2011-05-15, 07:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Sorken80 skrev
Som sagt, det nämndes för 2 månader sedan i den här tråden. men sedan dess har den mesta av tiden gått åt till att slå ner foliehattsinlägg från folk som citerar Arnie, Greenpeace, eller Tyler Durden, och som vägrar inse att de inte är kunniga nog för att göra en objektiv bedömning av den data som finns och de argument som förs.

Alltså, du får gärna kalla mig för foliehatt. Och jag är inte ens en bråkdel så kunnig som du. Men du måste väl också tycka att läget är mycket allvarligt? Nu har det gått 2 månader och 4 dagar sedan tsunamin. Vad har egentligen hänt under den tiden? TEPCO har sprutat mängder av vatten och man har lyckats ta sig in i reaktor 1 för att inspektera skadorna.

NHK skriver nu:

Det finns mängder av högradioaktivt vatten i nedre regionerna av reaktor 1:
Citat:
On Friday, Tokyo Electric Power Company workers found that the water in the basement is 4.2 meters deep.

The company intends to measure radiation levels of the water as it tries to find ways to deal with the leakage.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/14_23.html

Radioaktivt vatten läcker ut i havet från reaktor 3:
Citat:
On Wednesday of this week, the utility found that highly radioactive water was continuing to flow into the ocean from a pit located near the water intake of the Number 3 reactor.

On Friday, TEPCO detected 6,200 times the legal limit of cesium-134.

The company says it will continue to monitor radioactivity levels near the plant.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_01.html

Hög radioaktiv strålning på insidan av reaktor 1:
Citat:
Around this area, extreme high levels of radioactivity have been observed -- up to 2,000 milisieverts per hour, thus workers can only stay in the vicinity for around 8 minutes.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_03.html

Det kommer att ta flera år innan man kan avlägsna det radioaktiva bränslet från reaktor 1:
Citat:
The Tokyo Electric Power Company announced on Saturday, that most of the fuel rods in the Number 1 reactor have melted and fallen to the bottom of the reactor where they are submerged in water.

The company plans to study measures taken at the 1979 Three Mile Island accident in the US, where a meltdown of nuclear fuel rods also occurred.

There it took almost 10 years to remove melted fuel at the bottom of the reactor, which resembled hardened lava.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_05.html

TEPCO vet inte ens riktigt hur det ser ut i reaktor 2, 3 och 4 ännu. Det hela är totalt absurt.
Citera
2011-05-15, 07:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Nu börjar man också att evakuera folk utanför 20 km skyddszonen:

NHK skriver: Evacuation begins in Fukushima
Citat:
Evacuation of some people who live outside the 20 kilometer radius from the troubled Fukushima Daiichi nuclear power plant has begun.

Families with babies and children up to kindergarten age and pregnant women are the first of the 7,700 residents of two towns to evacuate.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/15_10.html
Citera
2011-05-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Istället för att komma med löjliga påhopp, så skulle du kanske kunna fundera på att svara på frågan?

Titta själv på graferna, och kommentera. Jag kan inte se annat än att de allra flesta (alla?) är betydligt lägre än de var i början av april. Samt att det går lite upp och ner. Senaste dagarna har det funnits en liten "kulle" upp igen, vilket det har gjort då och då under hela april. Men den sammanlagda trenden är definitivt nedåtgående.

Tillståndet i denna tråd är sådant att om man hävdar sådan basal vetenskaplig fakta, så får man som svar att man är en invers på Peter i Peter och vargen.

Vad som är illavarslande är att denna katastrof fortsätter utan kontroll och att Tepco inte verkar ha en aning om vad eller hur de ska göra. De öppnar lite dörrar inne i de ruiner som en gång var ett kärnkraftverk - oj hoppsan här var det visst en väldigt hög nivå av joniserande strålning - bäst vi går ut igen.

Tepco pumpar in tonvis med vatten för att kyla "något" som blivit för varmt. Vad det där "något" är verkar vara svårt att begripa, är det en reaktorinneslutning med en liten och självklart ofarlig spricka, eller är det en fullständig härdsmälta där delar av eller hela härden ligger helt blottlagd.

Något säger mig att det som hände i Tjenobyl kommer vara obetydligt i jämförelse med det som nu händer i Fukushima. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
Citera
2011-05-15, 11:10
Medlem
Något som slår mig när jag tittar på filmerna från Fukushima är hur undermålig skyddsutrustningen för arbetarna verkar vara. Finns det verkligen ingen bättre utrustning? Det ser ut som att de jobbar i någon typ av tygoverall och plaskar runt i radioaktivt vatten med gummistövlar. Jag förstår att det är svårt att stoppa gammastrålning med hjälp av bättre skyddsutrustning, men alfa- och betapartiklar borde ju stoppas betydligt effektivare med hjälp av av en skyddsdräkt gjord av någon typ av metallfolie?
Citera
2011-05-15, 12:28
Medlem
Inte helt oväntat visar det sig nu att Fukushimas kärnkraftverk antagligen skadats avsevärt av jordbävningen redan innan Tsunamin träffade verken. Sorry för kärnkraftskramarna som nu inte längre kan fortsätta säga att Fukushima klarade den kraftiga jordbävningen.

"Key nuclear facilities may have been damaged before tsunami
TOKYO, May 15, Kyodo

Data taken at the Fukushima Daiichi nuclear power plant on the night of March 11 showing a high level of radiation at a reactor building suggest the possibility that key facilities there may have been damaged by the quake itself that day rather than tsunami-caused power loss that failed the reactor's cooling function, a utility source said Saturday.

The revelation may call for a review of preparedness against quakes at various nuclear power stations in Japan as they have primarily focused on securing auxiliary power supplies and embankment enhancement against tsunami after the Fukushima plant crisis, assuming that reactor facilities at the plant were unscathed by trembling.

On March 11, the power plant was shut down automatically just past 2:46 p.m. following the magnitude-9 quake. Within an hour, it was hit by at least two rounds of tsunami waves. The external power supply was then shut down, disabling the emergency core cooling system from injecting water at 4:36 p.m."
http://english.kyodonews.jp/news/2011/05/91126.html
Citera
2011-05-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte helt oväntat visar det sig nu att Fukushimas kärnkraftverk antagligen skadats avsevärt av jordbävningen redan innan Tsunamin träffade verken. Sorry för kärnkraftskramarna som nu inte längre kan fortsätta säga att Fukushima klarade den kraftiga jordbävningen.

Jo det var helt oväntat för min del i alla fall. Intressanta nyheter. Jag säger istället sorry till de som måste lämna hus och hem för att inte bli skadade av strålning från kärnkraftsolyckan.

Jag gillar inte de nedsättande epiteten kärnkraftskramare eller kolkraftskramare. Jag är av den uppfattningen att om världen inte hade haft tillgång till billig el som producerats i kärnkraftverk så hade utvecklingen i världsekonomin hämmats och vår levnadsstandard kraftigt försämrats. Jag är för en hög levnadsstandard och kärnkraft. Men samtidigt börjar man ju inse de enorma konsekvenser en kärnkraftsolycka för med sig - och då särskilt den i Fukushima som pågått i över 2 månader.
Citera
2011-05-15, 14:17
Medlem
Citat:

"Key nuclear facilities may have been damaged before tsunami
TOKYO, May 15, Kyodo

Data taken at the Fukushima Daiichi nuclear power plant on the night of March 11 showing a high level of radiation at a reactor building suggest the possibility that key facilities there may have been damaged by the quake itself that day rather than tsunami-caused power loss that failed the reactor's cooling function, a utility source said Saturday.

The revelation may call for a review of preparedness against quakes at various nuclear power stations in Japan as they have primarily focused on securing auxiliary power supplies and embankment enhancement against tsunami after the Fukushima plant crisis, assuming that reactor facilities at the plant were unscathed by trembling.

On March 11, the power plant was shut down automatically just past 2:46 p.m. following the magnitude-9 quake. Within an hour, it was hit by at least two rounds of tsunami waves. The external power supply was then shut down, disabling the emergency core cooling system from injecting water at 4:36 p.m."
http://english.kyodonews.jp/news/2011/05/91126.html

Så du menar att eftersom det kan ha varit värre innebär att man inte kan hävda att Fukushima klara jorbävningen?

Och om saker imorgon kommer upp som KAN tyda på att olyckan kan ha varit mindre allvarlig än man trott innan? ¨Sorry, nu kan man inte längre fortsätta säga att Fukushima inte klarade den kraftiga jordbävningen.¨

Ironiskt hur du klagar på att andra är trångsynta när du själv vrider om att olyckan kan ha varit värre till ett bevis för att Fukushima inte klara jordbävningen.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-05-15 kl. 14:19.
Citera
2011-05-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O'bama
Vad som är illavarslande är att denna katastrof fortsätter utan kontroll och att Tepco inte verkar ha en aning om vad eller hur de ska göra. De öppnar lite dörrar inne i de ruiner som en gång var ett kärnkraftverk - oj hoppsan här var det visst en väldigt hög nivå av joniserande strålning - bäst vi går ut igen.

Tepco pumpar in tonvis med vatten för att kyla "något" som blivit för varmt. Vad det där "något" är verkar vara svårt att begripa, är det en reaktorinneslutning med en liten och självklart ofarlig spricka, eller är det en fullständig härdsmälta där delar av eller hela härden ligger helt blottlagd.

Något säger mig att det som hände i Tjenobyl kommer vara obetydligt i jämförelse med det som nu händer i Fukushima. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
Du menar att man bör vet hur man ska hantera en sånhär olycka? Betvivlar att du har en så stor insikt att du kan göra en bedömning om hur bra Tepco har kontroll över läget.

IAEA har rankat olyckan lägre än Tjernobyl iallafall.
Citera
2011-05-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Så du menar att eftersom det kan ha varit värre innebär att man inte kan hävda att Fukushima klara jorbävningen?
Nej jag menar att de kärnkraftsentusiaster som hela tiden har sagt att man inte ska dra slutsatser förrän olyckan sammanfattats men ändå själva envisats med att gång på gång påstå att Fukushima klarade den kraftiga jordbävningen, men inte Tsunamin borde inse sin dubbelmoral.
Citera
2011-05-15, 14:36
Medlem
Citat:
Nej jag menar att de kärnkraftsentusiaster som hela tiden har sagt att man inte ska dra slutsatser förrän olyckan sammanfattats men ändå själva envisats med att gång på gång påstå att Fukushima klarade den kraftiga jordbävningen, men inte Tsunamin borde inse sin dubbelmoral.
Du har ju inga bevis för att Fukushima inte klara jordbävningen. Istället lägger du fram indicier och säger att det räcker för att visa att dom har fel. Är ju i grund och botten samma sak från ditt håll.
Citera
2011-05-15, 14:50
Medlem
Citat:
Du menar att man bör vet hur man ska hantera en sånhär olycka? Betvivlar att du har en så stor insikt att du kan göra en bedömning om hur bra Tepco har kontroll över läget.

IAEA har rankat olyckan lägre än Tjernobyl iallafall.

Ja. Vet man inte det så ska man inte driva ett kärnkraftverk.

Jag har antagligen lika stor insikt som du i denna allvarliga kärnkraftsolycka - nästan inget alls.

Vad anser du? Verkar det som att Tepco har kontroll på läget? Min uppfattning är att Tepco helt saknar en plan för hur de ska agera - och det är inte så konstigt eftersom de inte ens känner till omfattningen.
Citera
2011-05-15, 14:52
Medlem
Citat:
Du har ju inga bevis för att Fukushima inte klara jordbävningen. Istället lägger du fram indicier och säger att det räcker för att visa att dom har fel. Är ju i grund och botten samma sak från ditt håll.

Det kan ju du tycka men väldigt mycket av det som har "läckts" om Fukushima har ju visat sig vara korrekt och kan du inte hålla med om att väldigt många kärnkraftsentusiaster har påstått att kärnkraft är säkert för att Fukushima ändå klarade jordbävningen? Nu faller tydligen även det resonemanget platt som de/ni klamrat er fast vid..

"Data taken at the Fukushima Daiichi nuclear power plant on the night of March 11 showing a high level of radiation at a reactor building suggest the possibility that key facilities there may have been damaged by the quake itself that day rather than tsunami-caused power loss that failed the reactor's cooling function, a utility source said Saturday"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in