2011-03-13, 20:22
Medlem
Hej där!

Nu är det som så att jag nyligen skaffat en mazda 323 modell 92 och efter att jag kört runt med den i 20 minuter så har motortempraturen vridit sig mer än hälften på kontrollpanelen,Eftersom jag inte kan mycket om bilar så ställer jag frågan till er! Vad är normal motortempratur? ska den ens vrida sig när man kör bilen? vad ska man ta till åtgärder ifall om det är något fel med kylaren?

Tackar för svar-!
Citera
2011-03-13, 20:24
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam.te
Hej där!

Nu är det som så att jag nyligen skaffat en mazda 323 modell 92 och efter att jag kört runt med den i 20 minuter så har motortempraturen vridit sig mer än hälften på kontrollpanelen,Eftersom jag inte kan mycket om bilar så ställer jag frågan till er! Vad är normal motortempratur? ska den ens vrida sig när man kör bilen? vad ska man ta till åtgärder ifall om det är något fel med kylaren?

Tackar för svar-!
Vad menar du med "vridit sig"? Tempmätaren ska stå i mitten... detta brukar vara standard. Ofta finns det ett blått och ett rött område och mätarnålen skall ligga mellan dessa - ej över det röda.
Citera
2011-03-13, 20:29
Medlem
Det är helt normalt,på dom allra flesta bilar så ska mätaren ligga på mitten av stapeln.
Skulle den komma in på rött eller i ditt fall vita området högst upp så är det inget bra.
Citera
2011-03-14, 00:41
Medlem
D.K.Ws avatar
Normalt ska det väll vara 90-100 grader inte mer än 100 iallafall.
Om du är orolig kan du ju kolla nivån i expansionskärlet så att nivån ligger just under max med VARM motor. Oftast är det väll termostaten som ger upp
Citera
2011-03-14, 11:59
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag brukar köra 87 graders termostat och elfläkten går igång vid 92. Håller runt 90 grader för det mesta. En varm motor ger renare avgaser och en kall behöver inte lika bra olja.

På BMW hade jag dock 80graders termostat och den kokade så fort man stöd still.
Citera
2011-03-14, 14:38
Medlem
PorreHattyrs avatar
Vet du ens vilket bränsle du ska tanka? Herregud viss teknisk kompetens bör vara krav på att få använda bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in