2011-03-12, 18:08
Bannlyst
Hejsan,

Har nyligen köpt mig en ny laptop. En ASUS N53J, och är hittills mycket nöjd med den. Det enda problemet jag har stött på är att jag inte får multimediatangenterna att funka!

Tangenterna jag är ute efter är framförallt volymknapparna, men även paus och play naturligtvis.
Det finns något som heter Express Gate som jag inte heller riktigt förstår mig på dess funktion?

Angående tangenterna så är jag väl medveten om att man ska hålla inne "fn" knappen och sen trycka på de olika alternativa tangenterna, men detta fungerar tyvärr inte. Kan det finnas någon slags spärr som jag måste låsa upp för att få det att fungera?

Det är liknande denna dator, dock med en hel del hårdvaruförändringar så som i7 processor istället;
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=EAixEcDXUHX7pClB

Manualen finns även att ladda hem där, så om någon har lust att kika på den och se om jag har missat något uppenbart så uppskattar jag det!

Tackar på förhand!
Citera
2011-03-12, 19:18
Medlem
tigerrakets avatar
Express gate är ett litet operativsystem så att säga. Du kan komma åt internet Mozilla då, Skype, email m,m utan att behöva vänta på att Windows startar upp. Expressgate är betydligt snabbare än Windows i uppstart. Lite som ett nödsituationsprogram. Behöver du prata med någon snabbt kan du göra det på 6 sekunder
Citera
2011-03-12, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Express gate är ett litet operativsystem så att säga. Du kan komma åt internet Mozilla då, Skype, email m,m utan att behöva vänta på att Windows startar upp. Expressgate är betydligt snabbare än Windows i uppstart. Lite som ett nödsituationsprogram. Behöver du prata med någon snabbt kan du göra det på 6 sekunder

Okej, känns ju ganska onödigt men då vet jag det! Har du någon aning om varför de andra multimediafuntioner inte fungerar?
Citera
2011-03-13, 11:16
Bannlyst
Någon som har en aning?
Citera
2011-03-13, 11:39
Medlem
Har du windows 7 kan du skriva tjänster eller services i sökrutan på start.
Kolla så Human interface device HID är aktiverat.

Du kan också skriva msconfig och kolla tjänster där.
Testa installera drivrutiner för ditt tangentbord också.
Citera
2011-03-14, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madsession
Har du windows 7 kan du skriva tjänster eller services i sökrutan på start.
Kolla så Human interface device HID är aktiverat.

Du kan också skriva msconfig och kolla tjänster där.
Testa installera drivrutiner för ditt tangentbord också.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle lösa mina problem? Då jag vill använda mina snabbtangenter så är ju inte det ett alternativ?
Citera
2011-03-14, 11:58
Medlem
Jadu, eftersom tangentbord är ett HID så kan det ju vara bra om HID är aktiverat för att allt skall funka som det skall.

Hade nyligen det problemet själv att multimedia inte funkade och då var det HID som inte var aktiverat.

Edit: Eller såg nu att det var en laptop. Testa med det ändå.
Senast redigerad av madsession 2011-03-14 kl. 12:00.
Citera
2011-03-15, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madsession
Jadu, eftersom tangentbord är ett HID så kan det ju vara bra om HID är aktiverat för att allt skall funka som det skall.

Hade nyligen det problemet själv att multimedia inte funkade och då var det HID som inte var aktiverat.

Edit: Eller såg nu att det var en laptop. Testa med det ändå.

Ska kolla om det är aktiverat när jag har möjlighet! Återkommer
Citera
2011-03-21, 17:25
Bannlyst
Har nu provat och det är aktiverat! Några andra tips? Det kan inte bara finnas någon enkel låsfunktion som jag har kommit åt?
Citera
2011-03-24, 15:37
Bannlyst
Någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här