2011-03-14, 14:35
Medlem
Hallonjudens avatar
Har ett problem som jag verkligen skulle behva f lst.

Ljudet p min dator slutade helt fungera fr ngra dagar sedan, efter att jag har hade stora problem med virus men som jag lyckades ta bort och allt verkade lst. Datorn funkar som den ska, men ljudet funkar inte ett skit.

Har ett Creative X-Fi Fatality-ljudkort och tnkte genast att jag behvde uppdatera ljudkortet, s jag gjorde detta utan resultat. Inget fel p vare sig frstrkaren eller hgtalarna, d de funkar om man kopplar in mobil/annan dator. Enligt windows s funkar ljudkortet precis som det ska och det r ven angivet som standardenhet.

r det ngon som kan hjlpa mig lsa detta problem s r jag ondligt tacksam!
Citera
2011-03-14, 14:59
Medlem
DollarMakers avatar
jag skulle rekommendera att du ska avinstalera hela ljudkortet och instalera om ,ibland s hjlper det inte bara att uppdatera drivrutiner efter virus,fast det str att det fungerar bra,s avinstalera
ditt ljudkort frst.kr sen Ccleaner
http://www.filehippo.com/download_ccleaner

och instalera om drivrutiner till ditt ljudkort
Citera
2011-03-14, 15:09
Medlem
charkovs avatar
Ja avinstallera och ominstallera drivrutinen till ljudkortet..http://support.creative.com/download...wnloadId=11870
Citera
2011-03-14, 15:24
Medlem
Lnar trden lite.. Har skt och fick inget riktigt svar p min frga..:
Har problem med Spotify.. (har vista) Fr ngra dagar sedan gjorde jag lite nya ljudinstllningar, Stllde upp kvalitn p ljudupplsningen till max.. ( 24bitar , 192000 hz) Och drog igng lite musik p spotify, gick grymt och allt var mycket bttre och jag var helnjd med vad jag gjort Men sen nr den andra lten skulle dra igng stog det "Problem with your soundcard, Spotify can't play music" Och kom genast tnka p vilka instllningar jag gjort. Har haft detta i nu snart 2 veckor, blir oftast nr jag spelar CS eller liknande.. Kan detta vara att inte datorn pallar med 24bitars 192000hz ljud, eller r det Spotify som har problem med mina nya instllningar? Kan jag f det att sluta? Hur? Tack i frhand
Senast redigerad av Shawky 2011-03-14 kl. 15:25. Anledning: Felskriven
Citera
2011-03-14, 15:40
Medlem
Hallonjudens avatar
Jag tackar fr tipsen! terkommer med svar senare.
Citera
2011-03-15, 13:32
Medlem
Hallonjudens avatar
Inget av alternativen funkade tyvrr. Har haft flera som har kollat p detta nu och ingen verkar ha en lsning. Rtt skumt, det hr.
Citera
2011-03-15, 18:18
Medlem
Du menar en lsning som inte tvingar dig att installera om Windows (samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner som snabb formateras)?

Inte s skumt. Antivirus r som brandmn. De slcker bara elden. Inte deras jobb att bygga upp det nedbrnda huset. Virus bruka sabba en hel del.

Du ska inte bli frvnad att det inge gr s bra trots att du fljt alla 3 stegen som DollarMaker skrev.
Det r inte alltid man lyckas f bort allt nr man avinstallerar. Ibland blir det kvar mappar och filer som man mste leta upp och ta bort sjlv innan man lgger in igen.

Har du varit i ljud instllningarna (kontroll panelen) och valt att ljudet ska komma frn ditt ljudkort fr du lr har flera kretsar som kan spela upp ljud?
Citera
2011-03-15, 18:32
Medlem
Hallonjudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du menar en lsning som inte tvingar dig att installera om Windows (samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner som snabb formateras)?

Inte s skumt. Antivirus r som brandmn. De slcker bara elden. Inte deras jobb att bygga upp det nedbrnda huset. Virus bruka sabba en hel del.

Du ska inte bli frvnad att det inge gr s bra trots att du fljt alla 3 stegen som DollarMaker skrev.
Det r inte alltid man lyckas f bort allt nr man avinstallerar. Ibland blir det kvar mappar och filer som man mste leta upp och ta bort sjlv innan man lgger in igen.

Har du varit i ljud instllningarna (kontroll panelen) och valt att ljudet ska komma frn ditt ljudkort fr du lr har flera kretsar som kan spela upp ljud?
Har gjort det sistnmnda redan, s dr verkar inte problemet ligga. Farsan kollade nyss p det, och inte ens han som r datortekniker hittade problemet. Enligt alla felskningsprogram och enligt windows s funkar allt precis som det ska, trots att det inte gr det.

Undviker ju helst att installera om hela windows, d jag gjorde detta rtt nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in