2011-03-12, 16:12
Medlem
MarkusMedMs avatar
Hej, mitt gamla nätagg small till och gick sönder. Men jag fick ett nytt på garantin: http://mrpc.se/inter-tech-energon-650w-p-913.html
Jag ville dock inte betala 500kr för att de skulle sätta in det eftersom jag vet hur snabbt det går.
Men tyvärr kunde ingen av de jag känner som bygger datorer osv. hjälpa mig idag och jag vill kunna använda min dator nu.
Jag har sökt runt lite och jag har fått intrycket av att det i stort sett inte går att installera ett nätaggregat fel.

Jag har ett antec 900 chassi: http://www.digitgeek.com/wp-content/uploads/2008/02/antec900.jpg
Nätaggregatet ska alltså sitta på botten. Min första fråga är, ska nätagget sitta med fläkten ner mot chassibotten eller uppåt?(Det gamla satt med fläkten mot chassibotten).
Vad jag har förstått så är det bara att plugga i de kontakter som passar.
Går det att ha sönder något genom att sätta i någon kontakt fel?
Lite tips och åsikter skulle uppskattas!
Citera
2011-03-12, 16:16
Medlem
bert-unos avatar
Datorn sprängs och skapar en tryckvåg med en radie på 12km om du försöker sätta i en kontakt i fel uttag!

Nä men så länge du inte tar i allt vad du pallar för att få i en kontakt i något uttag eller knäcker något så ska det inte kunna ske någon skada, tänk dock på att undvika att du är statiskt elektrisk när du grejar inne i datorn!
Citera
2011-03-12, 16:17
Medlem
Är det hål på botten så kan du ha den neråt, annars så ska du ha den uppåt. Inte bra att ha den uppåt heller, men bättre än att luften inte går någonstans.

Du sätter i nätagget, kopplar i 24-pinskabeln i moderkortet, 4/6-pinnars jämte Processorn (vet inte riktigt vilken det är, tror det är 4-pins), hårddisken har en egen slags kontakt om det inte är en gammal hårddisk, sen kör du in den i DVD/CD-läsaren som oftast kör på samma som hårddisken.

Ibland krävs det till grafikkortet om du inte har något bugdetgrafikkort.

Fråga på om du har problem
Citera
2011-03-12, 16:18
Medlem
GuldhedenMatss avatar
Fläkten ner och pressa i alla kontakter som passar som du hittar, ju mer ström desto bättre!!! glöm inte att skruva fast skiten också! håll gärna överblivna sladdar i en klump(kanske med snöre eller rem) samt se till så inga sladdar kontakter kan komma åt div fläktar!
Citera
2011-03-12, 16:20
Medlem
billybombs avatar
På baksidan av nätagget (den sidan som man ser från bakom chassit) ser du hålen för skruvarna som håller fast nätagget. Dom är standard för alla nätagg och går bara att skruva fast på ett sätt. Så det är bara att prova.

För att veta vilka kablar som ska sitta: två skall sitta i moderkortet, CD/DVD/BluRay-spelare ska ha en var, hårddiskar ska ha en var, diskettstation (om du nu har en...) ska ha, extrafläktar om du har några skall ha och evetuellt andra apparater du kanske har extra (fläktkontroller eller andra grejer i frontpanelen).
Citera
2011-03-12, 16:25
Medlem
blåser fläkten in luft för att kyla eller blåser den ut luft för att så bort varmluften? Fläkten ska vara så lite täckt som möjligt. Dock kanske den bara passar på ett sätt.

Ang kablarna så är det bara sätta i dem där det passar och du ser ju hur den tidigare fläkten såg ut.
Citera
2011-03-12, 16:27
Bannlyst
Fläkten ska sitta utåt
Nätaggs fläktar ska alltid blåsa ut luft från chassit, så fläkten ska vara mot hålet.
*Om du har fläktuttag neråt (Din gamla satt ju neråt) så kan den nog även sitta så.
Citera
2011-03-12, 17:21
Medlem
Fossmos avatar
Öh fläkten upp, gallret med på/av knappen ut.?
Fläkten på toppen är ju den som suger in kylluft i agget, om den sitter nedåt och du inte har ett galler som låter luft komma underifrån så är det inte konstigt att ditt förra small...
Sen är det ju bara att kolla noga hur sladdarna satt innan/se till att allt har ström. Ganska basic.
Citera
2011-03-12, 17:34
Medlem
MarkusMedMs avatar
Haha... Okej, titta på den här bilden: http://data.fuskbugg.se/skalman02/nataggblaa.JPG

1. De där små kuddarna ska tydligen skapa nog utrymme för nätaggsfläkten att suga in luft från?
2. Så såg det ut innan jag pillat något.
3. Kopplat in moderkortet, grafikkortet och vad jag tror är sladdarna till de 4 chassifläktarna.
Som ni ser på bild 2 hängde det massa 4-pins kontakter med endast 2 små kablar. Jag tog även bort någon sorts adapter som satt på graffikkortet. Det satt en 6-pin i kortet som delades på två 4-pin. Från nätagget gick det en 6-pin som det stod PCI-E på så jag tog bort adaptern och satte den i gfxkortet.
4.
5. Det är kablarna jag har kvar. Den 8-pins kontakten gick visst att dela på och jag satten den i 4-pin kontakten som sticker fram bakom moderkortet på bild 4.
Detta är då kablarna jag har kvar. Två 4-pin och vad jag har hört ska vara någon "floppy" kontakt till vänster och två kontakter jag antar ska sitta i dvd:n och hdd:n till höger.
Problemet är ju att kontakten når inte från hdd:n på botten i chassit till dvd:n högst upp?
6. Som ni ser sitter det tydligen ingen fläkt på baksidan av nätagget utan bara på botten. Fick väl någon billig skit men jag hoppas det ska fungera i alla fall.

Jag förstår att jag säker får allt att verka jävligt krångligt men jag har aldrig bytt eller satt dit något i en dator någonsin och vill göra allt rätt så att om det strular kan de inte skylla på mig.
Citera
2011-03-12, 17:52
Medlem
Paranormalens avatar
Du måste vänd på agget - du kan inte ha fläkten nedåt.
Var det andra agget monterat på det viset så är det inte konstigt att det gick sönder.
Citera
2011-03-12, 17:55
Medlem
MarkusMedMs avatar
Okej ja jag tänkte också på det när jag kollade på någon video och såg att det chassit hade en upphöjd grill för att fläkten skulle kunna suga in luft.
Enda frågan som kvarstår för mig då är hur jag ska kunna ansluta både hårddisken och dvd:n?
Kabeln är ju inte tillräckligt lång för att nå båda?
Citera
2011-03-12, 18:00
Medlem
Paranormalens avatar
dvd:n kan du ju sänka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto