2006-12-18, 11:42
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abunai
Aha. Men den är till en kvinna i övremedelåldern med en passion för artister just som Totta, Pugh och Ola Magnell. ;p

Kan dock hålla med om att en modernversion hade varit klart intressant.

KJa det blir säkert bra, men produktionen andas mycket 80-tal. God jul och lycka till.
Citera
2007-11-12, 18:28
Medlem
Klastrulss avatar
Cornelis igen

20 år sedan mannen dog, och nu kommer ytterligare en "olika artister tolkar Cornelis"-skiva. Fint! Det gör inget alls, tvärtom. Många gånger är Cornelis bäst i andras händer.

Men vad läser jag på dn.se? Norskan Ane Brun ska vara med på skivan med... Märk hur vår skugga. Alltså Bellman, i Vreeswijks tolkning. Alltså en tolkning av en tolkning. Vad fan är det här?

Nån mer som reagerar?

Länken: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=714692

Edit: Jag tar förövrigt tillbaka det jag sade om att Cornelis är bäst i andras händer. Cornelis är bäst i sina egna! En tribute kan ju vara kul ändå.
Citera
2007-11-12, 18:30
Medlem
Emp-snubbes avatar
haha, idioti. Det borde ju vara lite vanskligt att skriva över en låt på en ny artist bara sådär. Cornelis får Bellmans ära.
Citera
2007-11-12, 18:35
Medlem
nat0ns avatar

idioti att påstå att detta är idioti. detta är musik, spelar mindre roll vem som har gjort originalet om man kan njuta av musiken.
musik, är för mig, ingen tävling på det sättet.

ska bli spännande att höra skivan, respekterar cornelis djupt
Citera
2007-11-12, 18:37
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n

idioti att påstå att detta är idioti. detta är musik, spelar mindre roll vem som har gjort originalet om man kan njuta av musiken.
musik, är för mig, ingen tävling på det sättet.

ska bli spännande att höra skivan, respekterar cornelis djupt

Inget ont om vare sig Cornelis eller Bellman men rätt ska självklart vara rätt.
Citera
2007-11-12, 19:22
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
håller fast vid att cornelis är sveriges främste genom tiderna, skulle nog aldrig sänka min standard så lågt att lyssna på drägg "tolka" hans mästerverk.
Citera
2007-11-12, 22:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Mycket märkligt!
Ane gör alltså en cover på en cover som Cornelis spelade in ett flertal gånger. Eftersom Cornelis aldrig hörde originalet så var hans första inspelning en cover på en cover, sen gjorde han en cover på sin egen cover för att sen göra ytterligare en cover som baserades på hans andra cover på covern. Och nu gör Ane en cover på nån utav Cornelis cover.
Konstigt va?
Citera
2007-11-17, 11:41
Medlem
Kingen_kings avatar
Allt har fått sin förklaring. Skivan "Poem, ballader och lite blues - Återbesöket" Är en nyinspelning av Cornelis "Poem, ballader och lite blues", på den skivan ingår "Märk hur vår skugga".

Så det så!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=714692
Citera
2007-12-17, 19:49
Medlem
DenLedes avatar
Vad menar Cornelis med "det gröna ljuset"

Älskar Cornelis!

Undrar en sak bara.
Vad menar han i låten "Balladen om en knarkare" med raden "Jag offrar mina skor för det gröna ljuset..."
Vad är det gröna ljuset för något?
Citera
2007-12-17, 19:56
Medlem
JosefSvejks avatar
Heroin?
Citera
2007-12-17, 20:02
Medlem
Absinthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
Heroin?

Hm. Jag ser inte länken mellan de två...
Citera
2007-12-17, 20:12
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthia
Hm. Jag ser inte länken mellan de två...

Jag vet oerhört lite om narkotika, men det är vad jag har hört av en kille som vet betydligt mer än jag. Kan ju vara så att han hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in