2011-03-14, 11:42
Medlem
Jag läser till arkitekt och skulle vilja täcka ett fönster med is under vinterhalvåret. Eftersom jag är miljöintresserad vill jag helst inte att kyla ner huset mer än nödvändigt och alltså undrar jag om ett islager ökar fönstrets isolering.

Tack för hjälpen!
Citera
2011-03-14, 11:48
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bladspenatable
Jag läser till arkitekt och skulle vilja täcka ett fönster med is under vinterhalvåret. Eftersom jag är miljöintresserad vill jag helst inte att kyla ner huset mer än nödvändigt och alltså undrar jag om ett islager ökar fönstrets isolering.

Tack för hjälpen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Igloo
Citera
2011-03-14, 12:11
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
http://en.wikipedia.org/wiki/Igloo

Ishotellet uppe i Tjottahejti är ju ett annat exempel.

Ot: underbart med en pingvin som avatar i denna tråd
Citera
2011-03-14, 12:46
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Kan prova med sågspån utanpå isen, då kommer inte varmluften från huset åt isen så bra

Eller säckväv, samma princip med att klä sig lager på lager när man fryser
Citera
2011-03-14, 13:58
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Kan prova med sågspån utanpå isen, då kommer inte varmluften från huset åt isen så bra

Blir kanske lite svårt att se ut genom fönstret då? Jag bara antar att TS vill behålla poängen med att ha ett fönster.
Citera
2011-03-14, 14:03
Medlem
Asgarvads avatar
Här har du k-värdet för olika material, alltså hur bra de leder värme.
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/matlab/insulate.html
Citera
2011-03-14, 14:12
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:

Tack för hjälpen!

Förutsatt att fönstren själva inte redan är extremt väl värmeisolerande så kommer du förmodligen behöva ett lager luft mellan isen och fönstret för att isen inte skall smälta av värmen inifrån huset.
Citera
2011-03-14, 22:26
Medlem
Citat:

Som rückblende påpekade så vill jag gärna att fönstret ska fortsätta att ha en viss genomskinlighet. Tanken är att insynen minskas med hjälp av is istället för insynsskydd. Snyggt tänker jag mig

Men ett lager luft mellan fönster och is kanske skulle gå att lösa... Tackar för tipset.
Citera
2011-03-14, 22:33
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Som rückblende påpekade så vill jag gärna att fönstret ska fortsätta att ha en viss genomskinlighet. Tanken är att insynen minskas med hjälp av is istället för insynsskydd. Snyggt tänker jag mig

Men ett lager luft mellan fönster och is kanske skulle gå att lösa... Tackar för tipset.
Vill du inte ha samma insynskydd de övriga tiderna på året då yttertemperaturen är för hög? Eller har du tänkt att bygga ditt hus på typ Antarktis?
Citera
2011-03-14, 23:10
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Blir kanske lite svårt att se ut genom fönstret då? Jag bara antar att TS vill behålla poängen med att ha ett fönster.

Kan man få säg en decimeter is genomskinligt ,inte samma sikt som glas men ändå så att det går att se ut?
Citera
2011-03-14, 23:29
Medlem
http://www.metacafe.com/watch/809620/make_crystal_clear_ice/
Dubbelkokning och filtrering. Det gäller att få bort luften, is kan inte hålla lika mycket luft som kallt vatten verkar det.
Senast redigerad av Oscar111 2011-03-14 kl. 23:31.
Citera
2011-03-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Vill du inte ha samma insynskydd de övriga tiderna på året då yttertemperaturen är för hög? Eller har du tänkt att bygga ditt hus på typ Antarktis?

Nope, i Umeå är tanken och då bara ha ishinnan för på vintern. Isen behöver inte vara helt klar utan helst bucklig och slumpmässig så att man tror sig se vad som händer på insidan men inte ser några detaljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in