2011-03-14, 15:08
Medlem
crescendos avatar
Jag har en massa blåhaj och är innerligt trött på att grilla och fritera den så tänkte undra om någon testat att grava blåhaj?

Vad jag förstår så är blåhajen slutvärd för ett flertal parasiter. Gäller samma regler där som för t ex lax eller torsk vid gravning (dvs frys ner fisken under några dagar före eller efter)?

Eftersom jag inte lyckats hitta ett enda recept på gravad blåhaj så misstänker man ju naturligtvis att det finns en anledning till det. Kanske smakar det bara illa men man är ju inte så sugen på att vara den första som testar om det även innebär en parasitattack
Citera
2011-03-14, 15:53
Medlem
rayraviolis avatar
Spännande. Vågar man fråga varför du har tillgång till massa blåhaj? Jag skulle tveklöst frysa fisken innan med tanke på parasiter. Mina erfarenheter av haj är heller inte så positiva. Köttet har varit grovt och haft en viss urinsmak. Men du ska förstås prova att grava hajen och avlägga rapport med foto!
Citera
2011-03-14, 16:12
Medlem
crescendos avatar
Tillgången beror på att jag befinner mig i tropiska vatten. Kanske skulle göra ett försök att grava en bit och samtidigt leta rätt på en villig försökskanin

Hur som helst, tack för ditt snabba svar. Ser gärna fler svar om nu någon har erfarenhet av gravad haj.

Förresten, ang grovt kött och urinsmak, se till att de är unga krabater (under 50kg) så slipper du det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in