2011-03-13, 17:59
Bannlyst
Ja, som rubriken säger; varifrån härstammar uttrycker om passande galoscher?

// Roger P.
Citera
2011-03-13, 18:04
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, som rubriken säger; varifrån härstammar uttrycker om passande galoscher?

// Roger P.

Enligt SAOB:

Citat:
a) (vulg.) i uttr. galoscherna passar, det passar; i sht i frågande sats: passar det? är ni nöjd? NORDSTRÖM Landsortsb. 20 (1911).
Citera
2011-03-13, 18:06
Medlem
Har aldrig hört det förut men skulle kunna tänka mig detta scenario:
Mamma + barn är i skoaffären och mamma bestämmer sig för att köpa galosher, barnet blir av förklarliga skäl skit förbannat för h*n vill ju ha ett par feta NIKE.
MEN två dagar senare så spöregnar det ute och nog fan tar ungen på sig galosherna för att skydda sina skor emot vattnet och då passar mamman på att påpeka detta med
"Jasså, nu passar galosherna"

Galosher skyddar väl emot vatten?
Citera
2011-03-13, 18:15
Medlem
skrudiss avatar
Precis, jag har inte hört uttrycket (vad jag vet), men kan tänka mig att ursprunget har med oönskan om att använda galoscher. Det är inte särskilt charmigt att dra på galoscher över sina vanliga skor, men att när det är oväder ute vill man gärna använda dem. Jämförelsevis kan man säga att en person ratar ett givet förslag, för att sedan – lite med svansen mellan benen – be om det vid ett senare tillfälle.
Citera
2011-03-13, 19:39
Bannlyst
Vad? Har ni inte hört galoschuttrycket? Jag fick för mig att det är ett mycket välkänt och klassiskt utrop, fullt i klass med exempelvis "Kyss Karlsson (som kommer från rättegången mot de två italienarna Jaconelli/Valente som påstods ligga bakom apotekarmordet på Hammarby Apoktek 1913 men som frikändes tack vare idogt arbete av häradshövdingen Axel Karlsson).

Men jag antar att den yngre generationen måhända inte svänger sig med uttryck hemmahörande på pilsnerfilmens tid?

// Roger P.
Citera
2011-03-13, 19:48
Medlem
JaneCs avatar
Annars kanske det är så enkelt som att just galoscher är något som man ofta lånade eller blev påtrugad vid behov snarare än att alltid vara förutseende nog att alltid själv ha med.

Därav alla uttryck av typen "Passar galoscherna?", "Om inte galoscherna passar så ..." eller "Jasså, nu passar galoscherna ..." etc.
Citera
2011-03-13, 20:18
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Pelle Holm återger följande rätt lama anekdot till förklaring:

Citat:
Ursprungligen postat av Bevingade ord
efter anekdoten om hur skådespelaren Georg Dahlqvist efter en föreställning i distraktion försökte ta på sig ett par dambottiner men gjordes uppmärksam på misstaget genom en påkläderska, som utbrast: "Så förargligt, herr Dahlqvist, passar inte galoscherna?"
Citera
2011-03-13, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Pelle Holm återger följande rätt lama anekdot till förklaring:
Ja, det var någonting i de trakterna jag var ute och fiskade efter. Den hade jag inte hört tidigare.

// Roger P.
Citera
2011-03-13, 21:52
Medlem
Coffeeaddicteds avatar
Citat:
Vad? Har ni inte hört galoschuttrycket? Jag fick för mig att det är ett mycket välkänt och klassiskt utrop, fullt i klass med exempelvis "Kyss Karlsson (som kommer från rättegången mot de två italienarna Jaconelli/Valente som påstods ligga bakom apotekarmordet på Hammarby Apoktek 1913 men som frikändes tack vare idogt arbete av häradshövdingen Axel Karlsson).

Men jag antar att den yngre generationen måhända inte svänger sig med uttryck hemmahörande på pilsnerfilmens tid?

// Roger P.
Kan det inte vara så att uttrycket är förpassat till skåne?
Jag ( liksom du ? ) Är från skåne, jag är ung och känner till uttrycket.
Citera
2011-03-13, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeaddicted
Tja, jag vet inte. Jag tror dock inte att det är ett skånskt uttryck, jag har hört det i alla möjliga sammanhang både privat och på TV så jag antar helt enkelt att uttrycket var rikstäckande men att det försvann ur den dagliga vokabulären ungefär samtidigt som man slutade använda galoscher och bottiner, gissningsvis nån gång på sextio- eller sjuttiotalet.

// Roger P.
Citera
2011-03-14, 04:27
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Tja, jag vet inte. Jag tror dock inte att det är ett skånskt uttryck, jag har hört det i alla möjliga sammanhang både privat och på TV så jag antar helt enkelt att uttrycket var rikstäckande men att det försvann ur den dagliga vokabulären ungefär samtidigt som man slutade använda galoscher och bottiner, gissningsvis nån gång på sextio- eller sjuttiotalet.

// Roger P.

Det är definitivt inte begränsat till Skåne. Jag har släkt i både södra, mellersta och norra Sverige och har hört det där nämnas i alla möjliga sammanhang.

Att folk aldrig har hört uttrycket förvånar mig lite, men dagens ungdom visste ju inte ens vem Olof Palme var förrän 25-årsgrejen började vevas i media. Bildningen sjunker i det anrika Sverige.

Jag rekommenderar vidare läsning i denna (alltför korta) tråd om gamla uttryck: https://www.flashback.org/t345800
Citera
2011-03-14, 06:16
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeaddicted

Nej.. Jag är från Göteborg och är uppvuxen med uttrycket:
"Passar inte galoscherna så stick".

Användes oftast till någon gnällde och aldrig var nöjd med någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in