20 år sedan mannen dog, och nu kommer ytterligare en "olika artister tolkar Cornelis"-skiva. Fint! Det gör inget alls, tvärtom. Många gånger är Cornelis bäst i andras händer.
Men vad läser jag på dn.se? Norskan Ane Brun ska vara med på skivan med... Märk hur vår skugga. Alltså Bellman, i Vreeswijks tolkning. Alltså en tolkning av en tolkning. Vad fan är det här?
Exilnorskan Ane Brun tackade ja utan betänketid. Hon omsjunger Vreeswijks version av Bellmans "Märk hur vår skugga - Fredmans epistel nr 81" till ett "superskevt stråkarrangemang".
Ramsby betonar Ane Bruns osvenska bakgrund: hon har ingen relation till episteln, har aldrig ens hört Imperiets tagning.
-Den stora svårigheten med den här låten är att hitta rytmen, skrattar den hitflyttade sångerskan. Norrmän har nog i regel hört Bellman och framför allt Vreeswijk, men har ju inte samma förhållande till dem som ni har i Sverige.
idioti att påstå att detta är idioti. detta är musik, spelar mindre roll vem som har gjort originalet om man kan njuta av musiken.
musik, är för mig, ingen tävling på det sättet.
ska bli spännande att höra skivan, respekterar cornelis djupt
Exilnorskan Ane Brun tackade ja utan betänketid. Hon omsjunger Vreeswijks version av Bellmans "Märk hur vår skugga - Fredmans epistel nr 81" till ett "superskevt stråkarrangemang".
Ramsby betonar Ane Bruns osvenska bakgrund: hon har ingen relation till episteln, har aldrig ens hört Imperiets tagning.
-Den stora svårigheten med den här låten är att hitta rytmen, skrattar den hitflyttade sångerskan. Norrmän har nog i regel hört Bellman och framför allt Vreeswijk, men har ju inte samma förhållande till dem som ni har i Sverige.
idioti att påstå att detta är idioti. detta är musik, spelar mindre roll vem som har gjort originalet om man kan njuta av musiken.
musik, är för mig, ingen tävling på det sättet.
ska bli spännande att höra skivan, respekterar cornelis djupt
Inget ont om vare sig Cornelis eller Bellman men rätt ska självklart vara rätt.
håller fast vid att cornelis är sveriges främste genom tiderna, skulle nog aldrig sänka min standard så lågt att lyssna på drägg "tolka" hans mästerverk.
Mycket märkligt!
Ane gör alltså en cover på en cover som Cornelis spelade in ett flertal gånger. Eftersom Cornelis aldrig hörde originalet så var hans första inspelning en cover på en cover, sen gjorde han en cover på sin egen cover för att sen göra ytterligare en cover som baserades på hans andra cover på covern. Och nu gör Ane en cover på nån utav Cornelis cover.
Konstigt va?
Allt har fått sin förklaring. Skivan "Poem, ballader och lite blues - Återbesöket" Är en nyinspelning av Cornelis "Poem, ballader och lite blues", på den skivan ingår "Märk hur vår skugga".
Undrar en sak bara.
Vad menar han i låten "Balladen om en knarkare" med raden "Jag offrar mina skor för det gröna ljuset..."
Vad är det gröna ljuset för något?