Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Jag tröttnade också på linser och gick över till glasögon på heltid förutom under fyllan för någon månad sedan. Så jävla skönt det är med glasögon. Så testa att köra med brillor istället? Även om modet nu med fet svart båge är otroligt fult så finns det ju faktist andra modeller att få tag på.
Sen undrar jag lite hur det är med laserbehandling. Försämras synen igen efter ca 10 år? Att man helt enkelt laserbehandlar medans man är ung och reser mycket osv och senare på äldre dar blir man tvungen att gå tillbaka till brillor? Känns lite drygt att kladda med laser i ögonen för 20 000 om man ändå måste gå tillbaka till brillor efter några år.
Det finns ingen garanti för att närsyntheten inte kommer tillbaka. Jag känner dem som gjort både LASIK och LASEK och som måste börja använda glasögon igen. Inte lika starka som förr, men ändå. Enkelt uttryckt kan man säga att ju mer närsynt man är, så större risk för att det inte blir bestående. Det är också större risk för andra biverkningar om man är mycket närsynt, som dimsyn och torra ögon. En vän till mig har fått mycket torra ögon och ångrar sig.
Olika kliniker är olika seriösa. Vissa tillåter inga fel alls på ögonen för att behandla, andra kör på vem som helst. Många ögonläkare anser att ingen seriös klinik behandlar någon med kraftigare närsynthet än -6 dioptrier. En ögonläkare jag pratat med sa att han inte rekomenderar någon laserbehandlingar. Han hade själv hållit på med sådana.