2011-04-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har du sett videon där han bl.a. kommenterar Arevas beskrivning av olyckan?

Varför skulle Gundersens kommentar till det du kallar Arevas beskrivning av olyckan kunna ha något som helst intresse? Areva hade väl inget folk där? Ett försök till ytlig beskrivning av något som hänt någon annanstans och som nu är historia. Intressant?
Citera
2011-04-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har det verkligen blivit seriöst dokumenterat att bränslestavsrester kastats omkring och hamnat utanför reaktorbyggnaden?

Naturligtvis inte. Nu har jag läst smörjan i den amerikanska tidningen.
http://www.nytimes.com/2011/04/09/world/asia/09japan.html?_r=1
Senast redigerad av alpi 2011-04-08 kl. 14:44.
Citera
2011-04-08, 14:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
alpi skrev
Vad har vatten med saken att göra?

Utan vatten ingen kylning av reaktor 1, 2 och 3.
Citera
2011-04-08, 14:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Varför skulle Gundersens kommentar till det du kallar Arevas beskrivning av olyckan kunna ha något som helst intresse? Areva hade väl inget folk där? Ett försök till ytlig beskrivning av något som hänt någon annanstans och som nu är historia. Intressant?

Jo, det finns mycket som tyder på att de har personal eller har haft personal på plats. Eller åtminstone haft mycket nära kontakter med dem som vet olyckans omfattning. Sök...
Citera
2011-04-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Utan vatten ingen kylning av reaktor 1, 2 och 3.

Tänk vad man kan veta. Men det var väl du som inte visste vad en polymer var för någonting? Det här är meningslöst ...
Citera
2011-04-08, 15:04
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Men jag är en sån där ettrig jävel som vill veta i alla fall. Är det någon som vet hur mycket vatten man nu totalt dumpat (eller frigjort är väl en bättre översättning) och hur mycket totalt radioaktiv material man medvetet berikat havet med?

11.000 ton har TEPCO medvetet dumpat. Hur hög halt av radioaktivitet det vattnet har haft vet väl egentligen ingen, jag antar att ingen har varit där och kontrollerat. Enligt TEPKO själva skulle vattnet från början innehålla radioaktivitet ungefär 100 gånger dom tillåtna värdena, sedan ändrade man det till 500 hundra gånger.

Sedan har ju vi "läckan", hur mycket som försvann där vet väl bara TEPCO själva. Men man kan ju säga att "läckan" kom väldigt lägligt för TEPCO, en hel del högradioaktivt vatten bara försvann där, vatten TEPCO annars skulle ha stora bekymmer med då det fyllde upp nedre delarna av reaktor 2.
Citera
2011-04-08, 15:05
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Naturligtvis inte. Nu har jag läst smörjan i den amerikanska tidningen.
http://www.nytimes.com/2011/04/09/world/asia/09japan.html?_r=1

NYT citerar en anonym chef som fått uppgifterna från kontakter på plats.

Vem har Alpi fått sin information ifrån? Vem har ringt dig och sagt att uppgifterna inte stämmer?

Jag finner artikeln trovärdig, mer trovärdig än officiella rapporter från lallarna på Tepco som vi redan konstaterat har ljugit och manipulerat information i sitt egna syfte.
Citera
2011-04-08, 15:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
alpi skrev
Tänk vad man kan veta. Men det var väl du som inte visste vad en polymer var för någonting? Det här är meningslöst ...

Ha, Ha. Det känns bra att du tycker det. Hoppas att du lärde dig något.
Citera
2011-04-08, 15:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
11.000 ton har TEPCO medvetet dumpat. Hur hög halt av radioaktivitet det vattnet har haft vet väl egentligen ingen, jag antar att ingen har varit där och kontrollerat. Enligt TEPKO själva skulle vattnet från början innehålla radioaktivitet ungefär 100 gånger dom tillåtna värdena, sedan ändrade man det till 500 hundra gånger.

Sedan har ju vi "läckan", hur mycket som försvann där vet väl bara TEPCO själva. Men man kan ju säga att "läckan" kom väldigt lägligt för TEPCO, en hel del högradioaktivt vatten bara försvann där, vatten TEPCO annars skulle ha stora bekymmer med då det fyllde upp nedre delarna av reaktor 2.

1. Är det inkl. gårdagens och dagens totalt 8000 ton? (Jag tycker rapporteringen snurrar lite.)

2. Om de inte har mätt innan de gör ett medvetet och planerat utsläppt är i så fall fullkomligt oacceptabelt. NISA har väl ändå "godkänt" utsläppet!? Jag tror någon vet men att rapporteringen är medvetet otydlig.
Citera
2011-04-08, 15:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
1. Är det inkl. gårdagens och dagens totalt 8000 ton? (Jag tycker rapporteringen snurrar lite.)

2. Om de inte har mätt innan de gör ett medvetet och planerat utsläppt är i så fall fullkomligt oacceptabelt. NISA har väl ändå "godkänt" utsläppet!? Jag tror någon vet men att rapporteringen är medvetet otydlig.

Totalt 11.000 ton var det sagt från början i alla fall. Jo, sedan snurrar rapporteringen det kommer lite siffror här och där. NISA måste ju ha godkänt dumpningen, men om dom varit där och kollat vet jag inte, dom kanske litar helt på TEPCO.

Vattnet är i alla fall ett enormt problem. Den anläggning som är en av världens största och som Japan vill låna av Ryssland, klarar av att rena 35 kubikmeter högradioaktivt vatten per dag. Det finns ca 60.000 ton högradioaktivt vatten för närvarande vid Fukushima som TEPCO på något sätt måste ta hand om......och den vattenmängden ökar för varje dag som dom vattnar.
Citera
2011-04-08, 15:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har det verkligen blivit seriöst dokumenterat att bränslestavsrester kastats omkring och hamnat utanför reaktorbyggnaden?

Det har jag ingen anining om. Vem beskyller Bergakungen för att vara seriös, va, va ?

Allvarligt; OM det hittats bränslestavsrester utanför byggnaden är väl en fet smäll mycket rimlig att skylla på.
Citera
2011-04-08, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det har jag ingen anining om. Vem beskyller Bergakungen för att vara seriös, va, va ?

Allvarligt; OM det hittats bränslestavsrester utanför byggnaden är väl en fet smäll mycket rimlig att skylla på.

Ursäkta en som inte riktigt hänge med på allt även om jag följer tråden, har det hittats bränslestavar utanför byggnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in