2011-03-13, 12:35
Medlem
ayayeyeys avatar
Har funderat på att börja spara i bluesteps sparkontoplus, någon som har någon erfarenhet med dem, är de att lita på?

Eller finns det några andra banker med lika bra räntor, eller kanske bättre?
Citera
2011-03-13, 13:22
Medlem
Bluestep är väl ok, har haft dom i flera år utan problem. Bäst ränta har dom på 12 mån låsning just nu.

Det finns flera andra nischbanker liknande i samma ränteläge, SevenDay, Svea, Time finans, Hoist spar, Nordax mfl. alla dessa omfattas av insättningsgarantin
Citera
2011-03-13, 17:44
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Bluestep är väl ok, har haft dom i flera år utan problem. Bäst ränta har dom på 12 mån låsning just nu.

Det finns flera andra nischbanker liknande i samma ränteläge, SevenDay, Svea, Time finans, Hoist spar, Nordax mfl. alla dessa omfattas av insättningsgarantin

Ok, får nog bli Bluestep för min del!

Lockades lite av en annan bank med förhållandevis hög ränta, men det framkom då att den banken inte hade insättningsgaranti, verkar ju vara livsfarligt.
Citera
2011-03-13, 19:11
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag har Sparkontoplus 90.
Funkar finfint tycker jag. Dock har jag aldrig tagit ut några pengar, så det kan jag inte uttala mig om.
Citera
2011-03-14, 00:07
Medlem
tänk bara på att ni kan inte få över pengarna till en längre placering från en bunden då det nyöppnade placeringen endast går att överföra kapital till de 28 första dagarna, tyvärr. Har själv blivit snuvad på det 2 gånger av dem så jag väntar på att löptiden ska gå ut på dessa 90 dagar, sen blir det akke för min del
Citera
2011-03-14, 05:51
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
tänk bara på att ni kan inte få över pengarna till en längre placering från en bunden då det nyöppnade placeringen endast går att överföra kapital till de 28 första dagarna, tyvärr. Har själv blivit snuvad på det 2 gånger av dem så jag väntar på att löptiden ska gå ut på dessa 90 dagar, sen blir det akke för min del

Vad menar du, att det inte går att förlänga placeringen, exempelvis, du har låst pengarna i ett år, men vill förlänga till två år till, så att du får en ränta som motsvarar en låsning av pengarna på 3 år?

Som jag förstår det, så öppnar man ett konto, säg 3 månader, när den tiden gått ut, och man vill sätta in pengarna igen, får man göra ett nytt konto.
Citera
2011-03-14, 11:56
Medlem
om jag har pengar på 90-dagars konto och vill placera om dem till t ex 2 år så blir det problem.
Första steget är att öppna ett 2-årskonto och sedan lägga in en kontoöverföring dit från 90-dagars kontot. men guess what, 2-årskontot är bara öppet för insättning 28 dagar efter öppnandet och pengarna på 90-dagarskontot flyttas först efter 90 dagar. Resultat: 2-årskontot blir tomt och låst i 2 år utan möjlighet att öppna nytt eller ta bort det.
Citera
2011-03-14, 13:04
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
om jag har pengar på 90-dagars konto och vill placera om dem till t ex 2 år så blir det problem.
Första steget är att öppna ett 2-årskonto och sedan lägga in en kontoöverföring dit från 90-dagars kontot. men guess what, 2-årskontot är bara öppet för insättning 28 dagar efter öppnandet och pengarna på 90-dagarskontot flyttas först efter 90 dagar. Resultat: 2-årskontot blir tomt och låst i 2 år utan möjlighet att öppna nytt eller ta bort det.

Ja, det tycker jag låter ganska logiskt. Om man bestämt sig för att låsa pengarna i 90 dagar, då får man ju stå sitt kast och vänta dessa 90 dagar för att få ut pengarna.

edit: nu såg jag vad du syftade på, men likafullt, räkna inte med att kunna flytta över pengarna till ett nytt konto innan tiden på den gamla låsningen gått ut. Hajjar vad du menar, men tycker fortfarande inte det är helt ologiskt att man inte kan ta ut pengarna förren låsningstiden gått ut.
Senast redigerad av ayayeyey 2011-03-14 kl. 13:06.
Citera
2011-03-14, 13:06
Medlem
Citat:

Du för alltid över till ditt transaktionskonto (sparkontoplus utan bindning).
Så här ser det ut:
Mars-2011 initerar ett uttag från Sparkonto 90 till Sparkontoplus
Juni-2011 pengarna finns på ditt Sparkontoplus
Juni-2011 Du öppnar ett 2-årskonto och för över pengarna från Sparkontoplus
Juni-2013 Ditt 2årskonto är slut och pengarna överförs till ditt Sparkontoplus.
Citera
2011-03-14, 16:19
Medlem
jo men på akke kan man alltid uppgradera till ett konto med längre bindningstid från alla konton med kortare bindningstid.
Citera
2011-03-14, 16:45
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
jo men på akke kan man alltid uppgradera till ett konto med längre bindningstid från alla konton med kortare bindningstid.

Lite konstigt tycker jag.. Dom själva borde ju vara intresserade av att folk binder på så lång tid som möjligt..
Men 2 år tycker jag är för lång tid att låsa sina pengar på.. Iaf när det gäller sparkonto..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in