2011-03-14, 13:56
Medlem
Hej!

Har nyligen skaffat en begagnat bil, En mazda 323 årsmodell 92. Det har dykt upp några frågor sen jag har köpt bilen, eftersom jag själv nyligen tagit körkortet så kan jag inte mycket om bildar därför ställer jag några frågor till er, Det känns som det är något fel med hastighetsmätaren, Ibland känns som att jag kört 60 fast det står 40 på visaren, är det möjligt att den visar fel? iså fall va kan det vara olagligt att köra ? Sen vill jag veta om motortemperaturen, När jag kör ungefär en halvtimme så har motortempraturvisaren vridit sig mer än hälften alltså runt 75 procent, men inget mer Är det normalt? vad kan det ha för konsekvenser om det är något fel? måste jag ha mer vatten i kylaren?

Hjälp snälla!!
Citera
2011-03-14, 13:58
Medlem
infects avatar
Är nog lättare om du frågar någon bekant som kan mycket om bilar som har möjligheten att undersöka den, eller åk till närmaste verkstad.

//infect
Citera
2011-03-14, 14:04
Medlem
unknown325s avatar
Det är omöjligt för oss för att konstatera exakt vad felet är, vi kan ha våra föraningar men jag rekommenderar att du låter din pappa/ någon som har kollen på bilar alternativt lämnar in den till en verkstad och låter den få undersökt. Slipper du huvudbry i slutändan
Citera
2011-03-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam.te
Hej!

Har nyligen skaffat en begagnat bil, En mazda 323 årsmodell 92. Det har dykt upp några frågor sen jag har köpt bilen, eftersom jag själv nyligen tagit körkortet så kan jag inte mycket om bildar därför ställer jag några frågor till er, Det känns som det är något fel med hastighetsmätaren, Ibland känns som att jag kört 60 fast det står 40 på visaren, är det möjligt att den visar fel? iså fall va kan det vara olagligt att köra ? Sen vill jag veta om motortemperaturen, När jag kör ungefär en halvtimme så har motortempraturvisaren vridit sig mer än hälften alltså runt 75 procent, men inget mer Är det normalt? vad kan det ha för konsekvenser om det är något fel? måste jag ha mer vatten i kylaren?

Hjälp snälla!!
Om du har någon som kan låna dig en GPS så kan du testa din hastighetsmätare genom att köra med
den monterad i bilen.Beträffande temperaturen så är det OK,men kolla naturligtvis om det går i vatten!
Citera
2011-03-14, 14:12
Medlem
Normalt sätt/ på flertalet bilmodeller visar hastighetsmätarna någon km/tim mindre än den verkliga farten. Ang temperaturen så är det säkert ingen fara men känner du dig orolig lämna in bilen på verkstad och kolla upp. Farten kan du kolla genom GPS som någon sa och jag tror även det finns möjlighet att hyra en fartkamera av polisen.
Citera
2011-03-14, 14:26
Medlem
PorreHattyrs avatar
Alla bilar i EU vad jag vet visar från 5-10 km/h under den verkliga hastigheten, men knappast 20 så som du upplever det. Kolla hos någon bilskrot efter nytt mätarhus.
Citera
2011-03-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Normalt sätt/ på flertalet bilmodeller visar hastighetsmätarna någon km/tim mindre än den verkliga farten. Ang temperaturen så är det säkert ingen fara men känner du dig orolig lämna in bilen på verkstad och kolla upp. Farten kan du kolla genom GPS som någon sa och jag tror även det finns möjlighet att hyra en fartkamera av polisen.

Trodde att dom visar mer än den verkliga hastigheten?
Tex visarn visar 70 km/h fast i värkligheten så går det ungefär 65km/h..

Så är det iallafall på min bil när jag kollar med gps
Citera
2011-03-14, 15:45
Medlem
efterbliven.svensks avatar
Det brukar oftast vara procentuellt så den visar kanske 10-15km/h för fort i farter runt 200km/h och 3-7km/h för fort i farter runt 30-50km/h

Det som också påverkar är profiler på däck osv
Citera
2011-03-14, 17:28
Medlem
Det varierar från bil till bil, som sagt bilar som jag haft

Mitsubishi Evo 2 = mätaren visade 90km/h Gps visade 96km/h
Mercedes-benz 190 = mätaren visar 90km/h Gps visade 82km/h
Dodge Magnum = mätaren visade 90km/h Gps visade 87km/h
Citera
2011-03-14, 17:37
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Alla bilar i EU vad jag vet visar från 5-10 km/h under den verkliga hastigheten
Det är tvärtom.

Visar den för lite så är det i regel på bilar med fel däckdimension.
Citera
2011-03-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Alla bilar i EU vad jag vet visar från 5-10 km/h under den verkliga hastigheten, men knappast 20 så som du upplever det. Kolla hos någon bilskrot efter nytt mätarhus.

Nu får du dra upp fillingarna och kamma dig....

Det normala är att bilarnas hastighetsmätare visar ÖVER/HÖGRE hastighet än den verkliga, inte under.....

Dr Tinnitus
Citera
2011-03-14, 21:14
Medlem
PorreHattyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det är tvärtom.

Visar den för lite så är det i regel på bilar med fel däckdimension.

Ja visste, skrev fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in