2011-03-13, 15:11
Medlem
Jag har hört att om en manick med batteri är ikopplad i väggen samt fulladdad så förstörs batteriet. Jag vet inte om det samma gäller för laptops, men jag brukar ha min laptop urkopplad tills batteriet håller på att dö, då kopplar jag in den. När den är fulladdad på nytt drar jag ut den osv. På så vis är den aldrig fulladdad samtidigt som den är ikopplad.

Vad har det här för påverkan på laptopen?
Senast redigerad av Mandelmusen 2011-03-13 kl. 15:25.
Citera
2011-03-13, 15:13
Medlem
Brutes avatar
Ta ur batteriet då du jobbar med tillgång till elurtag istället.

//Brute
Citera
2011-03-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ta ur batteriet då du jobbar med tillgång till elurtag istället.

//Brute

Brukar du göra så?

Hur skadligt är det för en laptop att alltid vara inkopplad med batteriet i?
Citera
2011-03-13, 15:17
Medlem
Joomlas avatar
De flesta batteridrivna enhet slutar idag ladda när batteriet når 100%. (säger de flesta då jag inte har källa på att ALLA gör det)

Däremot tror jag att den börjar om att ladda när batterinivån sjunkar, vilket betyder att batteriet egentligen inte används, och under en längre tid tappar kapacitet.

Jag vet inte om ovanstående är vad som hänt, men på en kompis Acer-laptop har batteriet dött helt. Den klarar MINDRE än 3-5 minuter utan laddaren inkopplad, och då har den egentligen alltid varit inkopplad sen inköp kring 2007.

Kort sagt: Koppla ur datorn när den är fulladdad. En laddningscykel per månad rekommenderas, där du laddar batteriet HELT och sedan laddar ur det tills det att datorn dör. (gäller för mobiltelefoner, laptops, iPods och andra laddningsbara batterier)

Edit: Man ska nog inte köra utan batteriet. Kommer ihåg manualen från min SE z710i år 2007 där det stod att man inte ska köra telefonen på extern ström utan batteri. Om detta är för att telefonen själv inte klarar det, eller om det är någon specifik fara eller liknande vet jag inte. Det enklaste är ju oavsett att bara koppla ur datorn istället för att koppla batteriet fram och tillbaka.
Senast redigerad av Joomla 2011-03-13 kl. 15:19.
Citera
2011-03-13, 15:19
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Brukar du göra så?

Hur skadligt är det för en laptop att alltid vara inkopplad med batteriet i?

Ja, jag gör så.
Jag vet av erf. att om jag alltid har batteriet i och elkoppling samtidigt, så minskar batteritiden drastiskt då jag väl skall köra utan elkoppling.

Kanske har dagens batterier och datorer utvecklats, men så var det för 3-4 år sedan i alla fall. Så nu klickar jag ur batteriet när jag kör med elkabel.

//Brute
Citera
2011-03-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Man ska nog inte köra utan batteriet. Kommer ihåg manualen från min SE z710i år 2007 där det stod att man inte ska köra telefonen på extern ström utan batteri. Om detta är för att telefonen själv inte klarar det, eller om det är någon specifik fara eller liknande vet jag inte. Det enklaste är ju oavsett att bara koppla ur datorn istället för att koppla batteriet fram och tillbaka.

Hm, du menar att man INTE ska köra utan batteriet..

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag vet av erf. att om jag alltid har batteriet i och elkoppling samtidigt, så minskar batteritiden drastiskt då jag väl skall köra utan elkoppling.

Kanske har dagens batterier och datorer utvecklats, men så var det för 3-4 år sedan i alla fall. Så nu klickar jag ur batteriet när jag kör med elkabel.

Du menar att man SKA köra UTAN batteri..

Nu vet jag varken ut eller in..
Citera
2011-03-13, 15:28
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Hm, du menar att man INTE ska köra utan batteriet..

Du menar att man SKA köra UTAN batteri..

Nu vet jag varken ut eller in..
D
Egentligen spelar det ingen roll. Antingen kabel utan batteri eller batteri utan kabel. Poängen är att batteriet tappar livslängd om du kör kabel OCH batteri under långa tider, under en lång period. (veckor till månader åt gången)
Om du ibland använder kabel och batteri är det väl inte hela världen, det är om man konstant kör "top off" laddning när man kör t.ex 80% -> 100% utan att aldrig ladda ur.

I min mening är det lättaste att bara köra utan kabel när batteriet är fulladdat, för att sedan koppla tillbaka den vid behov. På så sätt laddar man ur batteriet lite extra, och du kör några extra cyklar per månad.
Citera
2011-03-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
D
Egentligen spelar det ingen roll. Antingen kabel utan batteri eller batteri utan kabel. Poängen är att batteriet tappar livslängd om du kör kabel OCH batteri under långa tider, under en lång period. (veckor till månader åt gången)
Om du ibland använder kabel och batteri är det väl inte hela världen, det är om man konstant kör "top off" laddning när man kör t.ex 80% -> 100% utan att aldrig ladda ur.

I min mening är det lättaste att bara köra utan kabel när batteriet är fulladdat, för att sedan koppla tillbaka den vid behov. På så sätt laddar man ur batteriet lite extra, och du kör några extra cyklar per månad.

Du menar alltså att laptopen får vara på och nästan laddas ur, dvs ca 2 timmars arbetstid. Därefter kopplas den in och fortsätter användas till den är fulladdad. Då dras den ut på nytt, osv?
Citera
2011-03-13, 15:56
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Du menar alltså att laptopen får vara på och nästan laddas ur, dvs ca 2 timmars arbetstid. Därefter kopplas den in och fortsätter användas till den är fulladdad. Då dras den ut på nytt, osv?
Du behöver absolut inte göra det varje gång, du kan köra ett tag på kabel och sedan använda batteriet. En laddningscykel per månad är minimum. En gång i veckan är lagom, i min mening.

Värt att tillägga är att jag inte är någon batteriexpert, jag kan litegrann men saker som att en vecka är lagom är bara en egen teori. Det viktigaste är egentligen att batteriet kommer till användning och inte bara ligger på laddning dygnet runt.
Citera
2011-03-13, 16:02
Medlem
Supranoos avatar
Sen mår batteriet bra av att förvaras svalt så i med det i en plastpåse och sen in i kylen med det!
Citera
2011-03-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Sen mår batteriet bra av att förvaras svalt så i med det i en plastpåse och sen in i kylen med det!

Menar du allvar?
Citera
2011-03-13, 17:28
Medlem
Jag brukar inte flytta runt på min laptop så värst mycket så jag har batteriet liggandes vid sidan och kör med enbart sladd. Då spar man ju livslängden på batteriet eftersom man inte laddar det alls.
Som Supranoo säger är det ju bäst att slänga in batteriet i kylen. Det mesta håller längre i längre temperaturer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in