2011-03-14, 17:21
Medlem
Hej,

Jag och min familj har nyligen köpt en norsk skogskatt som är ungefär 5 månader gammal nu. Innan hade vi en katt (som blev 16 år gammal för övrigt) som bara åt sitt torrfoder och drack vatten, förutom att hon drack lite mjölk då och då, och smör kunde hon också slicka i sig i väldigt små mängder innan hon blev nöjd. Så henne var det inga problem att sköta maten med.

Vår nya katt äter dock det mesta. Hon har ju sin skål med torrfoder som hon äter ur rätt ofta men problemet är att vi inte vet hur mycket andra saker vi kan ge henne. Har såklart läst vilka saker en katt absolut inte får käka.

När jag äter till exempel frukost så brukar jag bjuda henne på både leverpastej, kaviar, ost och speciellt skinka som hon verkar älska mest. Dock försöker jag ge henne maten i små mängder, jag tar lite med fingret och låter hon slicka upp det. Men jag är dock tvungen att bära ner henne från bordet flera gånger eftersom hon springer runt och slickar på allting när hon är där uppe.

Hon får även blötmat, som hon verkligen älskar, några gånger per dag och olika sorters kattgodis lite då och då samt andra saker ur kylen som hon gillar.

Vi har haft henne i några veckor nu och hittills har allt funkat bra, hon har aldrig spytt och avföringen ser normal ut. Hon är även väldigt pigg och lekfull. Leker är nästan det ändå hon gör när hon är vaken och inte så förtjust i att bli kliad.

Frågan är alltså om det är bäst för katten att ha några gränser vad gäller hennes mattintag eller om det är lugnt att ge henne den mängd olika saker hon får då och då även om hennes huvudföda är torrfoder? Ska man helt enkelt låta henne äta sig nöjd eller sätta gränser?
Citera
2011-03-14, 17:29
Medlem
Ettan^s avatar
Kör på känn. Äter du en macka skadar det knappast om du slänger ner en liten skinkbit, men du behöver ju inte lägga ner 5 skivor i matskålen.
Citera
2011-03-14, 17:36
Medlem
prinsessanss avatar
Jag förstår egentligen inte vad problemet är. Så länge katten mår bra och bajset ser normalt ut är det väl ingen fara. Eller är du rädd för övervikt?

Rekommendationen är dock att katter ska äta torrfoder, gärna Hills eller Royal Canin, vilket man köper på en djuraffär eller hos veterinären. Mängd anpassas efter vikt och ålder efter instruktioner på förpackningen. Fråga hos återförsäljaren så får du även med ett mått. Då kan man vara säker på att katten får i sig rätt mängd mat och all näring och viktiga mineraler som den behöver.

Är katten kastrerad/steriliserad?
Citera
2011-03-14, 19:23
Medlem
Ge den "lördagsgodis" ist får den jämt lär du få en tiggande katt som skiter i sin vanliga mat och snor allt den kommer åt.
Men vill man ha det så så är väl det ok, mina kan få nån enstaka gång men dom mår bäst av sin vanliga mat, som innehåller de dom behöver.
Citera
2011-03-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessans
Jag förstår egentligen inte vad problemet är. Så länge katten mår bra och bajset ser normalt ut är det väl ingen fara. Eller är du rädd för övervikt?

Rekommendationen är dock att katter ska äta torrfoder, gärna Hills eller Royal Canin, vilket man köper på en djuraffär eller hos veterinären. Mängd anpassas efter vikt och ålder efter instruktioner på förpackningen. Fråga hos återförsäljaren så får du även med ett mått. Då kan man vara säker på att katten får i sig rätt mängd mat och all näring och viktiga mineraler som den behöver.

Är katten kastrerad/steriliserad?
Nej, vill ju bara att katten ska ha det så bra som möjligt.

Är rekommendationen att katter bara ska äta torrfoder? det låter ju lite synd om dem i så fall eftersom de gillar så mycket annat. Man tycker ju att ens husdjur ska få njuta.
Tack för tipsen på torrfoderna, får köpa dem och hoppas att katten gillar dem.

Nej, hon är ej kastrerad ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Ge den "lördagsgodis" ist får den jämt lär du få en tiggande katt som skiter i sin vanliga mat och snor allt den kommer åt.
Men vill man ha det så så är väl det ok, mina kan få nån enstaka gång men dom mår bäst av sin vanliga mat, som innehåller de dom behöver.
Ja, du har nog rätt, får försöka balansera upp det hela.
Citera
2011-03-15, 01:47
Bannlyst
du nämner saker som inte är bra för katter: fett, salt, lök, osv. Lök är giftigt i större mängder, fetthar dom problem med att omsätta, salt kan bilda kristaller i urinblåsan. Skinka är bra och innehåller höga nivåer av taurin, som dom blir blinda utan, men då ska man koka det själv utan salt. Ett sätt att bedöma en katts form är att midjan ska vara lite synlig när man tittar ovanifrån, annars kan man säkert googla hennes mest lämpliga vikt. Dom brukar inte vara bra på att äta lagom mängd om maten bara står framme, då blir dom oftast feta.

Citat:
Rekommendationen är dock att katter ska äta torrfoder

Håller absolut inte med, oftast beskrivs det som skitmat. Problemet med torrfoder, även enligt experter som inte tycker det är så farligt, är att katter är dåliga på att få i sig vätska, vilket, återigen, kan leda till urinblåsproblem (och dyra vet.besök), och blötmat ger dom mycket vätska.
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-03-15 kl. 01:56.
Citera
2011-03-15, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
du nämner saker som inte är bra för katter: fett, salt, lök, osv. Lök är giftigt i större mängder, fetthar dom problem med att omsätta, salt kan bilda kristaller i urinblåsan. Skinka är bra och innehåller höga nivåer av taurin, som dom blir blinda utan, men då ska man koka det själv utan salt. Ett sätt att bedöma en katts form är att midjan ska vara lite synlig när man tittar ovanifrån, annars kan man säkert googla hennes mest lämpliga vikt. Dom brukar inte vara bra på att äta lagom mängd om maten bara står framme, då blir dom oftast feta.

Håller absolut inte med, oftast beskrivs det som skitmat. Problemet med torrfoder, även enligt experter som inte tycker det är så farligt, är att katter är dåliga på att få i sig vätska, vilket, återigen, kan leda till urinblåsproblem (och dyra vet.besök), och blötmat ger dom mycket vätska.
Lök vet jag att det inte är bra för katter men det har vi heller inte gett henne heller (är rätt säker i alla fall att det vi gett henne inte innehåller någon lök), något saltigt är jag rätt säker på att hon varit utan också, i ala fall inga stora mängder.

Vad menar du med koka skinkan först, går det inte bra med vanlig påläggskinka (vilket det är just det hon brukar få)?

Gick och köpte lite 'Catmilk' igår, är sådant bra för katten tror ni? Den ska innehålla:
* Lågt laktosinnehåll
* Kalcium
* Vitaminer.
Låter det bra för en katt? Den var jävligt dyr så hoppas verkligen det

Just nu är katten normalbyggd, alltså varken smal eller tjock. Om hon ändrar beteende eller blir tjockare får vi väl bli noggrannare med vad vi stoppar i henne och vad hon hela tiden försöker stoppa i sig själv för den delen.

Om det händer är det bara torrfoder som vi ska ge henne i så fall, hur mycket hon än tigger efter godare mat? Då Hills- eller Royal Canintorrfoder som prinsessans nämnde tidigare i tråden.

Fan det var mycket lättare med vår förra katt som bara gillade torrfoder.

Tack för alla svar hittills i alla fall
Citera
2011-03-15, 04:46
Bannlyst
leverpastej, salami osv = lök, om än i inga stora mängder - definitivt högt salthalt dock, likaså i påläggsskinka. kattmjölk = låga kolhydrater är väl bra men egentligen ett dyrt sätt att ge henne bra näring. Skinka som du kokar själv gör du utan salt eller kryddor, därför bättre. Det finns en hel skola som heter RAW som förespråkar så naturlig diet som möjligt, alltså rått kött, typ kycklingvingar, kycklinglever osv. Om man inte vill gå så långt kan man ta samma mat och koka, ugnsteka osv, alltså kyckling, kalkon, fläsk, biff, anka, osv, utmärkt mat för en katt. Färsk kyckling hittar man dessutom ofta till samma kilopris som billig, dålig kattmat och det är egentligen perfekt kattmat - kan man få henne att äta organen också så är det ett billigt sätt att ge henne mat som håller högre kvalitet än den dyraste kattmaten. En katt ska egentligen bara ha proteiner, alltså kött - inget fett, inga kolhydrater (grönsaker, sädesslag). All kattmat förutom de riktigt dyra är utblandad med kolhydrater.

Körde RAW med min tjej ett halvår och hennes avföring och andedräkt blev helt luktfria, hon älskade också att brottas med kycklingvingar och man hörde på hennes knastrande att småbenen var bra för tänderna också (naturlig kalciumkälla också) - tyvärr åt hon aldrig organen vilka innehåller nödvändiga grejor, så jag fick börja ge henne vanlig kattmat också. Rätt ofta kör jag en fläskstek i ungen och delar med henne. Hon får då fettfria bitar från kärnan som saltet inte hunnit tränga igenom till. Man behöver ju inte bli extrem, men bra att veta riktlinjerna.

Torrfoder jämför man ofta med mcdonalds käk...alla ungar skulle vilja bara leva på pommes frites om det gick...katter gillar det för det är täckt med fett som innehåller smak och luktämnen.
Senast redigerad av Slutajiddra 2011-03-15 kl. 05:26.
Citera
2011-03-15, 11:56
Medlem
Myrtens avatar
Håller med Slutajiddra att de flesta kattfoder man köper innehåller för mycket kolhydrater. Att det inte är bra beror på att katter, till skillnad från de allra flesta däggdjuren, inte kan använda glukos som energikälla på samma sätt, vilket gör att de lätt kan få hyperglykemi, vilket kan leda till diabetes, fettlever mm. De kan dock tillgodogöra sig kolhydrater i en viss mängd, det är inte farligt att tex blanda lite potatis i köttet. Katter äter ju hela möss, med maginnehåll o allt. Marie Sallander (den som i svenska forskningssammanhang är högsta hönset) rekommenderar att kattfoder man gör själv ska innehålla 50% vegetabilier (tycker iofs själv att det låter lite mycket).

Att de flesta torrfoder innehåller väldigt stora mängder kolhydrater (jämfört med vad katten egentligen behöver) beror på att det är rent praktiskt är svårt att få ett hållbart, fungerande torrfoder med högt proteininnehåll. De som har högt proteininnehåll blir då dyra. Men jag tycker även att många blötfoder innehåller för mycket kolhydrater, har tom sett innehållslistor med socker (alltså tillsatt socker!!!!) som ingrediens. Förstår inte varför, då det är frågan om helkonserv, o katter ej har smaklökar som kan uppfatta söt smak, dvs de kan absolut inte avgöra om något är sött eller inte. Många blötfoder innehåller alltså i mitt tycke alltför lite proteiner (följd av det höga kolhydrat-innehållet). Ett råd är att kolla på förpackningarna o jämför, kan iofs vara svårt då vatteninnehållet inte alltid är lika (men lite matte skadar aldrig). Med ett vatteninnehåll på ca 80 % (som de flesta blötfoder har) tycker jag att proteininnehållet i varje fall borde vara över 10% (det jag föredrar ligger på 14%).

Vad gäller RAW har jag ingen erfarenhet, bara man är medveten om parasit o bakterierisken (och är medveten om att även man själv kan råka illa ut om det felhanteras) och agerar därefter med nödvändiga åtgärder, så är det väl OK.

Bra att veta (kommer inte ihåg om detta tagits upp tidigare i tråden) är att rå insjöfisk är skadligt för katter, hindrar upptaget av B-vitaminer o järn. Går att äta efter tillagning. Rå strömming kan leda till E-vitaminbrist om det ges för ofta (varje dag). Även rå äggvita hindrar upptag av B-vitaminer.
Citera
2011-03-15, 15:01
Medlem
prinsessanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra

Jag talar som sagt inte om vanligt skittorrfoder som finns på ICA, utan av sådan typ som endast säljs hos veterinär och på djuraffärer. Jag har haft katter hela mitt liv och de har alltid ätit torrfoder efter rekommendation av olika veterinärer. De har heller aldrig haft några vidare åkommor och de är duktiga på att dricka vatten. Om en katt däremot aldrig dricker vatten är kanske inte torrfoder det bästa alternativet.

Det finns många olika sorter som är specialanpassade beroende på vilka behov katten har. Torrfoder för kattungar respektive äldre katter, mindre fett, motverkning av hårbollar, för njurproblem etc. Det finns för- och nackdelar med all kattmat. Man får helt enkelt välja det som känns bäst. Det torrfoder jag använder, Hills, kostar 700 kronor för en säck på 10 kilo. Det räcker i cirka ett halvår för en katt, vilket blir ca 115 kronor i månaden. Tror faktiskt att det är bra mycket billigare än exempelvis all typ av burkmat.

Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Nej, vill ju bara att katten ska ha det så bra som möjligt.

Är rekommendationen att katter bara ska äta torrfoder? det låter ju lite synd om dem i så fall eftersom de gillar så mycket annat. Man tycker ju att ens husdjur ska få njuta.
Tack för tipsen på torrfoderna, får köpa dem och hoppas att katten gillar dem.

Nej, hon är ej kastrerad ännu.

Tänk på att det är ett djur. En katt har en hjärna stor som en valnöt. De ledsnar inte på mat på samma sätt som människor. Det är inte synd om katten bara för att den får samma sorts mat, jag lovar. Mina har ätit samma sort i fem år och är fortfarande helt tokiga i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Gick och köpte lite 'Catmilk' igår, är sådant bra för katten tror ni? Den ska innehålla:
* Lågt laktosinnehåll
* Kalcium
* Vitaminer.
Låter det bra för en katt? Den var jävligt dyr så hoppas verkligen det

Just nu är katten normalbyggd, alltså varken smal eller tjock. Om hon ändrar beteende eller blir tjockare får vi väl bli noggrannare med vad vi stoppar i henne och vad hon hela tiden försöker stoppa i sig själv för den delen.

Om det händer är det bara torrfoder som vi ska ge henne i så fall, hur mycket hon än tigger efter godare mat? Då Hills- eller Royal Canintorrfoder som prinsessans nämnde tidigare i tråden.

Angående kattens kroppsbyggnad bör man ha i åtanke att de tenderar att öka i vikt efter en kastrering.

Allting ska vara så överdrivet speciellt nuförtiden. Så länge katten mår bra och inte är överviktig - ge den vad du vill! Folk har väl haft katter i alla tider som fick äta vad som fanns att tillgå och de mådde bra.
Citera
2011-03-15, 21:01
Medlem
De flesta blötmatsfodrena är dugliga, torrfoder bör man köpa av kvalitet absolut.
Torrfoder är ju eg lättast att ge blötmat att föredra, men de väljer man själv vad som passar.
kom ihåg vid matbyte gör det mycket långsamt, dra ut det på en vecka och pytsa i lite pö om pö av det nya.
Citera
2011-03-31, 09:34
Medlem
Agda.83s avatar
Ska berätta att katter har väldigt känsliga njurar, och får absolut inte överdosera med salt! Typ, kaviar och skinka! Det kan ge konsekvenser om ni fortsätter med detta. Till och med vissa kattfoder innehåller för mycket salt som är skadligt för katten. Så inga lågprisfoder!

Dock finns det salt i de flesta foder MEN ytterst lite, på grund av att katter är väldigt dåliga på att dricka vatten. Så saltet finns bara i fodret för en simpel anledning... Att dom ska dricka vatten.

En kattunge som bara är 5 månader ska enbart äta torrfoder av bra kvalitet för kattungar och ha friskt vatten. Resterande matvanor ni gett henne är helt onödiga och kan få katten överviktig och kräsen.

Vilket kan bli ett förjävligt problem i framtiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in