2011-03-13, 03:07
Medlem
Ja, alltså, vilken är den som gör magen mer orolig eller producerar ofantliga mängder av gaser?

Ska inte direkt säga att min mage är känslig för någonting speciellt, men innan idag käkade jag en pizza med tacokryddmix samt tzatzikisås och jävlar vad den satte fart på magen. Förutom det att jag sitter och fjärtar nu lite titt som tätt så undrar jag hur jag kan få det att sluta och att eventuellt förebygga något liknande nästa gång?

Finns det även mat som man kan tillaga som har en direkt motsatt effekt och som gör magen lugnare än vad den är just nu?
Citera
2011-03-13, 10:18
Moderator
rotadents avatar
Min mage blir i alla fall kass av fet mat. Märker en tydlig skillnad på om jag har klämt i mig något fett och salt jämfört med något magrare och nyttigare. Annars finns det en del att läsa på nätet också:
http://www.prolina.se/radgivande-art...gaser-i-magen/
Citera
2011-03-13, 11:52
Medlem
rayraviolis avatar
Helgens empiriska studier säger att öl ger upphov till betydande väderspänningar.
Citera
2011-03-13, 14:26
Medlem
christerys avatar
Ofärdig hembryggd öl är en höjdare, surströmmingsskivan med jäst fisk och rå lök är också en höjdare dan efter.

Kan inte riktigt skilja dessa åt då det senare brukar leda till att man tullar på den första.
Citera
2011-03-16, 01:34
Bannlyst
plommon blir man skitnödig av, ärtsoppa, ägg och bruna bönor brukar skapa lite gaser i magen :P

drick mjölk till allt du äter se lär lugna magen och är både godaste och nyttigaste tillvalet till mat
Citera
2011-03-16, 09:01
Medlem
Maledictuss avatar
Kombinationen av tacos, lök och mycket öl gör iaf min mage en smula ostabil. Till sambons stora glädje...
Citera
2011-03-16, 12:27
Medlem
Queen-Obscences avatar
Proviva och Activia är superbra för oroliga magar
Har visserligen problem med en mage som knappt är igång alls men nämda produkter brukar skapa någon form av balans ialla fall.
Citera
2011-03-17, 21:41
Medlem
xply1s avatar
Ärtsoppa, bruna bönor, bönsallad och liknande rätter brukar ge upphov till gasbildning.
Yoghurt kan lindra besvären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in