2011-03-13, 02:56
Medlem
Går det att som studerande ta lån utan att ha någon inkomst? Om det går måste man uppfylla vissa krav?
Citera
2011-03-13, 03:09
Medlem
JesperLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin123
Går det att som studerande ta lån utan att ha någon inkomst? Om det går måste man uppfylla vissa krav?

Jo en del banker erbjuder såkallade studentlån.

Kolla med freedomfinance.
Citera
2011-03-13, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL
Jo en del banker erbjuder såkallade studentlån.

Kolla med freedomfinance.

Det som jag hitta där behövde ma ha 100 000 kr/ år i inkomst (kan ha kollat fel).

Vad går de efter när de bestämmer om man får lån eller ej? Kan de kolla annat än betalningsanmärkningar? Har man ingen så får man lånet?
Citera
2011-03-13, 10:15
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin123
Det som jag hitta där behövde ma ha 100 000 kr/ år i inkomst (kan ha kollat fel).

Vad går de efter när de bestämmer om man får lån eller ej? Kan de kolla annat än betalningsanmärkningar? Har man ingen så får man lånet?

De kan kolla uppgifter gällande din inkomst från Skatteverket, sedan om det gäller ett större lån (bostadslån i mitt fall) så kan du behöva lämna in arbetsgivarintyg och liknande för att bevisa att du tjänar den summan du påstår.
Citera
2011-03-13, 10:18
Medlem
Censor Scipios avatar
Det går nog, men du måste förmodligen kunna styrka någon form av inkomst i dagsläget - typ lönespecifikationer eller besked från CSN. Har för mig att man åtminstone kan ta "smålån" från bankerna då till olika saker, typ "billån" eller liknande. Kan dock inte svära på att bankerna accepterar CSN-pengar, eftersom de ju är en lånebaserad inkomst.
Citera
2011-03-13, 11:02
Medlem
Jag lyckades få ett lånelöfte på mellan 500-1000tk för ett bostadsköp under tiden jag var student och inte hade några andra inkomster än studiemedlet.

Nu hade jag redan en lägenhet värd runt 400 000 utan lån på så det var förmodligen därför.

Meningen var att köpa den nya lägenheten och sedan renovera den under några månader samtidigt som jag bodde kvar i den gamla och sen sälja den gamla och föra över pengarna till banken.
Citera
2011-03-13, 21:05
Medlem
Problemet är ju att inkomster utöver studiebidrag är 0 och extra jobb är omöjligt att hitta utan kontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in