2011-03-14, 14:12
Medlem
Hej,

Nu har jag fått nog av linser i ögonen och alla problem som detta har medfört.

Nu vill jag överväga laserbehandling mot synfel.

Vad ska man tänka på? Finns det att tillgå i Sverige? Är tekniken tillräckligt utvecklad? Finns det några farliga risker? Vad kostar det? Vart gör man det?

Och än mer värdefullt, kom gärna med era personliga erfarenheter av detta.

Tack!
Senast redigerad av ecglsd 2011-03-14 kl. 14:40.
Citera
2011-03-14, 14:16
Medlem
Ja det finns att tillgå i Sverige. Vet att det finns ett företag som heter Memira som gör det. Tror absolut att det är tillräckligt utvecklat, och riskerna känns väldigt minimala. Priset vet jag inte riktigt, kan tänka mig att det varierar. Men säkerligen minst 10,000:- per öga.
Citera
2011-03-14, 14:25
Bannlyst
Min kompis mamma gjorde det, blev mycket bättre!, däremot priset..

Jag skulle säga 15.000kr per öga...
Citera
2011-03-14, 14:31
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Hej,

Vad ska man tänka på? Finns det att tillgå i Sverige? Är tekniken tillräckligt utvecklad? Finns det några farliga risker? Vad kostar det? Vart gör man det?

Tack!

Jag gjorde mitt på Memira förra året och jag måste säga att det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Jag har syn som en hök och absolut noll biverkningar.

Jag kan bara säga gör det så fort du kan.

Jag hade lätt kunnat betala det dubbla med tanke på hur bra resultatet blev
Citera
2011-03-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
http://lmgtfy.com/?q=%C3%96gonlaser

Hej, jag vet vad Google är. Men det är inte ett substitut för ett DISKUSSIONSFORUM.

Tanken här är alltså att diskutera egna erfarenheter och tips på ett sätt som en vanlig reklamförande sida eller informationsportal inte kan. Tacksam för era tips/berättelser.
Citera
2011-03-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Hej,

Tack!

Ganska stor del av dina frågor var det ju rätt enkelt att få svar på utan forum...
Citera
2011-03-14, 14:39
Medlem
MartinStLouiss avatar
En släkting till mig gjorde en operation hos Memira. Han ska dock tillbaka dit nu i vår för att göra en korrigering. Men där kan du nog läsa på lite mer om behandlingen

http://www.memira.se/web/hem.aspx?gclid=CIq408CWzqcCFZIn3wodZGTpEQ
Citera
2011-03-14, 14:39
Medlem
Se det mer som en öppning för diskussion utifrån egna erfarenheter. Plus att bara för att sådana frågor behandlas på ett företags hemsida betyder inte nödvändigtvis att det är bra svar som ges.
Citera
2011-03-14, 14:45
Medlem
Sittkissares avatar
Jag tröttnade också på linser och gick över till glasögon på heltid förutom under fyllan för någon månad sedan. Så jävla skönt det är med glasögon. Så testa att köra med brillor istället? Även om modet nu med fet svart båge är otroligt fult så finns det ju faktist andra modeller att få tag på.

Sen undrar jag lite hur det är med laserbehandling. Försämras synen igen efter ca 10 år? Att man helt enkelt laserbehandlar medans man är ung och reser mycket osv och senare på äldre dar blir man tvungen att gå tillbaka till brillor? Känns lite drygt att kladda med laser i ögonen för 20 000 om man ändå måste gå tillbaka till brillor efter några år.
Citera
2011-03-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Jag tröttnade också på linser och gick över till glasögon på heltid förutom under fyllan för någon månad sedan. Så jävla skönt det är med glasögon. Så testa att köra med brillor istället? Även om modet nu med fet svart båge är otroligt fult så finns det ju faktist andra modeller att få tag på.

Sen undrar jag lite hur det är med laserbehandling. Försämras synen igen efter ca 10 år? Att man helt enkelt laserbehandlar medans man är ung och reser mycket osv och senare på äldre dar blir man tvungen att gå tillbaka till brillor? Känns lite drygt att kladda med laser i ögonen för 20 000 om man ändå måste gå tillbaka till brillor efter några år.

Det synfelet du gör behandling för ska aldrig komma tillbaka. Det som dock kommer, som skulle ha kommit även utan laserbehandling, är ålderssyntheten vid ca 40-45 år.

Jag gjorde LASEK för 10 dagar sen och jag ser väldigt dåligt på långt håll ännu. Så om du kan göra LASIK så kanske det är värt det. Lite mera risk för komplikationer med LASIK men en avsevärd kortare läkningstid.

Det finns en ögonlasertråd här på flashback som är över 70 sidor lång. Där finns det väldigt mycket information om just LASEK och LASIK.
Citera
2011-03-14, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare

Det finns ingen garanti för att närsyntheten inte kommer tillbaka. Jag känner dem som gjort både LASIK och LASEK och som måste börja använda glasögon igen. Inte lika starka som förr, men ändå. Enkelt uttryckt kan man säga att ju mer närsynt man är, så större risk för att det inte blir bestående. Det är också större risk för andra biverkningar om man är mycket närsynt, som dimsyn och torra ögon. En vän till mig har fått mycket torra ögon och ångrar sig.

Olika kliniker är olika seriösa. Vissa tillåter inga fel alls på ögonen för att behandla, andra kör på vem som helst. Många ögonläkare anser att ingen seriös klinik behandlar någon med kraftigare närsynthet än -6 dioptrier. En ögonläkare jag pratat med sa att han inte rekomenderar någon laserbehandlingar. Han hade själv hållit på med sådana.
Citera
2011-03-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kowalzki
Det finns ingen garanti för att närsyntheten inte kommer tillbaka. Jag känner dem som gjort både LASIK och LASEK och som måste börja använda glasögon igen. Inte lika starka som förr, men ändå. Enkelt uttryckt kan man säga att ju mer närsynt man är, så större risk för att det inte blir bestående. Det är också större risk för andra biverkningar om man är mycket närsynt, som dimsyn och torra ögon. En vän till mig har fått mycket torra ögon och ångrar sig.

Olika kliniker är olika seriösa. Vissa tillåter inga fel alls på ögonen för att behandla, andra kör på vem som helst. Många ögonläkare anser att ingen seriös klinik behandlar någon med kraftigare närsynthet än -6 dioptrier. En ögonläkare jag pratat med sa att han inte rekomenderar någon laserbehandlingar. Han hade själv hållit på med sådana.

Hur gamla är dom som varit tvungna att börja använda glasögon igen och hur länge efter operationen var det?

Jag tycker det är bäst att bilda sig en egen uppfattning. Gå på en förundersökning och ställ många frågor.

Vi kan skriva hur mycket som helst om folk som känner folk som fått biverkningar och tvärtom. Har skrivit det förut i den andra tråden men skriver det igen.

Man kan aldrig i förväg veta hur bra ögat läker och om man får några biverkningar. Det är inte förän efteråt som det upptäcks. Vill man inte ta den risken så låter man bli att göra operationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in