2011-03-14, 17:14
Medlem
Som rubriken!

Kan man äta rödbetor råa eller måste man koka dom för att bli av med ev "gifter", virus/bakterier/parasiter eller någon annan anledning?
Citera
2011-03-14, 17:17
Medlem
Oldberrys avatar
Gifter och bakterier behöver du inte oroa dig för, ganska hårda kan de däremot vara. Precis som en potät.
Citera
2011-03-14, 17:19
Medlem
Så det är bara gaddarna som kan få sig en känga?
Citera
2011-03-14, 17:24
Medlem
Tråknicks avatar
Det ska inte vara några problem att äta dom råa om du bara skalar dom först.

edit: haha, ser nu att man tydligen pissar rött om man äter mycket råa rödbetor, är det därför du ska äta det eller?
Citera
2011-03-14, 17:25
Medlem
Jag gillar att äta rårivna rödbetor. Dock så färgar dem av sig rejält.
Citera
2011-03-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Det ska inte vara några problem att äta dom råa om du bara skalar dom först.

edit: haha, ser nu att man tydligen pissar rött om man äter mycket råa rödbetor, är det därför du ska äta det eller?

Haha faktiskt inte. Jag har bara två kastruller, ska koka pasta och linser, så jag behöver en till för att koka rödbetorna. Är bara av ren lathet
Citera
2011-03-14, 17:27
Medlem
Jag dog iaf inte, men tycker de var lite beska råa. Potatisar är ju ganska goda råa, men inte rödbetor.
Citera
2011-03-14, 20:04
Medlem
hyvla fint blir nog bäst, med osthyvel eller mandalin. Du kan ju marinera med lite olja, citron, valfri vinäger kanske nån ört, salt peppar. Fint på tallriken äre
Citera
2011-03-15, 10:10
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Som rubriken!

Kan man äta rödbetor råa eller måste man koka dom för att bli av med ev "gifter", virus/bakterier/parasiter eller någon annan anledning?
Finrivna i sallad går det väl an men smaken blir betydligt bättre om du kokar dem. De är inte giftiga om du sköljer dem först...
Citera
2012-04-24, 20:35
Medlem
Wahnsinns avatar
Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Vilket sätt är bäst att äta rödbetor, rent näringsmässigt? Jag brukar nämligen ångkoka dem (skalade), men det känns som att en hel del "läcker" ur dem i och med att vattnet blir kraftigt färgat.
Citera
2012-04-24, 21:43
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Vilket sätt är bäst att äta rödbetor, rent näringsmässigt? Jag brukar nämligen ångkoka dem (skalade), men det känns som att en hel del "läcker" ur dem i och med att vattnet blir kraftigt färgat.
Det är utmärkt om du ångkokar dem det blir för hårdsmält annars
Citera
2012-04-24, 22:36
Medlem
Kruzs avatar
Det sägs ju att man ska behålla blasten på under tillagningen, varför vet jag inte riktigt dock. Något Per Moberg flertalet gånger påpekat i sitt program i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in