2011-03-14, 18:04
Medlem
Kära FB;are. I dag så köpte jag mig en Audi 80 för 5000 kronor. En billig affär, med tanke på att den ser välvårdad ut, och de gör den verkligen, Men. När jag skulle åka därifrån så började de osa in rök från kupén, luktade glykol. Stannade givetvist bilen öppnade expansion behållaren, lite tryck var de, men inte mycket vatten hade försvunnigt. Forsatte att köra, satt på fläkten röken försvann samt en del av lukten. Kollade om jag fick in värme, och de fick jag, kollade oljan. Oljan ser kanon fin ut. Tempen stigen inte. Nu när jag hade kört några mil utan fläkten på så slutade de att komma in rök. Kan väl tillägga också att om topplockpackningen skulle ha gått så ska de bubbla i expansion kärlet vilket det inte gör.

Så nu undrar jag om det finns någon bilkunnig medlem som kan ge mig en liten hint på va de kan vara för fel.
PS: Tyckte att förra ägaren hade hällt i för mycket vatten i behållaren.
Citera
2011-03-14, 18:13
Medlem
Necropoliss avatar
Det är stor risk att det är värmepaketet som läcker. googla så ska du se vad det är, Svårt att känna i sånna här väder men är det blött på mattan på golvet inne ibilen? Brukar imma igen mycket när det läcker med.

Edit; Läste lite slummrigt, Att det osar in rök tyder ju mer på att det har läckt glykol eller att någon har spillt lite, Så när det blir varmt osar det..

Edit2: Inte säkert att det bubblar i expansionskärlet för att topplockspackningen e trasig
Senast redigerad av Necropolis 2011-03-14 kl. 18:16.
Citera
2011-03-14, 18:29
Medlem
Låter som sagt som värmepaketet gjort sitt, oftast blir det en rätt kletig hinna på vindruta samt instrumentbräda om det kommer som en glykoldimma som du beskrev det.
Citera
2011-03-14, 18:50
Medlem
Tack för svaren, De stämmer med att det blir imma på rutan, för de blev det. Går det att prova med kylar cement eller?
Citera
2011-03-14, 18:52
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackelsta
Tack för svaren, De stämmer med att det blir imma på rutan, för de blev det. Går det att prova med kylar cement eller?

Det går, Men brukar tyvärr inte hjälpa mot värmepaketet, tänk på att köra full värme på för att vattnet ska gå in i cupen för att täppa till hålet.. Brukar inte vara så svårt att byta annars, Mest krångligt
Citera
2011-03-14, 19:02
Medlem
Ok, tack. Men märkte att jag fick fram värme i kupen. Eller är det ingen känd syptom om de läcker från värme paketet? Men jag gör först ett försök med att hälla i kylar cement. Synd på bilen den är jävligt fin. Ska jag tappa ur all vatten och glykol från behållaren först?
Citera
2011-03-14, 19:32
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Ok, tack. Men märkte att jag fick fram värme i kupen. Eller är det ingen känd syptom om de läcker från värme paketet? Men jag gör först ett försök med att hälla i kylar cement. Synd på bilen den är jävligt fin. Ska jag tappa ur all vatten och glykol från behållaren först?

Det kommer värme ändå men kommer rinna ut lite vatten på golvet inne i cupen o kan lukta glykol o det immar igen när man har värmen på. åk till mekonomen eller liknande o köp kylarcement o läs hur du ska göra på förpackningen (ett tips är att INTE köpa biltemas o dom andra billigare, det kletade igen kylsytemet för mig)
Du ska inte behöva tömma något. Men viktigt att du har värmen på max när du kör igenom cementen för att det ska circulera inne i cupen med.
Hoppas du förstår!
Citera
2011-03-14, 19:43
Medlem
Jag förstår! Tack för tipsen.
Citera
2011-03-15, 19:00
Medlem
Hej igen. Nu har jag hällt i ett super medel i kärlet och kört med värmen på i ca 20 minuter. Glykol lukten har försvunnit och ingen os har synts till. Kan nu detta innebära att hålet är täppt??? Medlet som jag inte kom i håg kostade en slant ca 190 sek.
Citera
2011-03-15, 19:21
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Hej igen. Nu har jag hällt i ett super medel i kärlet och kört med värmen på i ca 20 minuter. Glykol lukten har försvunnit och ingen os har synts till. Kan nu detta innebära att hålet är täppt??? Medlet som jag inte kom i håg kostade en slant ca 190 sek.

Då borde det vara täppt. Det är ingen fara om det läcker heller. bara att det immar igen o det kan lukta.. testa kör o upplever du det jobbigt är det nog bara gå på å byta. Troligen läcker det så lite så du knappt kommer märka det i expansionskärlet ochså. tänk på att kylarcementen oftast inte håller i evigheter o planerar du att behålla bilen länge bör du byta värmepaket i sommar.. paketet borde gå på mellan 2 till 300kronor på närmaste skrot!

Lycka till
Citera
2011-03-15, 21:53
Medlem
Tackar, känner mig lugnare nu. Den här bilen ska jag ha som pendlar bil. De är den lilla motorn så den drar inte mycket i soppa. Jag ska göra en ny test i morgon tänkte jag. De va inte kylar cement..kom fan inte ihåg vad den hette. Men de var små kulor som löses upp i varmt vatten. Och det stod att de är även till för att täppa till läckor i värmepaketet. Fanns ett annat medel också, men kostade över 300 sek. Men återigen tack för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in