsteg. Blir det bra tryck med dessa saker, och sedan undrar jag vad det ska vara för watt & dB på sakerna. Ska vara en sluten låda/box
Citera
2011-03-15, 21:39
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Hur mycket vet du och hur mycket chansar du när du skriver något?

Du chansar när du säger att en 6x9 låter mera än hans 8" utan att veta något om den.
På pappret så låter hans 4" högre än dina 6x9" dock så går dom inte lika lågt i registret, men jag är tämligen säker på att dina 6x9" inte ger 0 dB vid 28 Hz heller.

Sluta svamla och kom med något kvalitativt istället.
Varför inte rekommendera bra 6x9" eller kanske andra koaxialer?

två 6x9" för 200 spänn är MER pang per krona än 800:- 4". DET råder det ingen som helst tvekan om. Bara idioter påstår något annat.

Grejerna ska tas med på festival, inte spelas i ett dämpat rum.

Ägaren är student = begränsade resurser.

Ta med ALLA faktorer innan du öppnar foderluckan/cpar dig vid tangentbordet. Tönt.
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-03-15 kl. 21:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in