• 1
  • 2
2004-09-10, 17:30
Medlem
Köpte en färdiglagad burk av märket "Blue Dragon" som var riktigt illasmakande. Snackade med en thailändska som jag brukar handla mat hos och hon sade att man endast behövde fyra ingredienser.

1. röd curry
2. socker
3. malda jordnötter
4. kokosmjölk

Försökte fixa ihop det genom att mala jordnötterna och fräsa dem ihop med röda curryn och sedan sockra, salta och blanda ihop med kokosmjölk. Det blev knappast något som ens påminde om den jordnötssåsen jag brukar käka hos thailändskan.

I Blue Dragon-såsen fanns det även tomatpuré i ingredienserna och det var väl därför den smakade syrligt och äckligt.

Har köpt 5 kg saftiga kycklingfiléer (Kronfågel) och jasminris. Behöver riktig jordnötssås NU!

Har funderat på att åka och fråga thailändskan om jag kan få köpa en halvliter färdiglagad jordnötsås av henne men det är ju väldigt oförskämt.
Citera
2004-09-10, 18:03
Medlem
LadyTieras avatar
JORDNÖTSSÅS
Passar bra till satayspett av fläskfilé eller kyckling.

--------------------------------------------------------------------------------

2 dl hönsbuljong
0,5 dl hackad gul lök
2 tsk färsk hackad chili
2 krossade vitlöksklyftor
2 dl kokosmjölk
1 tsk röd currypasta
1 dl torrostade jordnötter
1 - 2 msk soja

Blanda alla ingredienserna utom jordnötter och soja i en kastrull och låt koka i 5 minuter. Häll över i en mixer tillsammans med jordnötterna, och mixa till en slät sås. Smaka av med soja.

-----------

hämtat från passagen
Citera
2004-09-10, 18:50
Medlem
Hagriddens avatar
Finhacka 2 1/2 dl (160 g) osaltade rostade jornötter i en matberedare. Ta en gryta och hetta upp olja i den. Stek en hackad lök med medestorvärme tills den är mjuk. Ha i 2 pressade vitlöksklyftor, 2 teskedar riven färsk ingefära, 1/2 tesked chilipulver, 2 teskedar curry och en tesked mald kummin. Stek under omrörning i 2 minuter. Tillsätt 4 dl kokosmjölk, 4 matskedar farinsocker och jordnötterna. Sänk värmen och koka i 5 minuter eller tills såsen tjocknar. Tillsätt 4 teskedar citronsaft. Smaka av med salt eller med mer av ovanstående kryddor.

Vill du ha en tunnare sås kan du köra den i matberedaren i några sekunder.
Citera
2004-09-12, 15:01
Medlem
Tack för tipsen. Anade att det var någon/några ingrediens/er som fattades i mitt eget recept.

Intressant att ena receptetförslaget innehåller 1 dl hackade jordnötter och det andra 2,5.
Citera
2004-09-12, 15:06
Medlem
Tafkafs avatar
Jag brukar använda Jordnötssmör i stället för hela nötter. Är helt ok tycker jag.
Citera
2004-09-16, 17:01
Medlem
Håller med föregående talare, det funkar alldeles utmärkt med jordnötssmör.

Ett enkelt och gott recept (dock utan exakta proportioner tyvärr, smaka av själv) är:
Kokosmjölk, en burk
Grovt jordnötssmör, ett antal matskedar
Fisksås, några stänk
Pressad lime, lite
Sambal, lite.

Detta enkla smakar förvånansvärt likt lunchrestaurangsvarianterna. Svårt att misslyckas med också.
Citera
2004-09-16, 17:17
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Pusher
Kokosmjölk, en burk
Grovt jordnötssmör, ett antal matskedar
Fisksås, några stänk
Pressad lime, lite
Sambal, lite.

Men glöm för all del inte fisksåsen och råsockret!
Citera
2004-09-16, 18:24
Medlem
GreenManalishis avatar
I följande tråd publicerade jag en thailändsk jordnötssås
http://forum.flashback.info/scandina...ordn%F6tss%E5s
Citera
2004-09-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Men glöm för all del inte fisksåsen och råsockret!

Fisksåsen står ju med, palmsocker tycker jag är överflödigt i denna sås eftersom kokosmjölken i sig är tillräckligt söt.
Citera
2004-09-17, 16:40
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Pusher
Fisksåsen står ju med, palmsocker tycker jag är överflödigt i denna sås eftersom kokosmjölken i sig är tillräckligt söt.

Ja det gör det ja, förlåt.
Råsocker sätter smak på det hela. Fast det är ju en smaksak.
Citera
2004-09-17, 16:58
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
Köpte en färdiglagad burk av märket "Blue Dragon" som var riktigt illasmakande. Snackade med en thailändska som jag brukar handla mat hos och hon sade att man endast behövde fyra ingredienser.

1. röd curry
2. socker
3. malda jordnötter
4. kokosmjölk
Okej, så här brukar jag göra en riktigt god jordnötsås! Först mixar jag jordnötter med vatten (!), så att det blir en kräm med lite bitar i. Sedan tar jag kokosmjölk, grön curry, vitlök, buljong, lite socker (frivilligt, jag anser att man kan vara utan det då mjölken är söt i sig) och lemongrass (det sistnämnda är viktigt, det är alltid en given ingrediens i jordnötssås hos thairestauranger) och (sparsamt dock), ingefära. Jag värmer upp smeten i en panna med lite rapsolja, häller sedan på kokosmjölken och kryddorna. Puttra lite och - klart!
Citera
2004-09-17, 18:37
Medlem
TACK! Det här ska jag testa garanterat! Hur bereder man lemongrass? Har aldrig nyttjat det tidigare....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in